Youtube abunda deja de reclame video ce au in prim plan codurile QR, un exemplu fiind o campanie realizata de lantul de retail Diesel in Spania. Compania a realizat coduri QR pentru mai multe produse, clientii care fotografiaza codul intrand pe o pagina speciala pe care pot da Like pe Facebook.

O alta idee le-a venit celor de la hipermarket-ul Tesco, companie ce a lipit coduri QR pe peretii unui metrou din Asia, calatorii putandu-se opri in fata fotografiilor si comandand online chiar de acolo, de pe smartphone-uri. Urmare a acestei campanii, numarul de clienti inregistrati ai companiei a crescut cu 76% in timp ce vanzarile online au explodat cu 130%.

Cu toate acestea, tehnologia codurilor QR este folosita inca rar, depinzand de multi factori precum rata de penetrare a smartphone-urilor, instalarea unui cititor de coduri QR pe telefon, plasarea convenabila a codurilor in oras/pe Internet sau tehnologia se loveste pur si simplu de faptul ca nu multe persoane cunosc utilitatea acestor coduri bidimensionale.

Studii realizate la finalul anului trecut in Marea Britanie si SUA subliniaza ca, desi codurile QR devin din ce in ce mai populare printre marketeri, majoritatea consumatorilor (64%) nu stiu la ce folosesc. Dintre cei 36% care cunosc utilitatea lor, doar 11% le-au si folosit.

52% dintre respondentii studiului citat au spus ca nu detin un device capabil de a citi coduri QR. Cu toate acestea, un studiu realizat in SUA de comScore scoate in evidenta ca cei ce scaneaza coduri QR au venituri mari, 54,7% de peste 75.000 $/an si 36% de peste 100.000 $/an, sugerand ca prin implementarea de coduri QR marketerii targeteaza o audienta din patura superioara a populatiei.

Chiar daca doar o mica parte din persoane cunosc utilitatea codurilor QR, lucru valabil si in Romania, nu inseamna ca marketerii trebuie sa inceteze complet in a folosi aceasta facilitat, fiind foarte posibil ca vizibilitatea tehnologiei sa creasca in viitorul apropiat.

Parerea specialistilor romani

Ionut Andrei, digital product director la agentia HyperActive, spune ca a folosit coduri QR in cateva campanii – prima data la lansarea Media Fact Book in 2010, cand compania a facut o campanie in print care folosea tehnologia si care directiona cititorii catre o pagina mobila de unde se putea descarca studiul.

Mai recent, HyperActive a folosit QR codes intr-o campanie Orange – The Goodies Hunt.

„Data fiind viteza de schimbare a pragului tehnologic, cel mai probabil conceptul va rezista si in urmatorii ani, forma urmand insa sa se schimbe fundamental. Rata de adoptie a QR-urilor si beneficiile pentru marketeri vor creste considerabil in 2012. Avand in vedere ca in 2011, pietele mai mature din punct de vedere tehnologic (SUA, Marea Britanie) au inregistrat cresteri in rata de adoptie de peste 1000%, trendul este foarte clar: QR Code-urile sunt foarte folositoare atat pentru consumatori cat si pentru marketeri si cu totii le vom folosi (mai devreme sau mai tarziu)”, considera Ionut Andrei.

1. Te-ai folosit pana acum de coduri QR?


Ce este drept, codurile QR nu sunt ceva nou. Ele au fost implementate pentru prima oara in 1994 de catre subsidiara Toyota, Denso Wave, si standardizate in 2006. „Marele lor avantaj este ca pot ingloba o cantitate mare de informatie in ele – de exemplu simple mesaje text, linkuri catre o pagina web sau mobile, actiuni specifice (send mail sam SMS) sau chiar un fisier de tipul vCard (business card)”.

Unul dintre plusurile scoase in evidenta de Ionut Andrei este faptul ca vorbim de o tehnologie portabila ce faciliteaza accesul la informatii relevante, economisind timp pentru consumator. „Una este sa iti scriu pe un poster de exemplu o adresa web de tipul http://www.hyperactive.ro/en/projects/orange-wifi-goodies-hunt alta este sa iti afisez doar o simpla imagine precum un cod QR si sa te rog sa o scanezi”.

Ce spun clientii despre ele?

In genere, in zona de clienti telecom, apetenta si disponibilitatea pentru orice inseamna tehnologie noua este mare. In contrabalans, rata de penetrare in randul utilizatorilor de smartphone este ceva mai mica, oamenii obisnuindu-se mai greu cu astfel de artificii tehnologice.

Citeste si:

Utilizarea QR-urilor trebuie gandita strategic. Daca avem o campanie unde probabilitatea ca targetul vizat sa aiba un smartphone este foarte mica, atunci QR-urile nu vor fi de folos cu siguranta. Dar, daca probabilitatea ca in acel target sa existe multi consumatori cu un smartphone, QR-ul poate fi o optiune foarte interesanta”, mai spune Ionut Andrei.

Costul de implementare a tehnologiei este unul redus, intrucat codul QR este un marker ce poate fi generat usor iar software-ul capabil sa il citeasca este gratuit. „Dar cum un QR code nu il poti folosi decat legat de ceva(o imagine, un film, un website, o prezentare, AR), costurile generale sunt direct proportionale cu marimea si tipologia campaniei in care QR-urile sunt integrate. La fel, forma, tipul si complexitatea QR-ului atrag dupa sine costuri”.

