In ceea ce priveste cadourile de sarbatori, barbatii sunt mereu incantati sa testeze cele mai noi "jucarii" hi-tech, gadget-urile fiind cadourile ideale pentru ei.

Anul acesta, insa, gadgeturile nu mai reprezinta cadoul ideal numai pentru barbati, ci si pentru copii. Astfel, in Statele Unite si nu numai, cei mai multi copii nu au mai pus jucarii pe lista pentru Mos Craciun, ci tablete sau dispozitive similare, potrivit unui studiu realizat de Nielsen.

In schimb, femeile continua sa aprecieze produsele cosmetice, pentru reprezentantele sexului frumos, un flacon dintr-un parfum deosebit, un produs electrocasnic premium sau un accesoriu care sa fie in pas cu cele mai noi tendinte ale modei putand fi cadouri apreciate.

Tabletele vor fi la mare cautare

PayPal, platforma de plati care faciliteaza cumparaturile online si pe mobile in intreaga lume, a realizat un raport in cadrul caruia a analizat preturile pentru cele mai populare cadouri de Craciun in 2012 in Europa Centrala si de Vest, Statele Unite si Asia.

"Cartile si DVD-urile raman in topul vanzarilor si in acest sezon de sarbatori. Tot anul acesta, conform expertilor in shopping, tabletele vor fi un cadou extrem de popular. Achizitiile online va ofera oportunitatea de a gasi alternative excelente, la preturi extrem de avantajoase. In plus, ai un sentiment extraordinar cand, desi stai pe propria canapea, faci cumparaturi ca si cand te-ai afla la Paris, New York sau Hong Kong", spune Damien Perillat, PayPal CEE Regional Director.

Ca si in 2011, Statele Unite raman si anul acesta destinatia preferata pentru cei care cauta preturi mici, in special in materie de gadget-uri. La o comparatie directa a preturilor, cele din SUA sunt cu pana la 50% mai mici decat cele percepute pentru aceleasi produse in Polonia, Romania, Ungaria, Cehia si Slovacia.

Una dintre cauzele pentru care preturile oferite de comerciantii americani sunt atat de accesibile este scaderea ratei de schimb a dolarului. Declinul monedei americane face profitabile pentru consumatori achizitiile din SUA, chiar si atunci cand cumparaturilor propriu-zise li se adauga costuri suplimentare (de transport, TVA pentru produsele in valoare de pana la 150 de euro sau TVA plus taxe vamale pentru produsele de peste 150 de euro).

Bugetele de cumparaturi din Europa, in scadere

Desi Statele Unite sunt populare atunci cand este vorba de achizitionarea produselor de brand, Asia si-a consolidat pozitia si vine puternic din urma, oferindu-le cumparatorilor o gama larga de produse cu specificatii apropiate de cele ale brandurilor renumite, dar la preturi mult mai accesibile.

Pentru ca bugetele de Craciun in Europa au continuat sa se diminueze in ultimii ani, ca urmare a crizei financiare, cadourile scumpe pe care europenii si le puteau permite in urma cu un an sau doi nu mai reusesc sa ajunga pe lista si anul acesta. De aceea, una dintre solutiile cele mai la indemana a fost reorientarea catre magazinele asiatice, care ofera produse similare la preturi comparabil mai mici.

Citeste si:

Potrivit unui studiu facut de PayPal si Lightinthebox.com, produsele pe care europenii le achizitioneaza din Asia variaza de la gadget-uri la produse fashion si cadouri potrivite pentru intreaga familie. In materie de preturi, majoritatea produselor din Asia sunt cu 50-70% mai ieftine decat produse similare cumparate din alte regiuni ale lumii. In ceea ce priveste taxele, in afara de costul transportului, la produsele achizitionate se aplica TVA, dar si taxe vamale - atunci cand valoarea este de peste 150 de euro.

In ceea ce priveste comportamentul de consum, analiza LightInTheBox.com - PayPal releva faptul ca femeile din Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria si Romania sunt foarte chibzuite atunci cand cumpara cadouri de Craciun. Atunci cand cumpara rochii, pantofi si accesorii din magazinele comerciantilor asiatici, femeile isi croiesc aura de sofisticare si "glamour" apeland la alegeri inspirate, care sa suplineasca dimensiunile reduse ale bugetului.

Mai mult, atunci cand fac achizitii, femeile din Europa Centrala si de Est sunt atente ca produsele pe care le cumpara sa poata fi folosite in mai multe ocazii: pantofii sa fie potriviti si in ocazii de zi cu zi, dar si la intalniri de afaceri sau alte evenimente. Aceeasi regula se aplica si cand este vorba de rochii: preferate sunt cele in care pot straluci si la intalniri obisnuite si la ocazii oficiale.

Atunci cand nu se uita dupa cele mai noi gadget-uri, barbatii din Europa Centrala si de Est cauta pe site-urile comerciantilor din Asia produse pe care le pot folosi zilnic, de la flacoane de bautura de buzunar, la clipsuri multifunctionale pentru bani sau chiar camere de supraveghere.

Orientarea spre comertul mobil

Sezonul cumparaturilor de iarna a fost caracterizat, anul acesta, de evolutia extraordinara a comertului mobil, consumatorii folosindu-si smartphone-urile, tabletele si dispozitivele mobile pentru a face achizitii "oricand si oriunde". De aceea, acest sezon a fost cel in care achizitiile mobile au devenit "mainstream" in Statele Unite si unul dintre principalele moduri de a face cumparaturi peste tot in lume.

"Fara niciun fel de dubii, Craciunul reprezinta cel mai fierbinte sezon de vanzari pentru retaileri, marcat de o crestere medie a volumului de cumparaturi de 20-25%. Comparativ, nici macar evenimente de vanzari cum a fost Euro 2012 in Polonia si Ucraina nu au un astfel de impact. In sezonul sarbatorilor de iarna, platile si achizitiile mobile au inregistrat o crestere extrem de puternica. Consumatorii isi folosesc smartphone-urile si tabletele in moduri tot mai diverse, cautand cele mai bune oferte, comparand preturi si facand achizitii, uneori chiar si atunci cand sunt in magazine", spune Damien Perillat.

In urma cu cativa ani, principala bariera in calea tranzactiilor cu valori semnificative era reprezentata de lipsa de incredere si temeri privind securitatea, bariere inlaturate de PayPal prin rambursarea integrala a pretului platit cumparatorilor care se confrunta cu probleme in ceea ce priveste produsele achizitionate.