“2011 este primul an in care realizam trecerea spre o piata matura de publicitate on-line, proportiile intre display si zona Google si Facebook, apropiindu-se de distributii de bugete din state mai avansate”, considera Mugur Patrascu, managing partner iLeo, om cu peste zece ani de experienta in piata de publicitate.

Pe partea de display, datele existente indica o crestere usoara, desi Patrascu spune ca senzatia sa este mai degraba “de stagnare si expectativa”, pe cand in zonele Google si Facebook cresterile “sunt explozive”, la concurenta cu piata de display in ceea ce priveste bugetele.

Aceasta concurenta loveste insa in veniturile generate de playerii locali, acestia atragand o pondere mai redusa din bugetele alocate companiilor catre zona de online. Astfel, daca luam in calcul exclusiv bugetele alocate catre proprietatile locale Web, piata ar putea sa fi scazut cu ponderi cuprinse intre 10-15%, conform lui Mihai Seceleanu, CEO InternetCorp si Dragos Stanca, manager Q2M.

Piata de publicitate online nu a scazut. Doar bugetele alocate catre proprietatile locale web a scazut, buna parte din banii de media ramasi indreptandu-se spre search marketing – adica Google – si social media marketing – adica Facebook, o data cu cresterea exponentiala a acestei zone. Clientii si agentiile cauta eficienta la bani cat mai putini”, considera Stanca, subliniind ca acesta este si unul dintre motivele pentru care Q2M a ales sa se asocieze cu reteaua digitala de media Thinkdigital, partener oficial de vanzari al Facebook.

Calin Rotarus, general manager Goldbach Audience, alege sa vorbeasca in metafore si comparatii despre evolutia pietei de publicitate online in primul semestru. “In momentul de fata piata de publicitate online e ca un adolescent care a absolvit si nu mai primeste bursa. Simte ca are forta, dar nu stie cum sa o foloseasca, isi cauta identitatea si locul in lume, se framanta, cauta solutii, isi socoteste cu grija banii, fiindca are mai putini ca inainte. In continuare isi cumpara tricouri scumpe dar pe dedesubt lenjeria e cam zdrentuita, insa lucrurile ar putea oricand sa se schimbe”, spune el. Tot el spune ca “ii admira si poate invidiaza putin pe doi vechi colegi de scoala care acum se plimba cu masini decapotabile, dupa care se intorc toate privirile”.

Asteptarile viitoare se indreapta spre zona de performanta si cea sociala, mai spune Mugur Patrascu.

Ce promite al doilea semestru al anului?

Alegerile parlamentare din a doua jumatate a anului curent si startul Olimpiadei vor revigora, cel putin pe moment, veniturile generate din publicitate online generate de jucatorii locali. “ Anticipez inca doi ani (2012 si 2013) de stagnare sau crestere foarte usoara a pietei. Al doilea semestru din 2012 o sa depaseasca prima parte a anului datorita campaniei electorale si Olimpiadei, dar acestea sunt trenduri sezoniere. Crestere ca pana acum nu cred ca o sa vedem, suntem intr-o zona ambigua datorita lipsei datelor pentru Google si Facebook si, ca urmare, piata va urma fidel trendul economic care nu o sa aiba o evolutie spectaculoasa ani buni de acum incolo”, spune Patrascu.

Cu o nota de optimism el subliniaza ca este important ca mijloacele de comunicare se diversifica in continuare iar anii ce vor urma vor consacra mobilul si tableta ca si combatanti importanti in aceasta lupta.

Citeste si:

Mihai Seceleanu de la Internet Corp. considera ca piata de publicitate online va creste in al doilea semestru al anului, asteptandu-se insa la o scadere a ponderii Facebook in totalul bugetelor "din cauza semnalelor negative primite din afara tarii ce indica o supraestimare a eficientei retelei in ceea ce priveste veniturile generate pentru advertiseri".

Dragos Stanca spune si el ca piata de online creste per total. “Tendintele sunt insa, simplificand, scaderea usoara - 10-15% - a veniturilor atrase de playerii locali, crestere organica a veniturilor Google, crestere exponentiala a cheltuielilor cu Facebook. La care trebuie adaugate veniturile realizate de playerii globali, in Romania, de la advertiseri de afara, care targeteaza Romania.

Tot Stanca subliniaza ca nu se mai poate vorbi de o piata locala limitata la site-urile din SATI sau cele care participa la studiul ROADS, valoarea totala a pietei fiind mult mai mare, de fapt. “Cand vorbim de piata de online locala nu ne mai putem limita la site-urile care sunt membre SATI si la structurile care raporteaza intr–un fel sau altul veniturile in ROADS. «The big picture is much bigger!» In cifre, probabil ca vorbim de cel putin dublul sumei raportate oficial”, spune el.

Piata romaneasca de publicitate online a scazut cu 7,3 % anul trecut

Piata romaneasca de publicitate online a scazut cu 7,3 % anul trecut

Calin Rotarus este optimist in ceea ce priveste al doilea semestru al anului, negasind de data aceasta o metafora potrivita pentru a o reliefa – “Da, comparativ cu primele luni, revenirea e deja vizibila, insa nu e nici pe departe spectaculoasa. Expectativa continua, in asteptarea noului echilibru din zonele politic si economic”.

Cele mai importante evenimente ale primului semestru

Alianta intre Q2M si Think Digital precum si achizitiile si consolidarea trustului Ringier sunt cele doua evenimente subliniate de Rotarus. Mugur Patrascu considera ca un aspect demn de subliniat pe primul semestru al anului este cresterea pietei de performance marketing precum si evolutia penetrarii si utilizatorii smartphone-urilor. Zona sociala “ramane in continuare vedeta comunicarii”.

Stanca subliniaza ca, pe langa fuziunea Q2M de ThinkDigital, a fost de remarcat achizitia eJobs de catre Ringier. “Ar mai fi de remarcat, in zona publisherilor, noua incercare a Intact de a contura o structura ceva mai coerenta de online, prin Digital Antena Group”, incheie el.

Sursa foto: FreeDigitalPhotos.net

Tu cum “ai simtit” piata de publicitate online pe primul semestru? Consideri ca va continua sa creasca? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.