Stephanie Kaiser este head of studio la Wooga, al treilea cel mai mare dezvoltator de jocuri sociale la nivel global si dezvoltator principal in Europa, conform propriilor declaratii. Stephanie Kaiser a realizat design-ul si a dezvoltat titlul jocului pentru Facebook Monster World. De la lansarea din aprilie 2010, echipa a crescut organic jocul care a atins, zilnic, 8 milioane de jucatori.

Este pasionata de tot ceea ce face si considera ca activitatea din Wooga este una care i se potriveste si care o face sa se simta bine zi de zi, la locul de munca si in afara lui.

Wall-Street.ro: Spune-ne mai multe despre tine. De ce ai ales sa faci parte din echipa Wooga?
Stephanie Kaiser: Il cunosteam pe Jens Begemann (Fondatorul Wooga) de la un job precedent. Dupa ce am plecat de acolo am pastrat legatura, el a infiintat propria lui companie si atunci cand a inceput sa angajeze oameni m-a intrebat daca mi-ar placea sa fac un joc pentru Wooga. Ca sa fiu sincera, nu stiam prea multe lucruri despre ce inseamna sa construiesti un joc social. De un lucru eram insa sigura – imi doream sa lucrez cu Jens. Desi pitch-ul lui nu a fost cel mai bun („Stephanie, nu avem inca un produs si nici bani, nu sunt sigur daca o sa te putem plati pana la finalul anului – vrei sa ni te alaturi?”), nu am stat pe ganduri cand mi s-a oferit oportunitatea de a lucra impreuna. Apropos, la acel moment compania nici macar nu se numea Wooga, cred ca numele a fost inventat mai tarziu.

W-S.ro: Care au fost cele mai mari trei provocari pe care a trebuit sa le depasesti si cum ai reusit sa faci acest lucru?
SK: Nu sunt sigura daca au fost cele mai mari, insa cu siguranta sunt cele care imi vin primele in minte:

#1 Sa iau decizii

La inceput, cand am inceput sa construim echipa pentru Monster World si ma confruntam cu multe decizii de luat, directorul de productie mi-a spus „Tu trebuie sa iei deciziile – nimeni altcineva nu va face asta pentru tine”. Desi este evident acum, nu aveam experienta la momentul respectiv si nu mai fusesem pusa in astfel de situatii. Cateodata sfatul cel mai evident este si cel mai bun. Am invatat din asta ca trebuie sa te inconjori cu oameni carora nu le e frica sa iti arate lucrurile evidente – doar asa poti invata.

#2 Sa renunt

Dupa doi ani de lucru la „copilul meu” Monster World, am mers mai departe si am inceput dezvoltarea unui nou joc. Inca sunt responsabila pentru Monster World in calitate de Head of Studio, insa a trebuit sa imi dau „copilul” unui alt Product Lead care este acum responsabil cu toate detaliile legate de joc. Pe de o parte, nu a fost usor din motive evidente. Pe de alta parte, a fost extrem de usor deoarece am gasit un succesor minunat pentru monstrii mei (vorbesc atat despre joc cat si despre echipa mea).

#3 Dubiile

Sa creezi un joc este o provocare, iar cu fiecare joc incepi intotdeauna de la zero. Dureaza foarte mult timp – cel putin un an doar pentru simularile de titluri pe Facebook. Tot timpul vei intalni in acel an oameni care nu cred in jocul tau. In acelasi timp, tu va trebui sa iti invingi dubiile in fiecare zi. Singura solutie pe care am gasit-o la asta: mergi mai departe si zambeste!

Citeste si:

W-S.ro: Cum ai descrie o zi obisnuita la birou? Cum arata pentru tine o astfel de zi?
SK: As descrie o zi obisnuita ca una foarte distractiva. Imi incep ziua la 9 dimineata luand parte la sedinta zilnica de status a unuia dintre jocurile la care lucrez. In functie de ziua in care suntem exista sedinte de planificare pentru proiecte viitoare, update-uri saptamanale si jocuri pe care trebuie sa le testez si sa dau feedback. De multe ori activitatea mea presupune si sarcini de HR – o mare parte din activitatea mea zilnica implica sa am grija de oamenii din echipa mea. La fel de important este sa ma joc: atat jocurile noastre cat si cele ale concurentilor, atat pe Facebook cat si pe iOS. De foarte multe ori ma vei gasi in spatele monitorului, concentrata la diferite jocuri.

W-S.ro:
Wooga a dezvoltat o retea sociala a jocurilor de milioane de utilizatori intr-o perioada foarte scurta de timp. Ce sfaturi le poti da tinerilor antreprenori care isi doresc sa atinga un nivel similar de succes pe Facebook?
SK: Ca retea pe Facebook avem 40 milioane de utilizatori activi lunar pentru toate jocurile noastre. Zilnic avem in jur de 8 milioane de utilizatori.

