Wall-Street.ro va transmite LIVE text de la fata locului cele mai interesante declaratii si interviuri exclusive, dar veti putea vedea si fotografii cu participantii, publicul si atmosfera generala.

Printre speakerii de astazi se numara Phil Libin, CEO Evernote, Radu Gerogescu, GECAD, Struan Robertson, Natural Motion si Patrick de Laive de la The Next Web.

09:50
Sesiunea va incepe in circa 10 minute cu un speech de deschidere al organizatorului evenimentului, Bogdan Iordache.
10:00
Bogdan Iordache urca pe scena si subliniaza ca How to Web 2012 se va axa pe termenul "inovatie" - paneluri dezbatute intens, inovatii tehnologice, start-up-uri inovatoare.
Marea finala a start-up-urilor va include 8 proiecte care se vor bate pentru 20.000 de dolari, cash.
10:10
Urca pe scena Phil Libin, CEO Evernote. "Este pentru prima oara cand sunt in Romania, abia astept sa aflu si sa vad mai multe!"
El prezinta, pe scurt, proiectul Evernote.

"Este al treilea start-up al meu, lumea s-a schimbat complet in ultimii 15 ani, de cand am inceput. A devenit din ce in ce mai greu sa iti faci loc fiind mediocru, fiind doar OK. De cealalta parte, a devenit mai usor sa fii extraordinar, sa iesi in fata. Sunt obstacole mai mici. Lumea a deventi mai geek", spune Libin.

10:12
Daca ar fi sa imi dau un sfat acum 15 ani, mi-as spune "Dude, nu te ingrijora pentru ca in 15 ani o sa ai o masina a timpului! (zambete si rasete). Apoi mi-as spune sa fiu relaxat si increzator".
10:12
Sala este plina la How to Web.
10:15
In urma cu cinci ani, Libin spune ca trebuia sa isi faca probleme cu distributia. Acum, nu mai trebuie sa iti faci griji pentru asta. Totodata, inainte trebuia sa ai grija cum faci marketing! Acum, resursele investite in marketing sunt mult mai mici - e de ajuns sa ai un produs foarte bun si mici notiuni vis-a-vis de retele sociale si totul va fi perfect.

"Poti sa fii foarte bun la a realiza un produs sau serviciu si sa fii praf in legatura cu orice altceva si tot vei reusi!"

10:20
Concluzia: daca esti antreprenor acum, poti reusi mult mai usor decat acum 5-10 ani. NU exista o perioada mai buna in care sa reusesti in domeniul tehnologiei!

Cand ma intreaba oamenii daca sa devina antreprenor, eu le raspund NU. Trebuie sa se gandeasca bine la motivele pentru care devin antreprenori - cei mai multi se gandesc la BANI, si acesta nu este un motiv bun. NU incepe compania pentru a avea putere, influenta! Este exact opusul - daca esti CEO-ul unui startup, TU esti cel de la baza piramidei si toti ceilalti iti sunt sefi.
Toti angajatii mei imi sunt sefii, toti din presa, toti investitorii. Tu, ca antreprenor, esti responsabil de tot.

Multi intra in antreprenoriat pentru ca se gandesc ca vor avea mai mult timp. Fals - muncesti 20 de ore pe zi. "Intr-adevar, poti alege CARE 20 de ore, deci ai o oarecare flexibilitate...", glumeste, pe scena, Libin de la Evernote.

10:20
Dar nu trebuie sa devii antreprenor pentru a schimba ceva - poti fi artist, poti fi muzician, pictor, poti fi politician.
10:21
Daca totusi doresti sa intri in antreprenoriat, ESTE un moment perfect - scapi de problemele "de logistica" de acum 5-10 ani si trebuie sa te confrunti doar cu "ideea esential importanta".
10:22
Executia este extrem de importanta. Evernote, de exemplu, nu este o idee extraordinara, insa am castigat prin executie.
10:24
Pentru a gasi ideea, gandeste-te la ceva comun care NU functioneaza cum trebuie si realizeaza un serviciu/produs care sa faca acest lucru mai putin dificil si mai putin neplacut. Asa au aparut majoritatea companiilor de succes.
10:26
De exemplu, metrourile din Paris sunt realizate FARA a se gandi deloc la "user experience" - "cineva ar trebui sa faca ceva pentru a creste calitatea calatoriilor in Paris!".
10:29
Deci trebuie sa faci ceva care sa aiba impact, nu pentru bani sau putere. Fa-o pentru TINE, fii onest fata de tine. Uita-te prin lume, afla cateva lucruri care sunt comune dar care nu au fost optimizate si gandeste-te la modalitati pentru a creste calitatea acestora.
Incepe de la lucruri mici, tu si poate cativa prieteni.
De asemenea, nu te gandi ca ceea ce este nevoie e departe de tine - traim intr-o lume mica, vorba va ajunge si acolo, exista retele sociale.
10:34
Bogdan Iordache - cine pune intrebari primeste un tricou!

