Mihnea Nicolescu este director de proiecte fiind responsabil de strategia Okazii.ro, ocupandu-se de partea de securitate – garantia de livrare, antifrauda - dar si de partea mobila a portalului de licitatii. El a discutat timp de cateva minute cu wall-street.ro.

Wall-Street.ro: Ati lansat aplicatia Okazii.ro pentru iPhone in noiembrie. Cate download-uri aveti?
Mihnea Nicolescu: Circa 35.000, pana acum cateva zile. Pe site sunt circa 3 milioane de conturi si atragem aproximativ 3 milioane de vizitatori unici la nivel lunar.

W-S.ro: Cum a evoluat numarul de conturi anul acesta?
MN: Numarul de utilizatori a crescut cu circa 30% fata de inceputul anului iar in ceea ce priveste numarul de conturi, se fac in jur de 30-40.000 conturi noi pe luna. Bineinteles, fiecare luna cu specificul sau. Listam in medie 2,3 milioane de produse in fiecare zi. Circa 30% din cumparatori sunt din Bucuresti, majoritatea tineri.

W-S.ro: Care este prioritatea in luna decembrie, cunoscuta ca fiind cea mai buna pentru comercianti din intreg anul?
MN: O sa avem o campanie speciala dedicata cadourilor, un mini-site dedicat. Vanzarile nu o sa creasca foarte mult pentru ca sunt vanzari foarte bune de obicei (zambind).

W-S.ro: Adica? Cam de ce vanzari vorbim?
MN: Nu pot oferi numarul de tranzactii. Politica Okazii. Pot spune doar ca au crescut anul acesta, si incasarile si numarul de tranzactii. La incasari am avut o crestere de la an la an de 20% pana in noiembrie.

W-S.ro: Cat la suta din venituri reprezinta comisioanele?
MN: Grosul. Apoi vin articolele platite, de promovare a produselor puse spre vanzare. Nu vindem publicitate pe site pentru externi.

As modifica mentalitatea vanzatorilor

W-S.ro: Daca ai putea schimba ceva chiar acum la Okazii.ro, imediat si fara efort, ce ai modifica?
MN: As modifica mentalitatea vanzatorilor. Ei in continuare nu vad valoarea reala a unui client. Sunt fericiti daca fac cateva vanzari, nu se gandesc prea mult la retentia clientilor, nu isi dau seama ca acelasi client poate cumpara mult de la ei daca s-ar purta mult mai profesionist.

W-S.ro: Primiti multe reclamatii?
MN: Nu, sunt putine, dar prin sistemul automat de verificare mai observam conversatii. Vanzatorul, odata ce ai cumparat, “te ia de bun” si te convinge sa mai intarzie putin cu livrarea… Bineinteles, nu este generalizat acest comportament.

W-S.ro
: Putem vorbi deci de neseriozitate din partea vanzatorilor? Care este rata de livrari?
MN: Nu, nu as zice neseriozitate. 99% din produse se livreaza, sunt comentarii pozitive si ratinguri pozitive, dar inca nu este “top of the top”. Diferenta o poti face cu un vanzator de pe alte platforme straine.

W-S.ro: Cate magazine gazduiti si cum incercati “sa ii educati”?
MN: Peste 1.000, numarul lor creste constant. Avem o echipa de aproape 20 de oameni la vanzari care are alocat un numar de persoane juridice de pe Okazii. Ei ii invata cum sa faca descrieri la produse, cum sa le puna pe site, cum sa scrie textul, cum sa comunice cu clientii si sa livreze mai repede. De asemenea ii invata cum sa foloseasca falicitati ale site-ului precum garantia de livrare care asigura cumparatorul ca daca nu primeste produsul comandat, in trei zile poate primi banii inapoi.

W-S.ro: Cati angajati aveti in prezent si cum a evoluat numarul acestora?
MN: Avem circa 98, la inceputul anului erau circa 70. Am crescut pe customer support, vanzari. O sa mai angajam oameni in 2013 – o echipa de programare si pe customer support. Vom mai creste cred echipa de vanzari.

Tentative de frauda si prioritati pentru 2013

W-S.ro: Cate tentative de frauda ati inregistrat anul acesta?
MN: Vorbim de frauda intre vanzator si cumparator. O sa incepem in ianuarie un program de educare al cumparatorilor noi si in spate avem foarte multe unelte automate de prevenire cum ar fi blocarea produselor cu preturi dubioase in cautari. Vanzatorii noi sunt obligati sa foloseasca garantia de livrare pentru a nu aparea probleme. Avem deci sisteme automate care urmaresc fiecare vanzator/utilizator si ne anunta cand dau date de contact in forum, cand incearca sa livreze altfel decat au declarat pe site si asa mai departe.

W-S.ro: Si totusi, cam ce pondere din totalul tranzactiilor sunt incercari de frauda?
MN: Cel mai bun sistem anti-frauda ramane, pana la urma, sistemul de calificative. Daca oamenii sunt atenti la calificative, la calitatea partenerilor de tranzactie, nu prea sunt probleme. Daca e sa o iau dupa numarul de calificative negative acordate pe parcursul unui an ne clasam undeva la 3-4%. Dar in acestea sunt incluse si calificative de genul “altele”, precum “nu mi-a vorbit frumos” sau “cumparatorul a incercat sa negocieze pretul”. Fraude care au fost declarate la politie reprezinta o pondere extrem de mica, ceva de genul 0,001%.

W-S.ro: Ce va cer magazinele de pe Okazii cel mai mult?
MN: Ne cer unelte custom, pentru personalizarea cat mai amanuntita a prezentei lor. Nu stiu daca ai vazut dar Domo si-a deschis magazin pe Okazii.ro si pot spune ca vand chiar foarte bine! Suntem in discutii cu inca cateva magazine foarte mari de pe alte verticale pentru a incepe sa vanda pe Okazii.

