Cultura financiara nu este foarte dezvoltata in Romania din cauza educatiei formale si a modului in care este perceputa. “Cred ca gresim prin modul in care ne gandim la ideea de educatie in general. De exemplu, in cazul copiilor, educatia nu reuseste sa le ofere acele elemente practice de care au nevoie, fie sa descopere si sa le dezvolte inclinatiile naturale”. Iar cultura financiara face parte tocmai din aceste instrumente practice care ar trebui inserate inca din primii ani de educatie si de care este nevoie ulterior in momentul in care ne dezvoltam si suntem capabili sa facem distinctia intre nevoie, utilitate sau placere si intelegem care este costul fiecareia si ce sacrificii trebuie sa facem.

Acesta a adaugat ca greseala societatii este ca inca nu a constientizat acest lucru pe deplin, desi au aparut imbunatatiri in acest sens prin cursurile si materiile introduse in programa scoala. “M-as bucura sa vad educatia financiara sau toate aceste elemente practice care ii ajuta pe copii sa-si formeze propria lor gandire logica introduse cat mai de timpuriu in scoli. Poate nu neaparat din clasele primare, dar de la gimanaziu, iar in liceu sa fie neaparat”.

Un alt motiv pentru neperformantele culturii financiare sunt conditiile de trai din Romania, care sunt departe de a fi ideale:“Nu stam bine in clasament si pentru ca atunci cand mare parte a societatii are de intampinat dificultati zilnice, nu pui educatia financiara ca o prioritate pentru ca ai alte probleme pe cap mult mai arzatoare”, a explicat Tiberiu Moisa.

Acesta a adaugat insa ca in ultimii ani s-au facut progrese remarcabile la acest capitol, odata cu aparitia unor initiative, programe sau cursuri de educatie financiara si cultura antreprenoriala, care situeaza Romania pe un trend ascendent in acest sens. Un astfel de program este si BT Club, fundatia Bancii Transilvania, care de peste 10 ani ofera suportul si consultanta necesara tinerilor intreprinzatori si viitorilor antreprenori pentru a se lansa in afaceri.

BT Club, platforma de cultura financiara pentru antreprenori

BT Club este o fundatie care a luat nastere din necesitatea de a informa si de a educa tinerii antreprenori, din zona de start-up si IMM. Fondata in urma cu zece ani, cand notiunea de antreprenoriat era inca tanara, BT Club si-a propus sa umple aceasta zona neacoperita de educatia formala. “Daca in urma cu zece ani ai fi intrebat studentii de la economie ce-si doreau sa faca, probabil ca multi ar fi spus ca vor sa se angajeze la o companie cu un nume sonor. Astazi, daca repeti aceeasi intrebare, un numar foarte mare iti vor raspunde ca vor sa-si faca un business. Ideea de antreprenor a evoluat de la cea de patron, asa cum o intelegeam noi la inceputurile capitalismului romanesc, catre ideea de om care creeaza ceva, depaseste obstacole, ofera locuri de munca si valoara prin propria contributie. Dar acum foarte multi ani o vedeam ca pe o notiune tanara si am observat cum aceasta tendinta era ca un spatiu gol pe care nu il acoperea nimeni”, explica Tiberiu Moisa.

Aspectele tehnice legate de infiintarea unei afaceri, ideea in sine, depasirea birocratiei erau, in urma cu o decada, poveri pentru antreprenori. “Ideea asta ca antreprenorii au anumite calitati innascute, un entuziasm si pasiune care ii conduce mai departe si ii determina sa faca lucruri pe care noi oamenii obisnuiti nu le putem face este o idee frumoasa si atragatoare, dar nu este suficienta pentru sustenabilitatea unei afaceri”, spune Moisa. Pe langa acestea, este nevoie de anumite elemente si cunostinte concrete care, aplicate, fac ca o afacere sa fie cat mai durabila. Din aceasta necesitate a luat nastere platforma care sa asigure educatia antreprenoriala si de management pentru IMM, antrerprenori sau simpli oameni care nu aveau bugetul si nu isi permiteau traininguri si cursuri de consultanta.