Intrebare (aproape imediat de la anunt) - daca ar fi sa pitch-uiti Evernote din nou, de la inceput, ce ai spune VC?
Raspuns - le-as spune ca nu vrem bani, ca nu suntem gata si ca nu meritam inca bani, dar le-as cere sfaturi. Noi am gresit si am cerut bani mult prea repede si toti ne-au respins. E o greseala mare, intrucat a doua oara, in fata lor, psihologic vorbind, ei vor vrea sa iti arate ca decizia lor initiala a fost indreptatita.

10:36
Greseli in start-up-uri - multi incearca sa inoveze prea mult! Incearca totusi sa aduci o SINGURA inovatie, dar aceea buna, eficienta.
10:37
Pe termen lung insa, dupa ce o sa aveti mai multi bani, merita investit in cultura organizationala, a angajatilor.
10:43
Logo-ul Evernote (un elefant) - pentru ca se spune ca acesta nu uita, explica Phil Libin, raspunzand la o intrebare din sala.
10:49
Urmeaza al doilea invitat, Radu Georgescu, de la GECAD cu tema "cum sa faci bani din software".
10:50
Sunt duse zilele in care investitorii puneau bani in "inovatie"! "Am 10 milioane de utilizatori dar habar nu am cum sa-i monetizez! Da-mi 1 mil. dolari!" - nu mai merge asa.
Totul se reduce la "cum putem monetiza aceasta idee".
10:54
Radu Georgescu a lansat RAV in 1992 (Romanian Antivirus) - "eram mandru de acest nume, speram sa facem astfel tara si mai cunsocuta. Apoi am facut rebrandingul si vanzarile au crescut foarte mult - am realizat ca trebuie sa gandim global, nu doar local".

"Era unul dintre cele mai bune antivirusuri ale vremii. Voiam sa devenim faimosi si bogati. Ceea ce am si reusit, dar a fost si noroc, intrucat a vrut Microsoft sa cumpere".

10:55
Lumea s-a schimbat mult insa de atunci. Buzz-urile zilelor acestea - Software as a Service si eCommerce.
"Mi-ar fi placut sa fi avut atunci oportunitatile pe care voi le aveti acum! Voi sunteti cei mai norocosi".
10:58
Principalele provocari pentru a face bani - avem nevoie de o tehnologie extraordinara, foarte buna, ar spune multi. Eu as spune insa ca tehnologia ESTE importanta, dar este doar o cale spre succes. NU tehnologia te va diferentia.

Mai multi utilizatori te vor face mai de succes? NU. Utilizatorii sunt doar un instrument.

Ce vrei tu este eficienta, construirea unei retele de distributie fara a cheltui milioane. AI nevoie de prezenta geografica. Sa atragi oameni de pe toate continentele.

11:02
Trebuie sa te gandesti de asemenea cum vrei sa vinzi, ce model de business alegi, ce verticale alegi. Sunt diferite structuri, diferite feluri de a vinde care se potrivesc diferitor companii.
De asemenea, alege modalitatile de plata.
11:04
Nu e nicio rusine sa incerci sa lansezi produsul tau in India, si nu in SUA, desi America este cel mai promitator loc!
11:08
Ar trebui sa gandim mai intai, extrem de bine, si abia APOI sa executam. Executia fara o gandire prealabila, este zero.
11:10
Ce oportunitati au companiile locale pentru extinderea internationala?
Raspuns - tine de produsul fiecaruia. Nu voi indrazni niciodata sa spun ca SUA sunt mai bune decat Romania, India sau UK. Fiecare trebuie sa gaseasca o regiune unde este nevoie de acel produs sau serviciu. Axigen, de exemplu, este inca in Romania si vindem bine, pentru ca este foarte ieftin si un produs foarte bun!
Trebuie sa te gandesti la intreg mediul si strategie.
11:10
Urca pe scena Struan Robertson, Natural Motion, game development company.
11:15
Robertson urca pe scena glumind despre frizura lui "de formatie a anilor 70, deci e o idee rea sa-mi dati un microfon! S-ar putea sa ma apuc sa cant!"

Cand am vazut primul iPhone, mi s-a parut extraordinar. L-am cumparat fara sa clipesc sau gandesc. "The way we approach design is by trying to achieve the most with the very least"- daca ne uitam la iPhone, o sa vedeti ca are un SINGUR buton iar iOS este extrem de simplu.

11:17
Deci cand vorbim de un produs, vorbim de functionalitate si eficienta - la fel si in jocuri sociale, jocuri video. Designul cutiei, daca il cumperi fizic, trebuie sa fie de asemenea extraordinar. Sa se deschida frumos, usor, placut.

11:19
NaturalMotion au inceput sa faca bani din 2009. Credem ca trebuie sa fie la nivel de consola, chiar daca le lansam pe iOS. Trebuie sa fie 3D, interfata foarte buna si usor de folosit. Trebuie, de asemenea, sa creeze dependenta si sa fie grafica extrem de placuta.
11:19
Daca 2 pixeli nu sunt aliniati cum trebuie, ne intoarcem la echipa de programare si design, nu ii lasam in pace!
11:20
Freemium este insa un model si mai bun, am realizat in 2011. Astfel, am lansat CSR Racing sau My Horse.

11:25
In 2011, cele mai multe jocuri care aratau bine costau iar celelalte erau urate, nu avea acel "polish". Mai mult, ele semanau foarte mult intre ele.

11:28
In prezent, jocurile pe mobil au devenit, cu adevarat, de calitate superioara. Reprezentantul NaturalMotion enumera cateva programe de succes, de pe iOS.
11:30
Recomandarile sunt cele mai importante pentru a raspandi un joc - 35% de la prieteni/familie, 26% de pe Facebook si abia apoi, cu 25%, conteaza ce recomanda Apple.
11:36
Urmeaza Startup Challenge, prima runda de prezentari.
11:41
Urmeaza 4 pitchuri ale finalistilor start-up de la How to Web.
11:43
Cele patru start-up-uri sunt din Romania, Croatia, Estonia si Grecia.
11:47
Primul startup

Citeste si:

ACHOO, din Estonia - "Let's link people to achievements".

Proiectul este despre proiectele de succes ale oamenilor, povestite de oameni care cauta slujbe. pentru 25% dintre noi, CV-urile "suck". Pe Achoo, poti sa scrii si sa povestesti ceea ce ai facut, intr-un alt fel de atmosfera, mai deschisa, mai non-conformista.

11:56
Al doilea startup - din Romania, GoodMomming

Un proiect care promite asistenta in primele etape ale cresterii copilului, in primii trei ani de viata. GoodMomming personalizeaza fiecare sfat, in functie de sfaturile medicilor, varsta, greutate, sex etc. Proiectul ofera retete specifice bune pentru bebelusi.

12:07
Al treilea startup - din Grecia, Incrediblue

Un start-up ce intermedieaza inchirierea de ambarcatiuni, usor, fara comisioane majore. Incrediblue pune accent pe usurinta de a gasi barci disponibile, lasand utilizatorii sa aleaga, ca si in cazul unui hotel, din ambarcatiuni.
Proiectul se va lansa la finalul lunii noiembrie, avand deja cateva sute de ambarcatiuni disponibile.

12:14
Al patrulea startup - din Croatia, Mediatoolkit

"Rediscover content"- ajuta utilizatorii sa gaseasca continutul articolelor in functie de numarul de share-uri pe Facebook/Twitter. Practic, utilizatorii primesc stirile cele mai interesante, in timp real, de pe toate site-urile de care sunt interesati.

12:15
Vom reveni dupa pauza de pranz cu sesiunea a doua in care vor fi prezenti David Bizer de la Hack FWD, Shmuel Chafets, de la Giza Polish Ventures si Andreas Klinger, LOOKK.

13:40
Urmeaza David Bizer, de la HackFwd.

El a ridicat toata sala in picioarele, spunand tuturor sa ii cante "La Multi Ani", intrucat ziua lui a fost ieri.
Dupa ce sala canta, el spune "mult mai bine decat pe Facebook, unde am fost napadit de mesaje!"