Ganditi-va la cum puteti implica utilizatorii si optimizati gradul de retentie al produsului. Daca utilizatorii nu continua sa foloseasca un produs, faptul ca este viral nu foloseste la nimic. Asigurati-va ca aveti suficienti bani pentru a construi o baza solida de utilizatori la inceput, inainte de a incepe sa va ganditi la cum monetizati acei utilizatori. Doar utilizatorii care sunt atasati vor plati pentru jocul, produsul sau serviciul vostru.

W-S.ro: Cati angajati aveti astazi? Cat de usor gasiti oamenii pe care ii cautati?
SK: Astazi Wooga are 230 de angajati. Este foarte dificil sa gasesti oamenii potriviti. Recrutam talente din intreaga lume. Wooga are 35 de nationalitati diferite in echipa, asa ca este un mediu international in care sa lucrezi. Dupa ce ai gasit talentul potrivit este relativ usor sa convingi oamenii sa se mute in Berlin. Aproximativ 60% dintre angajatii nostri s-au mutat la Berlin pentru a lucra alaturi de noi.

W-S.ro: Cum ai descrie concurenta care exista pe Facebook in segmentul vostru de piata? Este dificil sa gasiti nise neexplorate? Mai exista astfel de nise?
SK: Segmentul nostru de jocuri sociale pe aplicatii mobile si Facebook este ultra-competitiv si extrem de dinamic. Ceea ce este foarte dificil pentru mine este sa stiu cum va arata piata in 6 luni sau un an pentru a ne decide ce joc sa dezvoltam si pentru a fi capabili sa privim in viitor. Exista cu siguranta nise neexplorate pe care incercam sa ne axam cu jocurile viitoare. Care dintre ele – asta ramane secret pana la lansarea jocurilor.

W-S.ro: Care este jocul tau de Facebook preferat?
SK: Inca ador Triple Town. Am fost dependenta de el foarte mult timp si productivitatea echipelor mele a scazut considerabil cand a aparut. Imi place foarte mult sa vad cum ceva atat de simplu poate fi atat de profund. Caracterele pe care le-au creat sunt si ele grozave.

W-S.ro:
Care sunt in opinia ta functionalitatile pe care utilizatorii le apreciaza cel mai mult la o aplicatie Facebook?
SK: Cred ca utilizatorilor nu le plac anumite functionalitati ci jocul in ansamblul sau. Ca urmare, totalitatea functionalitatilor determina calitatea jocului si creeaza o actiune principala care trebuie sa fiedistractiva.

W-S.ro: Exista o reteta a succesului pentru un joc social? Care sunt in opinia ta ingredientele ei?
SK: Nu cred ca exista o reteta a succesului. Noi ne testam jocurile foarte mult. Prima idee este dezvoltata sub forma unui prototip care este apoi testat alaturi de utilizatori. Incercam sa raspundem celei mai importante intrebari cat de devreme posibil: jocul sau ideea noastra este distractiv(a) pentru utilizatori? Odata ce jocul este live schimbam abordarea si masuram diferiti indicatori. Noile functionalitati sunt intotdeauna testate A/B. In felul asta ne asiguram ca luam decizii bazate pe indicatori masurabili si nu pe intuitia noastra care ne spune daca o functionalitate merge bine sau nu. In perioada in care masuram indicatori relevanti incercam sa mentinem in permanenta calitatea la un nivel foarte ridicat. Ne pasa de fiecare mic detaliu si punem foarte multa pasiune in jocurile noastre in asa fel incat sa reusim sa ii facem pe utilizatori sa zambeasca zilnic. Nu cred ca acestea sunt ingredientele specifice ale retetei succesului, dar este modul in care ne dezvoltam jocurile astazi. In acelasi timp invatam ceva nou in fiecare zi si incercam sa punem in practica aceste lucruri in mod constant.

W-S.ro: De ce ar trebui un utilizator Facebook sa joace Monster World in locul oricarui alt joc? Care este avantajul competitiv al Wooga?
SK: Monster World are acel ceva care te face sa zambesti. Lumea acelor monstri nu este predictibila. In prima zi plantezi arbusti de limonada, in ziua doi ai un bebe monstrulet, iar in ziua trei un robot pe care il cheama Robert vine sa te viziteze. Asta fara sa mentionam povestea de dragoste care incepe atunci cand intra Roberta in actiune. Depundem foarte mult efort pentru realizarea acestor caractere si a lumilor care le inconjoara, iar asta ne face speciali. Focusul nostru specific asupra caracterelor, povestilor si umorului din miile de detalii adorabile reprezinta in opinia mea avantajul nostru competitiv.

W-S.ro: La final... daca ai avea 50 000 EUR acum, unde i-ai investi si de ce?
SK: Exista cateva start-up-uri in Europa care sunt extrem de promitatoare. M-as uita la urmatoarele lucruri: o abordare centrata de produs, un angajament pentru calitate, o dorinta reala de a crea un mediu de lucru excelent si, mai presus de toate, la entuziasm si pasiune.

Acest material face parte din seria „Diferentiaza-te si inoveaza” despre inovatia in tehnologie si este creat impreuna cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfasoara pe 7-8 noiembrie in Bucuresti si va aduce impreuna peste 800 de participanti si 30 de vorbitori internationali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferintei.

Sursa foto