Marketingul terminale mobile a depasit simpla perioada a SMS-urilor si intra puternic intr-o noua era, cea a “realitatii amplificate”, a QR codurilor si a aplicatiilor. wall-street.ro a discutat pe aceasta tema cu Nick Sohnemann (foto dreapta), global innovation advisor TrendOne si Alex Putineanu, managing director la Mobile Works.
Mobile Works este parte a grupului Lowe, in Romania. Interviul a avut loc cu ocazia Workshop-ului de mobile organizat de Mobile Works si Trend One pentru clientii grupului Lowe.

Wall-Street.ro: Care considerati ca este viitorul mobile marketingului?
Nick Sohnemann: Cred ca augmented reality este un lucru de viitor. Cu siguranta va prinde amploare. Asteptarile sunt foarte mari si deja mai multe companii folosesc aceasta tehnologie. (vezi exemple in video).



W-S.ro: Pentru ca augmented reality sa aiba succes ar trebui ca rata de penetrare a smartphone-urilor sa fie mare. Or, in Romania, este inca mica.
Alex Putineanu: Rata de penetrare a smartphone-urilor este undeva la 15% si aceasta este o pondere buna. Se estimeaza ca anul acesta se vor vinde circa 900.000 de smartphone-uri pe piata locala. As putea spune ca marea majoritate a smartphone-urilor care se vand in prezent in Romania sunt capabile sa suporte augmented reality. In concluzie, putem sa consideram, fara a gresi, ca piata locala este pregatita pentru urmatorii pasi ai marketing-ului pe mobil.

W-S.ro: Si Mobile Works lucreaza la campanii care sa integreze augmented reality? Ce amanunte poti sa imi dai?
AP: Da, lucram la mai multe campanii complexe insa deocamdata nu iti pot oferi amanunte. Dar vor fi lansate in curand.

<


W-S.ro: Cu cat ar fi mai scumpa o campanie care sa integreze augmented reality vs una clasica?
NS: Variaza foarte mult. Depinde ce intelegi prin campanii clasice. Cred ca cel mai bine ar fi sa judecam campaniile prin rata de raspuns si nu prin cost. SMS marketingul poate fi cel mai atractiv, datorita costului scazut per contact si al scalabilitatii. Cu toate astea, nu este neaparat cel mai eficient mijloc pentru orice tip de campanie. Urmeaza advertising-ul pe mobil si site-urile mobile. Apoi sunt aplicatiile, care in general sunt mai scumpe, insa efectul de wow si engagementul pe care il creaza compenseaza acele costuri. Strategia de comunicare, tipurile de servicii mobile marketing folosite si implicit costul depind de obiectivele de comunicare si de publicul tinta. Proiectele de marketing pe mobil in general pot costa intre 500-1.000 de euro si pot ajunge la peste 150.000 de euro.

W-S.ro: De ce as face campanii pe mobile in loc de a targeta, eficient, persoane pe Facebook sau Google?
AP: Ar trebui sa le faci pe ambele!
NS: Nu putem spune ca Facebook este mai bun ca marketingul pe mobil sau invers. In functie de obiectivele de marketing, de scopul campaniei, de target, alegi mediile prin care sa te promovezi.
AP: Mediul mobil este mult mai personal. Si acest lucru este un plus, dar trebuie sa ai in vedere sa tratezi clientii cu respect si cu atentie sporita.

W-S.ro: Sa spunem ca reprezint o companie medie ce vinde pantofi. Vreau sa targetez tineri cu varste intre 18-25 de ani, preturile produselor sunt medii. Ce campanie ati recomanda?
AP: In situatia aceasta, primul pas ar fi o campanie de SMS-uri targetate. Pentru o targetare buna poti apela la bazele de date pe care Orange si/sau Vodafone le pun la dispozitie. Insa poti apela si la propria baza de date cu clientii care au cumparat in trecut de la tine si si-au dat acordul pentru a primi informatii promotionale de la tine.

W-S.ro
: Si nu ar fi mai ieftin pe Facebook?
AP: Depinde, cand facem campanii trebuie sa comparam costurile cu ROI (return on investment – n.r.). Rata medie de raspuns pentru campaniile de SMS pe propria baza de date, este undeva intre 15-30%, daca o faci pe alte baze de date este mai mica si variaza.

W-S.ro: Ce parere aveti de evolutia QR codurilor in Romania?
AP: QR codurile sunt o tehnologie excelenta si nu se va renunta la ea. Problema este modul in care este implementata. Trebuie sa te asiguri ca in momentul in care cineva scaneaza QR codul respectiv, utilizatorul este trimis intr-un mediu prietenos, optimizat pentru mobil, nu pe un site neoptimizat. Trebuie sa ii creezi utilizatorului o experienta speciala. Stiu campanii ale unor companii care plaseaza coduri QR cu link-uri care nu duc nicaieri. QR codurile se folosesc in Romania, dar trebuie sa avem grija sa nu le transformam intr-o noua forma de SMS spam.
NS: Cred ca oamenii trebuie sa se obisnuiasca sa faca poze mai des cu telefonul mobil. De exemplu, daca ai scana un QR code de pe un poster de film, ai afla imediat toate informatiile care ti-ar trebui despre acea proiectie: orele la care este difuzata, ce actori joaca in film, care este povestea, etc.

W-S.ro
: La cat se va ridica piata de marketing mobil in 2012?
NS: In 2011 s-a situat undeva la 7 mil. euro. Ne asteptam anul acesta la o crestere de aproximativ 15%.



Afla mai multe informatii si vizualizeaza exemple de augmented reality in clipurile din articol. Consideri ca romanii sunt/vor fi deschisi la aceasta forma de advertising? wall-street.ro apreciaza comentariile dumneavoastra.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri