Cea mai mica ingrijorare este data de lipsa veniturilor disponibile (8%), alaturi de cheltuielile cu educatia. Totusi, o pondere de 44% dintre participantii la sondaj au spus ca sunt multumiti de nivelul actual de trai si, in plus, 70% s-au aratat increzatori ca situatia financiara personala se va imbunatatii in urmatoarele 12 luni, principalele motive fiind schimbarea circumstantelor familiale (33%), schimbarea locului de munca (16%) sau cresterea veniturilor salariale la actualul loc de munca (10%). De principiu, doar 1 din 5 romani se asteapta la o situatie financiara stabila comparativ cu 2014.

Clientii romanii ai institutiilor financiare nebancare (IFN) cheltuiesc mai mult pentru alimente si servicii medicale; 30% dintre respondentii care au declarat ca sustin cheltuielile zilnice mai usor aloca bugete mai mari decat anul trecut pentru aceste categorii de produse si servicii. In schimb, 61% dintre cei precauti au scazut cheltuielile pentru vacante si pentru viata lor sociala.

In ceea ce priveste atitudinea de economisire, doar 3 din 10 romani afirma ca economisesc cu regularitate, in timp ce 59% nu au economii, peste media europeana de 53%. Cei mai multi clienti care nu economisesc sunt in Ungaria (69%), in timp ce Slovacia se afla la polul opus, cu doar 42% dintre respondenti declarand cu nu au economii.

Dintre cei care economisesc, peste 55% pun bani deoparte pentru pensiii private, cu scopul de a-si asigura un trai linistit. In tarile europene unde este prezent grupul IPF, 37% dintre clienti au o pensie privata, 14% au economii la banca si 8% fac investitii pe termen lung.

Romanii, optimisti cu privire la economie

Totodata, 58% dintre clientii IFN din Romania considera ca economia Romaniei se va imbunatatii, de asemenea, in urmatoarele 12 luni, in timp ce 19% dintre ei apreciaza ca situatia economica va ramane stabila in 2015.

Citeste si:

"Perceptia clientilor nostri asupra perspectivelor economice si a situatiei financiare personale s-au imbunatatit semnificativ in ultimul an. Cercetarea confirma preocuparea lor pentru asigurarea unui buget personal echilibrat, prin luarea unor decizii financiare responsabile, putand astfel gestiona cu mai multa usurinta cheltuielile zilnice. Vom continua sa raspundem asteptarilor si aspiratiilor clientilor nostri cu imprumuturi simple, cu costuri fixe si transparente, acordate intr-un mod responsabil, care sa-i ajute sa transforme oportunitati in povesti frumoase", a declarat Neil Dalgliesh, directorul de operatiuni al Provident Financial Romania.

40% dintre respondenti considera facil sa acceseze un imprumut atunci cand este important pentru ei. Mai mult, 93% spun ca se gandesc foarte atent inainte de a lua un credit, iar 91% imprumuta doar sume de bani potrivite situatiei lor financiare, pe care le pot rambursa fara a pune presiune pe buget.

O pondere de 43% dintre participantii la studiu declara ca sustin cheltuielile zilnice cu mai multa usurinta decat in 2014 si 28% spun ca sunt mai prudenti. Cei mai multi dintre ei iau imprumuturi pentru cheltuieli neasteptate, pentru imbunatatiri in locuinta, cheltuieli medicale sau pentru educatia copiilor. Principalele aspecte pe care clientii le iau in calcul atunci cand vor sa ia un imprumut sunt capacitatea de a plati confortabil ratele lunare (66%), suma totala pe care trebuie sa o ramburseze (42%) si perioada imprumutului (41%).

3 din 10 respondenti au spus ca reusesc sa faca economii cu regularitate si, dintre acestia, peste 55% pun bani deoparte pentru pensii private, cu scopul de a-si asigura un trai linistit (30%) si a reduce impactul scaderii veniturilor lunare asupra nivelului de trai dupa pensionare (23%).

Cercetarea a fost realizata in perioada martie-aprilie 2015 pe un esantion total de 8.040 de clienti Provident din 8 tari, dintre care 1.034 din Romania. Prin comparatie, in restul tarilor europene unde este prezent IPF, doar 23% dintre respondenti se asteapta, in medie, la o evolutie pozitiva a economiei tarii lor.

Cercetarea GfK face parte dintr-o initiativa desfasurata in randul clientilor grupului britanic IPF in toate cele opt tari in care acesta este prezent: Romania, Bulgaria, Cehia, Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria si Mexic. Rolul studiului este de a identifica modalitatea in care consumatorii percep climatul socio-economic, care este comportamentul lor de economisire si creditare si care sunt cele mai importante preocupari ale acestora.

Phil McDonald / Shutterstock.com