Specialistul in media Eugen Terchila, executive director la Starlink Group, a estimat ca investitiile nete in media, pana la sfarsitul anului ale tuturor fondurilor de pensii private, pentru pilonul II si pilonul III, vor depasi 15 milioane de euro. "Investitia neta in publicitate pana la sfarsitul anului 2007 este foarte mare datorita pilonului II de pensii, depasind 15 milioane de euro (pilon II + pilon III). Ne asteptam ca publicitatea pentru pilonul II sa reprezinte peste 60% din totalul investitiei pentru serviciile de pensii private", a declarat, citat de NewsIn, Eugen Terchila.

El a mai spus ca televiziunea va fi principalul canal de promovare in campaniile la pensiile private. "Televiziunea va fi principalul canal de promovare, cu peste 10 milioane de euro (70%), urmata de presa scrisa, 2 milioane de euro (13%). Estimam ca investitia neta pe radio, cinema, outdoor si internet va atinge aproximativ 3 milioane de euro (17%)", a mai spus Eugen Terchila.

Crina Bibicu, client service director la agentia de media Brand Connection, a estimat ca, pana la sfarsitul anului, companiile care, pe langa pensii private, ofera si servicii bancare, vor avea un buget total net pe media intre 7 milioane si 10 milioane de euro. "Dintre cei 17 jucatori de pe piata pensiilor private, opt ofera si servicii bancare. Acestia sunt: ING, BRD Fond de Pensii, OTP Fond de Pensii, BCR Administrare Fond de Pensii, Bancpost Fond de Pensii, BT Aegon, Marfin Fond de Pensii (Egnatia Bank), MKB Romexterra Fond de Pensii. Pe intreaga perioada a celor patru luni de promovare (17 septembrie 2007 - 17 ianuarie 2008), estimez un buget total net pe media intre 7 si 10 milioane de euro, cheltuit de acesti opt jucatori", a declarat Crina Bibicu.

In ceea ce priveste impartirea bugetului pe medii, si Crina Bibicu este de parere ca televiziunea va fi mediul principal de promovare a pensiilor obligatorii. "Estimez ca TV-ul va ramane mediul principal de promovare a pensiilor si ca va atrage 60% - 70% din cheltuielile nete de publicitate, urmat de presa si panotaj, avand aproximativ cate 10%, si radio cu 5%. Restul de buget va fi adjudecat de mediile de nisa, internet, cinema, indoor etc.", a mai spus Crina Bibicu.

Specialistii de la compania de media Starcom au estimat un buget net cheltuit pentru difuzarea media a fondurilor de pensii private obligatorii, pana in data de 17 ianuarie 2008, de aproximativ 15 milioane euro. "Pentru 2008, bugetul va fi nesemnificativ comparativ cu 2007. Pana pe 17 ianuarie, toti angajatii in varsta de pana la 35 ani vor fi repartizati la unul din fondurile de pensii cu administrare privata. Dupa aceasta data, nu se va mai comunica decat pentru noii angajati, or acestia vor fi foarte putini ca numar si o campanie de amploarea celor care se desfasoara acum, nu ar mai avea justificare", au explicat, pentru NewsIn, specialistii de la Starcom. Ei au estimat ca 50% din bugetele fondurilor de pensii private obligatorii vor fi directionate catre TV, 30% catre outdoor, iar restul de 20% catre print, radio, internet si cinema.

Specialistii in media de la agentia Mediaedge:cia au estimat ca, pana la sfarsitul anului, investitiile nete in media ale companiilor care ofera pensii private obligatorii vor fi in jur de 10 milioane de euro. Specialistii agentiei sunt de parere ca cea mai mare parte a investitiilor va fi alocata televiziunii (70%), iar restul vor revenii printului, (11%), OOH-ului (10%), radioului (5%) si internetului (4%). Mediaedge:cia a estimat investitiile in 2008 in media ale fondurilor de pensii private la circa 15 milioane de euro. "Investitiile vor fi directionate spre pilonul III, cel al pensiilor private facultative. Cresterea va fi sustinuta si de cresterea bugetelor nete a investitiilor totale din publicitate", au explicat, pentru NewsIn, specialistii de la Mediaedge:cia.

Citeste si:

Specialistul in media Razvan Varabiescu, managing director la agentia de media Media Direction, a estimat ca bugetul alocat promovarii media de catre fiecare companie care ofera pensii private obligatorii se va situa intre 600.000 si 1,5 milioane de euro.

"Deoarece, conform legii, pensiile private obligatorii au voie sa 'advertizeze' numai zece saptamani, incepand cu 17 septembrie, bugetul fiecareia cred ca este cuprins intre 600.000 - 1,5 milioane de euro", a declarat Razvan Varabiescu. El a mai spus ca investitiile in difuzarea media ale campaniilor la servicii de pensii private vor fi realizate dupa acelasi model ca si la alte produse, televiziunii fiindu-i alocate circa 50% din investitii. "Cred ca se pastreaza pattern-ul consumului de media reprezentativ la nivelul intregii piete. Televiziunea probabil ca va inghiti peste 50% din investitii, urmata de presa, OOH (out-of-home - publicitate stradala, indoor si in miscare - n.red.), internet si radio", a mai spus Razvan Varabiescu.

Razvan Varabiescu a explicat ca este posibil ca televiziunea sa piarda o parte din banii care-i sunt alocati intrucat aceasta perioada din an este foarte aglomerata, iar fondurile de pensii se vor confrunta cu lipsa de spatiu pe TV. "Este posibil ca televiziunea sa piarda, din lipsa de spatiu, cateva procente in market share din cauza perioadei de campanie, una dintre cele mai aglomerate din an. Din pacate, neanuntarea pensiilor private obligatorii chiar din noiembrie - decembrie 2006 a dus ca politicile de vanzare ale mediilor sa nu tina cont de acest buget aditional adaugat artificial doar in acest an. Cel mai mult de castigat vor avea mediile cu acoperire nationala si fara limitare de publicitate", a explicat Razvan Varabiescu.

El a mai spus ca potentialul de crestere al pietei de pensii private obligatorii este foarte mare, dar ca adevarata explozie a acestui segment va avea loc abia peste doi - trei ani. "Comparativ cu vestul Europei, cu siguranta ca Romania se afla in coada listei de tari ai caror cetateni au pensii private. Din acest motiv, potentialul de crestere este foarte mare, dar 'boom'-ul adevarat cred ca se va intampla abia peste doi - trei ani, atunci cand salariul mediu va deveni comparabil cu cel al tarilor despre care vorbim", a explicat Razvan Varabiescu.

Razvan Varabiescu a mai spus ca aceste campanii de promovare a pensiilor private obligatorii vor dura pana la sfarsitul anului. "Nu ma astept ca in 2008 sa mai existe campanii de pensii obligatorii, ci doar cateva dintre ele sa incerce sa promoveze pensiile private. Din acest motiv, in anul urmator, cred ca vor fi maxim doi - trei jucatori cu una - doua flight-uri (etape ale unei campanii de comunicare - n.red.)", a declarat Razvan Varabiescu.

Pensiile private din pilonul II sunt obligatorii pentru salariatii sub 35 de ani si optionale pentru cei intre 35 si 45 de ani. Aderarea participantilor la un fond de pensii din pilonul II a inceput luni, 17 septembrie, si va dura patru luni.