Asigurarile de viata sunt, in primul rand, instrumente organizate si certe de economisire, care pe langa siguranta acumularii unui capital, ofera protectie in cazul aparitiei unui eveniment nefericit pentru asigurat, cat si pentru familia acestuia, in cazul producerii unor riscuri, precum decesul sau invaliditatea permanenta.

„Acesta este diferentiatorul principal in comparatie cu orice alt instrument de economisire de pe piata, asigurarile de viata reprezentand baza sigurantei financiare: ele constituie singura sursa financiara in momentele neprevazute, care genereaza cheltuieli greu de sustinut din veniturile lunare ale familiei”, a declarat pentru wall-street.ro, Tiberiu Maier (foto sus), vicepresedintele Signal Iduna.

Devoltarea pietei de asigurari de viata ar contribui la dezvoltarea economiei prin intermediul unui volum mai mare de investitii, prin alocarea mai eficienta a capitalului, impulsionarea economisirii pe termen lung, dar si o dezvoltare mai rapida a pietelor financiare.

„Este foarte important de mentionat faptul ca asigurarile de de viata (in special cele traditionale) nu sunt un instrument financiar cu randament imediat, pentru ca, pe langa investitie, vorbim de o componenta foarte importanta de protectie. O astfel de asigurare se achizitioneaza pe un termen mai lung, durata optima fiind in jurul a 20 de ani”, a adaugat Tiberiu Maier.

Atitudinea consumatorilor romani fata de finantele personale si solutiile utilizate pentru administrarea acestora ramane precauta, potrivit unui studiu global recent lansat de ING. Astfel, daca romanii economisesc doar 7% din venitul lunar, fata de o medie globala de 12%, doar 25% au un plan de pensie, circa o treime detin o asigurare de viata si numai 8% un produs pentru investitii. Mai mult, peste 40 % dintre acestia sunt mai expusi riscurilor financiare, nedispunand de un fond de urgenta.

Concret, doar o treime dintre romani detin o asigurare de viata (comparativ cu 54% la nivel global), 36% au un cont de economii (jumatate fata de media globala) si 25% au un plan de pensii (vs. 38% media globala). In privinta utilizarii produselor de investitii, romanii se plaseaza pe ultimul loc in randul tarilor incluse in studiul ING, cu un procent de 8% - de patru ori mai redus decat media din tarile analizate.

Citeste si:

Asigurarile de viata de tip unit-linked presupun plasarea unei parti din prima de asigurare in fonduri administrate de societatea de asigurari sau de un administrator extern, care investesc banii in diferite tipuri plasamente. Fiind vorba despre investitii pe termene foarte lungi, in cazul produselor de tip unit linked asiguratorul plaseaza banii atat in instrumente cu venit fix, cat si in instrumente cu venit variabil. Cel mai adesea, se pot alege intre programe de investitii cu grade diferite de risc (scazut, mediu si ridicat), care depind de ponderea instrumentelor cu risc scazut.

„Este important de stiut faptul ca, pe parcursul contractului, consumatorii pot decide transferul uniturilor dintr-un program de investitii in altul, atunci cand considera oportun sau decid sa isi schimbe nivelul de risc. In ceea ce priveste fluctuatiile randamentelor, ele apar in stransa legatura cu performantele pietelor de capital. Dar cu cat perioada de investire este mai mare, cu atat efectul eventualelor pierderi pe termen scurt va fi mai redus. Ceea ce conteaza cu adevarat este evolutia investitiei pe termen lung, iar o asigurare este, prin natura sa, un produs pe termen lung”, a declarat recent Cornelia Coman (foto jos), CEO ING Asigurari de Viata si presedinte al consiliului de administratie al ING Pensii.

Unde investim si cum economisim in 2011?

Unde investim si cum economisim in 2011?

Persoanele care apeleaza la astfel de produse au de cele mai multe ori varste intre 25 si 45 de ani, sunt persoane educate, cu venituri medii, iar principalul motiv este dorinta asiguratului de a oferi familiei sale siguranta financiara necesara.

„In portofoliul ING Asigurari de Viata, o pondere de 56% dintre clientii care detin un contract de tip unit-linked au varste cuprinse intre 30 si 44 de ani. Peste 70% dintre persoanele care detin o asigurare unit-linked la ING sunt casatorite, iar 58% au venituri lunare peste 2.000 de lei”, a mai spus Cornelia Coman.

Nu in ultimul rand, scaderea consumului, consecinta directa a recesiunii economice, se reflecta insa si in comportamentul romanilor atunci cand doresc sa se asigure.

Astfel, anul trecut, asiguratorii au observat in portofoliile lor o preferinta a clientilor pentru produsele concentrate pe protectie financiara si economisire. Schimbarea in comportamentul clientilor s-ar putea mentine si in 2011. Cele mai importante obiective urmarite de clienti au fost grija de a le oferi copiilor un viitor financiar sigur si dorinta de a face economii. Dar, mai mult ca oricand, iese in evidenta propensiunea pentru protectia financiara.