13:41
El vorbeste despre cultura in organizatii. "E greu sa pleci de la Google cand stii ca, desi ai o oferta de job mai bine platita, trebuie sa renunti la peisajul acela fantastic si la...masajul de la etaj!".
13:49
Bizer vorbeste despre valorile Netflix - judgement, communication, impact, curiosity, innovation etc - toate frazele incep cu "Tu inveti/faci/reconcepi/spui...etc."Totul este despre TINE, nu despre companie.
13:54
La Google te intreaba "de ce esti pasionat". Deseori ei resping posibili angajati pentru ca nu se potrivesc pe o "scala" a pasiunii, a dorintelor lor.
14:03
Urmeaza Shmuel Chafets care va vorbi despre ce si-ar fi dorit sa stie INAINTE de a incepe investitiile din Europa de Est.
14:12
Chafets vorbeste despre ce a invatat investind in Europa de Est. Firma pe care o reprezinta a investit in 100 de companii, realizand exituri la aproximativ 30 dintre ele.

El descrie cum functioneaza investitiile - jumatate dintre ele esueaza in 3-6 ani de la lansare, restul insa produc profit de 3-5-10 ori, recuperand deci banii investiti.

14:14
Chafets descrie piata din Polonia - reala, mare, foarte antreprenoriala, echipe pregatite bine cu acces la surse de finantare. De asemenea, Guvernul sustina VC.
14:15
VC este un business "de networking". Trebuie sa cunosti ceva oameni!
14:19
Managerii sunt cei mai importanti. Ingineri, oameni de IT, gasesti, pana la urma. Leadershipul conteaza!

14:23
Trebuie sa fie un balans intre ceea ce primesti si ceea ce dai inapoi. Banii gratis nu sunt buni desi, daca cineva insista, ia-i, mai ales ca Start-up, dar fii atent totusi la ce ti se cere inapoi.
De asemenea, focuseaza-te pe CEVA, nu pe 6 companii!! Vin oameni si-mi spun "a, nu-ti place advertising??! Nicio problema, am si magazin de inghetata! Nu-ti place inghetata!? Am si magazin de pantofi!!!". Deci, axeaza-te doar pe ceva anume!

14:30
Gandeste regional, nu neaparat in termeni de SUA. Sunt peste 300 de milioane de oameni intre Varsovia-Moscova-Istanbul si FOARTE multi bani, piete ce cresc enorm.
14:31
Urmeaza Andreas Klinger - trei lectii pe care le-am invatat de la pivoti.
14:34
VC nu concureaza intre ele! Din contra, incercam sa atragem si alti investitori in Europa de Est! Consideram astfel ca vor aparea mai multi antreprenori si vom avea si noi in ce sa investim, mai mult.
Nu poate fi vorba de saturatie.
14:37
Intre start-up-urile din Europa de Est si SUA sunt diferente mari intrucat nu exista inca experienta in Europa de Est. Daca esti in Silicon Valley, toti sunt antreprenori sau VC. Acolo este usor sa construiesti un ecosistem. Aici este o diferenta mare.
Apoi, in Europa oamenii sunt ceva mai birocrati.
14:44
Klinger Andreas, co-fondator Lookk.com, proiect de fashion.

"vom vorbi despre cat de TARI sunteti voi, antreprenorii, si cei care vor sa devina antreprenori. Este o industrie ce explodeaza!".

De exemplu, un om doreste sa construiasca INTREAGA nava din Star Trek si cauta o mie de miliarde de dolari pentru acest lucru. Este vizionar, stupid? Vom vedea.

14:47
In loc sa intrebi clientii, incearca sa ii convingi ca au voie de produsul tau! Majoritatea feedbackului clientilor este vag, nu au opinii extraordinare si sunt si foarte diferite intre ele.
De aceea, este util sa incerci mai degraba sa ii CONVINGI ca au nevoie de ceva, prin intrebari deschise, sincere. "Ai folosi asa ceva? Ai aceasta problema? Cat ai fi dispus sa platesti pentru solutia problemei tale?"
14:50
Unul dintre motivele pentru care start-up-urile esueaza este sa te consideri mai avansat decat esti de fapt. Sa incerci sa te maturizezi mai repede. Mai mult, unii imita si incearca "sa arda etape", sa impresioneze.
14:53
Nu intreba investitorii tai ce sa faci! Intreaba clientii, discuta cu ei, convinge-i ca au nevoie de produsul tau.