Totodata devin tot mai cautate codurile integrate "artistic" in layout-ul de comunicare si un element important intr-o campanie de QR code il reprezinta adaptarea continutului la care se ofera acces pentru telefonul mobil. Nu in ultimul rand, accesul la date analitice despre rezultatele campaniei (poti afla in timp real cine si unde a scanat codul) influenteaza costul. Practic se pot face implementari cu sume modice si implementari cu sume de mii de euro.

Marele minus in Romania lui 2012 este pragul tehnologic de implementare – nu toti romanii au smartphone si nu toate smartphone-urile vin cu QR code built in scanner. In cazul doi, “user journey” devine putin mai complicat

1. Afla de existenta QR code-urilor
2. Afla ca trebuie sa descarce o anume aplicatie
3. Cauta aplicatia
4. Descarca aplicatia
5. Deschide aplicatia
6. Scaneaza codul
7. Descopera continutul.

Printre industriile cele mai interesate sa integreze in campaniile lor coduri QR se numara telecomul, retailul si eCommerce-ul. Integrarea cu succes a campaniilor de QR codes nu tine insa atat de mult de industrie cat de targetul care se doreste atins si mesajul care se vrea transmis.

Si Dan Virtopeanu, antreprenor si fost sef al Voxline, a folosit codurile QR in doua tipuri de campanii - promovarea actiunii de descarcare continut adaptat pentru telefonul mobil pe materiale tiparite sau online si promovarea actiunii de accesare a site-ului mobil pe materiale tiparite si online.

“Pe termen scurt nu vom vedea in Romania campanii de succes decat in anumite conditii de implementare: segmentare buna si/sau explicarea in detaliu a mecanismului de folosire. Pe termen mediu, va exista o concurenta pentru QR codes din partea tehnologiei NFC, care daca va deveni suficient de raspandita si ieftina, ar putea deveni prima optiune. Nu in ultimul rand, cred ca tehnologia QR codes va fi tot mai mult concurata de tehnologiile de recunoastere caractere (OCR) sau imagini in combinatie cu Augmented Reality. QR codes vor fi o etapa in evolutia mobile marketing atat in Romania, cat si in alte tari”, considera antreprenorul.

In pofida adoptiei foarte scazute ceea ce duce la o rata de interactiune mica (in medie 1%), sunt clienti care continua folosirea codurilor QR tocmai pentru avantajul major pe care il ofera - extinderea comunicarii si interactiunii. In plus folosirea unui cod QR reprezinta si o modalitate de diferentiere in comunicare.

Dan Virtopeanu spune ca, exceptand Japonia unde codurile QR sunt un standard cunoscut si folosit de toata lumea ca urmare a investitiilor masive in educarea utilizatorilor facute de operatorii de telefonie, in restul lumii se porneste de la premisa gresita ca utilizatorii stiu ce au de facut. “Practic sub 10% din utilizatorii de telefonie mobila din Europa si SUA au folosit tehnologia QR code, marea majoritate nici nu stiu despre ce este vorba, iar telefoanele nu vin cu software preinstalat pentru coduri QR. Daca adaugam multitudinea de aplicatii pentru QR code din care de fapt doar 2-3 functioneaza foarte bine mai adaugam alte motive de frustrare pentru utilizatorii care si-au instalat astfel de aplicatii la intamplare. Problema campaniilor care se bazeaza pe coduri QR o reprezinta lipsa adoptiei in masa”.

Virtopeanu considera ca cea mai interesanta industrie in care poate fi folosit si implementat codul QR este cinematografia – folosrea codurilor pe afisele de lansare a unui film si pe reclamele din presa tiparita pentru a vedea trailer-ul pe telefonul mobil.

De altfel si Adrian Stanescu, de la ThinkDigital, considera ca QR codes-urile reprezinta o solutie, fie si temporara, de a face legatura dintre consumurile din offline cu cele din online.

Antonio Eram, fondator si CEO Netopia spune ca desi QR codurile sunt o metoda de interactiune interesanta, din nefericire nu sunt inca main stream. “Personal cred ca este vorba de comoditate din partea utilizatorului final, acesta fiind nevoit sa piarda timp pentru a scana o imagine (nu mai mare de 2x2cm). Pentru asta iti trebuie autofocus, timp pierdut sa stabilizezi imaginea, etc. Este evident mai usor decat un link dar cred ca utilizatorii sunt mai tentati sa foloseasca Google pentru a cauta respectivul produs/serviciu chiar daca asta inseamna poate timp pierdut”.

Cu toate acestea antreprenorul considera ca exista un mare potential neexplorat in aceasta tehnologie care are sanse sa iasa in fata, dar in timp. In ceea ce priveste Netopia, Eram spune ca si-a propus sa integreze in serviciile lor QR coduri pentru o comunicare rapida, nu pentru a face succes imediat prin aceasta ci, mai degraba, pentru popularizarea serviciului.

Sursa foto.

Consideri ca aceasta tehnologie “va prinde” si in Romania sau va ramane la un nivel foarte scazut? Tu ai scanat vreodata un cod QR? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.