Citeste si:

W-S.ro: Si voi aveti acelasi comision si in cazul Domo?
MN: (zambind) Aici este o discutie mai sensibila… Nu, negociem. Sunt comisioane diferite pe diverse tipuri de produse. Persoanele juridice care ofera factura si garantie, au si volume si client suport dedicat, primesc un comision redus. La persoane fizice este acelasi comision – 2,8%. Pentru electronice vandute de persoane juridice, cu factura, noi, este de 1%.

W-S.ro: Despre ce magazine este vorba?
MN: Pot sa iti spun vericalele – incercam pe bricolaj (categoria casa si gradina a avut o crestere enorma anul acesta, de la cateva mii la cateva zeci de mii de tranzactii) si pe sport. Electronicele si electrocasnicele detin ponderea cea mai mare din vanzari, undeva intre 12-17% din total.

W-S.ro: Spune-mi doua prioritati pentru 2013.
MN: O sa ma axez pe partea de mobilitate. Am investit pana acum in acest segment circa 40.000 euro si in februarie o sa lansam si API-ul pentru public. Deci toate functiile din Okazii, afisare de produse, cautare, calificative, securitate, vor fi disponibile prin intermediul unui API key diversilor dezvoltatori din piata – cam ca App Store sau . Scopul este ca si ei sa isi faca aplicatii pe care sa le poata monetiza, pe baza core-ului Okazii.ro. Noi o sa castigam pe baza de comision.

W-S.ro: Aplicatia de Android?
MN: In decembrie lansam si aplicatia de Android. O sa incercam de asemenea vanzarea “one click”, mai ales de catre persoanele fizice. Ai un telefon, faci o poza doua trei la frigiderul second hand pe care vrei sa-l vinzi si il incarci imediat pe site, dupa ce scrii descrierea. Se vor pute acorda calificative direct din aplicatiile mobile. De asemenea, vom incerca un proiect pe Bucuresti cu localizare – persoanele fizice si juridice care pun spre vanzare vor putea fi gasite pe harta de cumparatori si acestia ii pot alege in functie de proximitate. Unii oameni pur si simplu nu vor sa astepte curierul si cauta vanzatori in apropiere.

W-S.ro: Pentru tablete, ceva?
MN: O sa incercam sa facem si aplicatia pentru iPad. Pentru Android nu e asa mare problema intrucat are un design mai facil.

De ce nu Amazon sau eBay?

W-S.ro: Intre timp au aparut si pe plan local cativa concurenti care au investit destul de mult in publicitate si par sa aiba ceva succes – Tocmai.ro, Mercador.ro, de exemplu. Pana acum ati cam fost “one company show” pe piata locala, cum incercati sa va diferentiati acum?
MN: Nu ii vedem ca si concurenti. Ii vedem ca o alternativa. (razand) Vedem daca mai au si la anul atatia bani de investit! In principiu platforma face diferenta. Nu ai un motor de cautare eficient acolo, nu ai o verificare a calitatii utilizatorilor, nu stii cine iti vinde, nu ai protectie din partea platformei pentru datele de contact – poate oricine sa iti ia numarul. De asemenea, nu este acelasi numarul de produse ridicat si nici descrierea nu este atat de buna ca pe Okazii.

W-S.ro: De ce as cumpara de pe Okazii si nu m-as duce la Amazon.com sau Amazon.co.uk?
MN: In primul rand sunt foarte multe bariere, desi pare ciudat la ora asta, de limbaj.

W-S.ro: Romanii, mai ales tinerii, stiu engleza perfect.
MN: Da, dar stii ce se intampla? Amazon este departe de noi si in continuare exista frica aceasta de a comanda din afara tarii. Mai putin intre tineri, ce-i drept. De asemenea vorbim si de taxele de transport care sunt mari dar si de timpul de livrare. Oricum, si pe Okazii gasesti magazine care cumpara din afara, deci produsele sunt similare.

W-S.ro
: Tu cumperi de pe Amazon sau eBay?
MN: Da, cumpar continutul digital care nu este disponibil in Romania.

W-S.ro: Cum comentezi asupra concurentei cu eMag care s-a extins foarte mult pe game noi de produse?
MN: Nu ii privim ca pe concurenti intrucat oferim servicii diferite. Pe eMag, de exemplu, nu poti pune spre vanzare. De asemenea, pe eMag nu gasesti chiar orice ci o gama restransa de produse comparat cu Okazii. Da, vad ca au bagat din ce in ce mai multe magazine in marketplace dar, pe principiul asta, putem privi ca si concurenta orice supermarket.

W-S.ro: Mai multi oameni au probleme cu faptul ca le blocati conturile. De la ce comision neplatit catre voi blocati accesul?
MN: Intr-adevar, foarte multi sunt suparati pe chestiunea aceasta. Depinde de calitatea utilizatorilor – conturile noi le blocam la 3 euro. Scrie in “termeni si conditii”, oricum. Sunt algoritme automate care blocheaza conturile. Oricum, suntem foarte transparenti si toate acestea le scriem pe site. Dar suntem in Romania si noi nu citim nici macar termenii de la imprumuturile bancare.

W-S.ro: Nu cred ca este ceva tipic romanesc, cred ca nici in afara nu se citesc termenii si conditiile…
MN: Eu cred ca e mai mult in Romania. In afara se spune ca este o boala a barbatilor, la noi e a tuturor – nu se citesc nici instructiunile de folosire si nici contractele!

Tu folosesti Okazii.ro? De unde preferi sa cumperi produse? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.