“2012 a fost anul in care comertul electronic si-a marit ritmul de crestere. Daca in 2009 volumul platilor online a crescut cu 75% fata de anul anterior, in 2011 cresterea a fost de 24%, aceeasi tendinta manifestandu-se si la nivelul numarului de tranzactii. In 2012 insa, fata de 2011, comertul electronic a cunoscut o evolutie mai buna, de 38% raportat la valoarea totala si 51% raportat la numarul tranzactiilor”, explica Andreia Stavarache, Sales & Marketing Manager PayU Romania.

In ceea ce priveste valoarea medie a tranzactiilor, aceasta a cunoscut o scadere de 8% de la 58 euro la 53 de euro, conform Romcard.

“Dinamica tranzactiilor in 2012 a fost interesanta. Scaderea valorii cosului mediu se datoreaza in primul rand cresterii cu 60% a numarului de tranzactii in lei, care au, in mod normal, o valoare mai mica. Acest lucru arata, in primul rand, o diversificare a ofertei de produse si o evolutia pozitiva pe majoritatea segmentelor de piata. Totodata a crescut gradul de adoptie a metodelor online de plata in randul consumatorilor. Vedem aceasta tendinta mentinandu-se si in cursul acestui an, la finalul caruia estimam sa ajungem la un volum de 286 milioane de euro, corespunzator unui numar de peste 5 milioane de tranzactii”, precizeaza Marin Mitroi, Director General RomCard.

Si din tranzactiile inregistrate in sistemul PayU reiese acelasi proces de diversificare si, in acelasi timp, de consolidare a pietei. Astfel, pe de o parte, numarul de clienti noi care au implementat solutia integrata PayU a crescut cu 92% fata de 2011, domeniile de activitate variind de la operatori telecom la asiguratori, fonduri de investitii, ONG-uri, accesorii auto, fashion, suplimente nutritive etc.

Pentru a putea sustine cresterile inregistrate in 2012, PayU a investit in dezvoltarea echipei care a crescut cu 35%, principalele pozitii infiintate vizand departamentele de dezvoltare software, comercial si suport pentru comercianti, iar pentru 2013 compania vizeaza consolidarea echipei si optimizarea proceselor interne.

Citeste si:

Pe de alta parte, cresterea inregistrata pe toate segmentele de activitate demonstreaza o industrie tot mai puternica si mai stabila. Segmentele care au cunoscut cea mai buna evolutie raportat la numarul de tranzactii, conform datelor PayU au fost fashion (+ 486%), donatii (+111%), servicii (+54%) si flori (+51%).

Conform valorii medii a comenzilor, romanii sunt dispusi sa aloce bugete mai mari cand vine vorba de pachete turistice si bilete de avion (809 RON), software (744 RON), IT&C (541 RON), jucarii (340 RON), donatii (334 RON) si fashion (240 RON), acestea fiind domeniile cu cel mai mare cos mediu de cumparaturi.

“Pentru prima data, vorbim de o repartizare aproape uniforma a tranzactiilor pe parcursului anului. Daca pana acum, ianuarie era luna cea mai slaba iar mai si octombrie cele mai bune, in 2012 diferentele de la o luna la alta au fost mici si, practic, nu mai vorbim despre cea mai buna luna a anului. Acest proces de uniformizare demonstreaza ca activam intr-o industrie stabila si puternica care va continua sa creasca frumos”, puncteaza Andreia Stavarache.

Potrivit reprezentantilor PayU, in 2013 piata va fi influentata de trei factori principali: intrarea unor noi jucatori importanti in industrie, consolidarea afacerilor comerciantilor activi atat ca urmare a imbunatatirii calitatii serviciilor cat si a campaniilor de marketing implementate, precum si diversificarea metodelor de plata.

“Dupa mai bine de 8 ani de experienta, stim cat de important este pentru consumator sa cumpere cum si cand doreste. Anul trecut am introdus Pay by Click si Pay on Time – plata cu 1 click, respectiv plata automata, precum si serviciul de mobile payments. Anul acesta vom consolida aceste metode de plata, vom dezvolta produse de plata in rate sau prin internet banking si vom optimiza procesul de plata pentru o experienta de cumparare la fel de sigura, dar din ce in ce mai rapida si mai confortabila”, concluzioneaza Andreia Stavarache.