Dupa 15 ani de activitate in "capitalism", patronii companiilor romanesti au sansa sa culeaga roadele si altfel decat prin dividende si salarii. Desi putini dintre antreprenorii romani se gandeau in momentul deschiderii afacerii ca vor ajunge sa vanda partile sociale pe bani buni, iata ca unii dintre ei -cei care intr-adevar au dezvoltat o afacere -au sansa sa isi "casatoreasca" compania, si nu cu oricine, ci cu reprezentantii unor firme de internationale sau fonduri de investitii.

Context si previziuni viitoare

Desi preluarea de companii nu este o noutate, in Romania asemenea evenimente sunt inca punctuale. Vom asista insa in perioada urmatoare la aparitii tot mai frecvente ale acestor situatii. Fondurile de investitii sunt prezente de ceva vreme, iar bancile isi pregatesc produse speciale pentru clientii care doresc sa se dezvolte extensiv. Este de asteptat ca in cativa ani motorul sistemului bancar romanesc sa nu mai fie creditele ipotecare si comerciale, ci cele destinate investitiilor.

De asemenea, cateva IPO sunt asteptate de la companii 100% romanesti, care sunt suficient de mature pentru a face si acest pas.

Managerii/antreprenorii romani vor face fata si altor incercari in perioada urmatoare: o (re)asezare a cererii si ofertei, care de multe ori este resimtita ca o adevarata criza de unele companii (similar cu ce se intampla astazi pe piata fortei de munca); competitia cu noi jucatori, veniti de pe piata europeana, mult mai agresivi si mai experimentati decat cei autohtoni, care vor "cerne" companiile care nu s-au ingrijit pana acum de performanta si care nu vor face fata schimbarilor de pe piata. Companiile care sunt stabile si reusesc sa faca fata conditiilor de pe piata vor avea beneficii tot mai mari si se vor afla in "vizorul" investitorilor.

La o prima analiza, judecata ar fi simpla: cine are firma "neingrijita", este momentul sa vanda; cine stie ca este profitabil, organizat si "curat", poate fie sa vanda afacerea, fie sa isi pastreze independenta, intrucat in viitor ea va fi mai profitabila decat in prezent. In realitate insa este foarte dificil de vizualizat cine este suficient de profitabil incat sa faca fata provocarilor care au inceput deja, sa apara in multe industrii.

Pe de alta parte, "totul este de vanzare", asa ca firmele cu adevarat profitabile sunt primele vizate si tot ele sunt cele care realizeaza ca momentul unui exit a aparut; pentru ele intrebarea este "care este cel mai potrivit moment?".

In cele din urma, aceste permutari , achizitii si fuziuni ar trebui sa fie in beneficiul consumatorilor de produse, care la randul lor vor avea pe de o parte de "infruntat" schimbarile de pe piata, iar pe de alta parte vor simti ca vor fi tot mai puternici si influenti in stabilirea echilibrului cerere/oferta.

Comportamentul "vanzatorului" si al "cumparatorului":

In meseria noastra facem de multe ori analogii cu viata reala pentru a explica evenimentele care apar in viata companiilor. O companie este foarte similara unui organism: se "naste", se dezvolta, se "casatoreste" si chiar "moare". O firma are "parinti"- asociatii, se poate imprumuta ca si o persoana fizica, isi asuma riscuri, intra in competitie cu firme similare.

Citeste si:

Pentru "Mergers and Aquisitions"(M&A), echivalentul in viata reala este, sa zicem, casatoria. De cat de bine a fost "crescuta" compania de catre proprietari in decursul timpului depinde succesul unei tranzactii, care se face o singura data, mai depinde si cu cine si, mai ales, conditiile in care se face tranzactia.

In cazul unei vanzari, este foarte importanta pregatirea companiei pentru acest moment, eliminarea punctelor slabe in vederea negocierii, construirea unui "business case"care sa ii convinga pe investitori care sunt oportunitatile tranzactiei. Alegerea momentului vanzarii este, de asemenea, de importanta vitala. Aceste lucruri pot fi facute cu succes cu ajutorul unor experti in M&A.

In Romania fiind o piata incipienta, oportunitatea pentru antreprenorii romani este de a vinde catre investitori straini, in special catre firmele mari. Pe masura intensificarii activitatilor se va mari si numarul achizitorilor autohtoni. Este foarte importanta insa dimensiunea afacerii, pentru a sti care este categoria de investitori care va viza compania-tinta. Foarte rar se va intampla ca o afacere cu o cifra de afaceri de sub 20 mi. EUR sa fie vizata de un fond de investitii sau de o banca de investitii. Asta nu inseamna ca afacerile mici nu sunt tintite, dar vor fi urmarite fie de firme individuale, fie de concurenti directi, fie de companii similare externe care cauta sa intre pe o piata noua.

Mai trebuie spus ca interesele achizitorilor sunt diferite: un achizitor gen "fond de investitii" va rentabiliza compania achizitionata, dar tot timpul va urmari sa o valorifice ulterior catre un investitor strategic; un investitor direct interesat sa isi extinda activitatea sau cota de piata va investi "strategic" in companii, urmand o faza de integrare in compania -mama.

Companiile - tinta sunt vizate in special de investitori care doresc sa isi extinda activitatea sau sa intre pe noi piete, dar si de catre concurenti, in procesul de consolidare al pietelor.

Pentru un investitor care doreste extinderea pe noi piete, cunoasterea contextului, alegerea firmelor potrivite si analiza "tintei" finale este esentiala. Folosirea unui expert local sau a unui cunoscator al industriei ajuta la succesul procesului. Un astfel de expert poate fi un consultant local cu competente si experienta in strategie si M&A.

Evenimente de tipul fuziunilor si achizitiilor marcheaza transformarea companiilor. Prin activitatea sa, Ensight se implica in activitatea de achizitii si fuziuni, putand reprezenta, cu succes, interesele fie ale achizitorului, fie ale proprietarului-vanzator.

Articol scris de Ionut Maftei, Consultant Ensight Management Consulting