Invitat la emisiunea WALL-STREET 360, Burcas spune ca, pe langa o strategie nationala de educare a publicului larg cu notiuni financiare, este foarte important sa “curatam si spalam” conceptiile de la baza.

“Cat timp nu curatam mintea romanilor de balarii de genul <<toti bogatii sunt hoti>> sau <<nu faci bani daca nu intri in politica>>, o sa vedem ca tinerii vor cauta alte zone din lume in care sa se dezvolte. Cred ca acest lucru trebuie sa devina o prioritate strategica pentru guvern”, a declarat Burcas.

Oamenii traiesc intr-o bula utopica in relatia cu banii. Fie isi doresc foarte multi bani, pe care sa ii castige la loto sau la bingo, fie muncesc 12 ore pe zi pentru 1000 lei/luna, pentru ca nu reusesc sa ofere valoare adaugata.

Cu toate acestea, Eusebiu Burcas se asteapta ca peste 5 ani, Romania sa stea mult mai bine din punct de vedere al educatiei financiare, in primul rand datorita tinerilor care au acces la informatie si vor sa invete ce inseamna prosperitate, bunastare, cum sa faca sau sa scaleze un business si, mai ales, datorita faptului ca generatiile tinere nu au blocaje mentale.

O alta categorie de public interesat de educatie sunt persoanele de 45-50 de ani, care se apropie de pensionare si incep sa devina tot mai constienti, sa se documenteze cu privire la banii lor de pensie.

Copiii intreaba: putem fi bogati fara sa facem inchisoare? Ce le raspundem?

Intr-un moment in care din ce in ce mai multe institutii si actori ai pietei financiare sunt tot mai preocupati de educarea publicului, copiii recepteaza mesaje ingrijoratoare, care le afecteaza serios perceptia asupra banilor. Eusebiu Burcas, fondator al primului program independent de educatie financiara – Burcash managementul banilor, a vorbit in emisiunea WALL STREET 360 despre cum se raporteaza copiii, tineri sau adultii la notiunile economice sau cum putem face educatie eficient.

Eusebiu Burcas considera ca educatia trebuie sa inceapa in scoala si felicita cele cateva initiative in acest sens, chiar daca sunt pe termen scurt si unele chiar partizane. Pe de alta parte insa, in intalnirile avute cu elevii cu ocazia saptamanii “Scoala Altfel”, a constatat o atitudine ingrijoratoare a copiilor.

“Cel mai grav este cum simt copiii relatia lor cu banii. Este infiorator ce am reusit sa cladim in copiii nostri in ultimii ani, cu ajutorul mass media. Intrebarea constant primita de la copii, cu ocazia intalnirilor din scoli a fost “putem sa fim bogati fara sa facem puscarie?”. Este infiorator, este un mesaj alarmant cred ca denota ceea ce scolarii vad, aud, primesc ca si informatie”, a declarat Burcas.

In opinia sa trebuie sa scoatem in fata modele valide, care reusesc sa traiasca in bogatie si bunastare fara sa mearga la inchisoare.

Obiectiv: 1 milion de romani educati financiar

Burcash – managementul banilor este primul proiect independent de educatie financiara din Romania, lansat in 2008-2009. De atunci, au fost realizate peste 150 de evenimente, adresate mai multor categorii de public.

“Daca m-as fi uitat doar la profit, afacerea asta era de mult inchisa. Obiectivul meu este sa ating 1 milion de romani. Ramane de vazut si cum, daca fata in fata sau si pe cai virtuale, pe care le folosim deja. Eu am trecut de la <<hai sa facem strategii si planuri>>, mi-am luat pusca in spate si am facut educatie. E clar ca este nevoie de o convergenta a tuturor actorilor pietei si ca bucur ca entitati ca ASF, ARB, BNR sau bancile au directii in acest sens”, mai spune Eusebiu Burcas.

La sfarsitul anului trecut, acesta a demarat un proiect educational pentru romanii din diaspora, pornind de la realitatatea ca in tara ajung multi bani produsi din strainatate.

Prima tara atinsa – Italia, unde exista o comunitate de peste 1,2 milioane de romani, organizati in peste 250 de asociatii. “Am ramas surprinsi de nivelul lor de cunostinte dar si de scepticismul aratat. Oamenii muncesc intr-un ritm infiorator si nu le vine sa creada cand vine cineva de acasa si le ofera ceva gratis. Ne intrebau ce partid ne-a trimis sau ce urmarim”.

In a doua parte a acesui an, educatia antreprenoriala facuta de Burcash va ajunge in Germania si Anglia. Scopul: dezvoltarea spiritului antreprenorial, astfel incat banii castigati sa nu mearga doar in imobiliare si masini, intr-o crestere fortata a nivelului de trai.