De la inceputul crizei financiare nu putine au fost cazurile in care un client al unei companii de leasing nu a mai putut plati ratele pe termen scurt aferente unui bun, achizitionat in sistem leasing. Neplata ratelor atrage dupa sine obligatia de a preda bunul finantatorului, desi acesta era poate destinat utilizarii curente sau dezvoltarii unei afaceri. Afla in ce conditii poti recupera un bun dupa rezilierea contractului de leasing financiar.

„Daca dorim sa vorbim despre modalitatile legale de recuperare a unui autovehicul de catre utilizator, inseamna ca presupunem ca acesta este deja recuperat de catre societatea de leasing. De regula, in asemenea situatii obiectul de leasing nu se mai poate recupera de catre utilizator de la finantator decat in cazul in care finantatorul este de acord sau doreste la randul sau acest lucru. Trebuie sa retinem faptul ca, in conformitate cu prevederile OG 51/1997 modificata prin Legea 286/2006, rezilierea contractului de leasing financiar este un act unilateral emis de catre finantator, fara a fi necesara interventia instantei de judecata, ca atare el poate fi revocabil dar, repet, in conditiile in care finantatorul, prin organele sale de decizie abilitate in acest sens, considera oportuna reluarea relatiei contractuale cu utilizatorul sub o forma sau alta”, a declarat pentru wall-street.ro, Dan Constantinescu (foto sus), managing director in cadrul UniCredit Leasing.

Avand in vedere ca relatia contractuala se poate relua sub forma unui nou contract de leasing, documentele necesare utilizatorului sunt cele care i s-au cerut si la semnarea primului contract de leasing: situatiile financiare, garantii, etc. Astfel, sunt necesare documente financiar-contabile care sa ateste posibilitatea achitarii ratelor viitoare.

In cazul contractelor care se afla in desfasurare, amanarea platii ratelor este o facilitate oferita de catre finantator in general clientilor care au dovedit de-a lungul vremii un comportament bun de plata, dar care in prezent se lovesc de problemele aparute datorita mediului economic actual. Pentru aceasta, Viorel Nica (foto jos), general manager in cadrul Capital Leasing, ne-a declarat faptul ca "trebuie sa existe o stransa relatie intre finantator si utilizator pentru a putea identifica cele mai bune solutii. Nu trebuie adoptata o pozitie de forta din partea finantatorului si nu trebuie adoptata o pozitie pasiva din partea utilizatorului. Daca se face dovada unei posibile plati a ratelor in viitor, in general firmele de leasing accepta rescadentari cu includerea debitului. Totul trebuie facut pana in termenul de 60 zile restanta deoarece atunci, conform legii in vigoare, contractul de leasing se poate investi cu formula executorie.

O apasare financiara prea mare pentru utilizator nu rezolva problema, iar o redeventa prea mica sporeste exponential riscul asumat de finantator. Trebuie identificat punctul optim, a mai spus el.

Odata cu recuperarea autovehiculului de catre utilizator in urma rezolvarii amiabile a problemelor rezultate in urma rezilierii, utilizatorul nu numai ca va putea sa isi plateasca in continuare ratele de leasing, mai mult, el este obligat la plata acestora, deoarece neplata lor ar atrage exact acelasi gen de sanctiune: rezilierea contractului de leasing. In functie de conditiile in care se semneaza noul contract cu utilizatorul, nivelul ratelor poate creste.

Din punct de vedere juridic, odata ce utilizatorul a fost notificat de reziliere contract de leasing, fie ca a intrat sau in posesia bunului finantat, orice plata ulterioara nu inseamna ca acel contract este repus automat in vigoare. Trebuie luat in calcul faptul ca ratele scadente devin scadente si platibile anticipat.

"Costurile si riscurile la care un client se supune neplatindu-si ratele sunt si acestea de mai multe feluri si se concretizeaza in primul rand in aparitia posibilitatii de reziliere a contractului, de pierdere a obiectului de leasing. Potrivit legislatiei in vigoare, in urma rezilierii contractului de leasing, utilizatorul este obligat sa plateasca toate sumele datorate finantatorului in legatura cu obiectul de leasing, pana la momentul predarii daca in contract nu se prevede altfel. Tendinta din piata a fost si inca mai este de introducere in contractele de leasing a unor clauze penale, care sa prevada pe langa sanctiunile de care am vorbit mai sus, si obligarea utilizatorului (clientului) la plata de daune-interese, care de cele mai multe ori constituie echivalentul ratelor de leasing ce ar mai fi trebuit emise pana la sfarsitul contractului de leasing conform scadentarului (programului de plati) atasat la contract", spune Dan Constantinescu.

Astfel, riscul cel mai mare este sa se vanda bunul finantat la un pret mai mic decat valoarea debitului ramas de achitat de catre utilizator. Aceste sume vor trebui recuperate de la utilizator. Pentru o cat mai buna transparenta in ceea ce priveste comercilaizarea bunurilor recuperate, firmele de leasing organizeaza licitatii deschise sau cer opinia unui evaluator independent, arata Viorel Nica.

Pe de alta parte, costurile suportate de o companie de leasing sunt diverse si depind de modul in care se returneaza acea masina. Daca ea se returneaza de catre client de buna-voie in mod amiabil in urma notificarii de reziliere, costurile vor fi minime. Daca masina se returneaza in urma desfasurarii unor proceduri legale, atat pe parte penala cat si comerciala, costurile vor creste si vor fi imputabile clientului. Astfel, este inclus costul refinantarii plus tot ceea ce implica costuri financiare de la momentul ultimei plati a utilizatorului pana in momentul fructificarii bunului, precum diferente de curs valutar, plata anticipata a TVA, asigurarea bunului, depozitarea lui, etc.

Avand in vedere faptul ca de mai bine de un an, leasingul trece printr-o criza profunda iar piata s-a intors la nivelul din anul 2004, recuperarea de bunuri la nivelul intregii industrii de leasing este un fenomen care continua si anul acesta. Totodata, revenirea pietei depinde si de felul in care societatile de leasing se vor organiza, de cum isi vor face treaba privind din prisma reorganizarii interne.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri