Mai multi manageri si antreprenori din online-ul romanesc au salutat “7 ani de Wall-Street.ro” si, inarmati cu experienta din domeniu, au indraznit sa priveasca si in viitorul a ceea ce multi dintre noi numim “.ro”.

Sergiu Biris, seful Trilulilu.ro sarbatoreste in aceasta perioada cinci ani de la lansarea platformei video. Isi aminteste, nu fara nostalgie, ce facea acum sapte ani.

“Eram la facultate si tocmai inchiriasem primul birou. Lucram intr-o camera dintr-un apartament impreuna cu cativa prieteni. Multa vreme inainte de asta am lucrat chiar din camera de camin foarte mult. Colegii mei de camera mergeau la cursuri, se intorceau, si eu tot la calculator eram facand site-uri”, spune el, zambind.

Acum sapte ani Biris avea o agentie web si lucra aproape exclusiv pentru clienti din afara. Nu lucra cu clienti din Romania intrucat ii era greu sa ii faca sa inteleaga de ce au nevoie de un site.

In urmatorii sapte ani, lumea va avea de-a face cu Internetul in fiecare zi iar multe dintre lucrurile la care azi populatia este reticenta, cum ar fi achizitionarea de produse sau servicii online, vor fi la ordinea zilei si considerate ca ceva normal. “Sapte ani este un timp foarte mare pentru online si exista posibilitatea sa apara noi produse si tehnologii care sa revolutioneze sau sa accelereze anumite tipuri de consum”.

Dragos Stanca, managerul Q2M, isi aminteste ca in urma cu sapte ani online-ul incepea sa se contureze ca industrie. Nu exista inca o piata suficient de consistenta incat marile grupuri sa aiba companii sau divizii foarte specializate si numeroase in zona aceasta. “Eu de exemplu conduceam operatiunile de print si online ale unei parti din MediaPro, abia atunci se punea problema infiintarii MediaPro Interactiv. Lucru reusit ceva mai tarziu, cu numirea inspirata a lui Orlando Nicoara in acest job. Versus internetul mondial, fireste, tendinta pe piata era copierea a ce exista "afara". Daca stau bine sa ma gandesc, in unele zona asta nu s-a schimbat inca radical”, spune Stanca.

In urma cu sapte ani, actualul manager al Q2M “lansa proiect dupa proiect, atat pe print cat si online”. Este perioada in care s-au nascut o sumedenie de proiecte, piata era in crestere masiva. Printre proiectele la care a pus umarul si Stanca s-au numarat ProTV Magazin (print), Go4IT!, Business Magazin, se relansa The One si proiectul print-TV “Apropo TV” si altele.

“A fost probabil anul de «efervescenta» maxima in zona aflata sub managementul meu. Le multumesc si acum fostilor mei colegi. In timp s-a dovedit ca multe proiecte lansate s-au dovedit viabile. Asa cum altele nu au rezistat pana azi”.

In urmatorii sapte ani, probabil ca produsele si proiectele digitale vor migra in jurul ideii de mobilitate maxima, integrare social-media la extrem (curs urmat si de wall-street.ro, site business cu cel mai mare numar de fani pe Facebook dintre publicatiile de profil din Romania – n.r.). Dragos Stanca mai considera ca touch screen-ul va fi deja depasit in acest orizont de timp si inlocuit cu interactiunea gestica si verbala.

Clement Nicolaescu, de la regia ArboInteractive, gaseste remarcabil ca, intr-un Univers al online-ului ce este caracterizat de viteza si inovatie, in ultimii sapte ani “celula de baza” a Internetului a ramas tot “site-ul” si, la fel, au ramas si multi dintre parametrii cu care il masuram.

“Acum 7 ani cred ca nivelul internetului romanesc era comparabil cu cel la nivel mondial din punct de vedere al structurii, diferentele majore fiind date de volume (audienta, investitii). Aceasta diferenta se pastreaza si astazi”, spune Nicolaescu.

In 2005, Clement Nicolaescu avea propria firma care oferea diverse servicii in domeniul eCommerce pe plan international. “Sunt nostalgic dupa acea perioada deoarece era o perioada in care invatam ceva nou in fiecare zi si eram conecatat direct la pulsul afacerilor online din .com. Pentru mine era o perioada de nopti nedormite si antreprenoriat pur”, isi aminteste Clement Nicolaescu.

Citeste si:

In 2019, online-ul romanesc…nu va mai fi romanesc. Tot atunci, online-ul nu va mai fi exclusiv al oamenilor. “Probabil ca vom publica forme de publicitate care vor fi intelese de frigidere in procesul de achizitie facut chiar de ele (de catre frigidere). 7 ani este un termen indeajuns de lung pentru a fi sigur ca nu se va mai pune problema suprematiei TV fata de online ca mediu de comunicare. Pe-atunci TV-ul se va topi in online deoarece televizorul nu va fi decat un calculator cu ecran mai mare decat smart-phone-ul”, estimeaza Nicolaescu.

Cristian Manafu, manager al Evensys, spune ca se poate considera ca 2005 a fost momentul aparitiei social media. La acel moment, publishing-ul online era activitatea principala la noi si intr-o oarecare masura si la nivel mondial. “Cred ca de atunci si pana acum, Romania nu a fostr straina de tendintele mondiale”.

In 2005, Manafu lucra in publishing-ul traditional pentru o serie de publicatii care nu aveau versiuni web adverate ci doar “prezente de identificare”. Insa el venea dupa cativa ani de proiecte online foarte solicitante. “Ideea e ca acum 7 ani, print-ul crestea puternic pe nise si iesisem de pe web pentru a ma concentrat pe reviste”.

In urmatorii sapte ani, antreprenorul nu considera ca va creste in mod important numarul de antreprenori din Romania. “Mai degraba ma astept sa vad jucatori straini intrind pe piata cu proiecte externe sau cumparand jucatori locali. Imi doresc sa vedem cat mai repede o penetrare mai mare a Interenetului la nivel national. In rest, sunt convins ca Internetul va acapara cat mai multe domenii, iar noi vom opera diverse activitati prin intermediul web-ului. Cu comertul online si alte plati pe web suntem acum abia la inceput”, incheie Manafu.

Augustin Roman de la GSP.ro considera ca in urma cu sapte ani Internetul romanesc era primitiv, cu mult in urma .com-ului. “Intre timp a recuperat rapid, s-a dezvoltat bine, dar ramane aceeasi jungla cu reguli nescrise”.

Daca va merge in acelasi ritm, in sapte ani online-ul romanesc va surclasa televiziunea la toate capitolele. “Cu o conditie insa. Ca piata de publicitate sa inteleaga ca online-ul este cel mai bun mediu si cel mai precis”, subliniaza Roman.

Flaviu Radulescu, manager Hostway.ro, considera ca online-ul romanesc acum 7 ani era imatur – “se faceau site-uri fara sa se masoare sau sa se testeze interactiunea cu utilizatorii. Clientii nu cunosteau aproape deloc domeniul si se bazau pe intuitie mai mult decat pe experienta si informatie. Din cauza asta se faceau multe site-uri tip «brosura», pentru ca agentiile erau obisnuite sa lucreze in offline”.

Totodata insa, nu lipsea deloc entuziasmul. Romanii considerau ca se putea replica succesul .com-urilor si in tara. Uneori chiar se copia interfata unui proiect international iar apoi se asteptau rezultate similare.

In urmatorii sapte ani, probabil ca vor exista din ce in ce mai multe echipe care vor face proiecte internationale.

Sursa foto: FreeDigitalPhotos.net

TU ce amintiri ai legate de online-ul anului 2005? Cum consideri ca va arata Internetul romanesc peste 7 ani? wall-street.ro te incurajeaza sa iti spui parerea.