O reglementare in ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal poate fi eficienta fara a fi indreptata impotriva industriei si poate proteja consumatorii, fara a introduce masuri neprietenoase. Aceasta este concluzia unei intalniri care a avut loc la Bucuresti intre Adina Valean, europarlamentar PNL, si reprezentanti ai industriei romanesti online.
Intalnirea a fost ocazionata de discutia in Parlamentul European legata de noul regulament care va inlocui directiva actuala cu privire la protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste procesarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date (95/46/CE). Proiectul de regulament se afla in faza amendamentelor pe comisii parlamentare.

Intrevederea a avut loc la initiativa Interactive Advertising Bureau (IAB) Romania, date fiind ingrijorarile industriei online cu privire la noile prevederi. Adina Valean considera ca reglementarea trebuie sa abordeze intr-un mod corect atat nevoia de intimitate a indivizilor, cat si nevoia de acces la serviciile online. Publicitatea online nu este doar un instrument de finantare pentru website-uri, ci si unul de informare. La baza acestui proces sta un sistem de masurare foarte important si pentru consumator, si pentru industrie, pentru ca incurajeaza decizii de business care sa ofere cele mai potrivite solutii pentru utilizator.

Printre consecintele proiectului de regulament neamendat se mai numara si obligatia internautilor de a parcurge o serie intreaga de informari si de logari la fiecare accesare a unor site-uri, ceea ce complica accesul si experienta de navigare a utilizatorului si aduce deservicii proprietarului de site. Fata de aceste prevederi, IAB Romania a formulat un document de pozitie ce contine recomandari si argumente de flexibilizare a propunerilor legislative, astfel incat sa se ajunga la un consens intre interesele utilizatorilor si cele ale industriei digitale.

Adina Valean, care contribuie la procesul legislativ pentru adoptarea noului regulament in calitate de raportor din umbra, a acceptat argumentele de principiu ale industriei online romanesti. „La fel ca toti liberalii europeni, sustin acel gen de reglementare care pastreaza confidentialitatea utilizatorului ca persoana fizica dar, in acelasi timp, nu ingreuneaza accesarea de site-uri. Incurajez industria online sa se autoreglementeze si sa educe publicul in privinta interactiunii cu site-urile proprii. Ca liberal, principala mea preocupare a fost sprijinirea initiativelor private pentru industria online”, a declarat Adina Valean.

“Asociatia IAB Romania sustine protectia datelor cu caracter personal asa cum este ea reglementata de legislatia in vigoare. Consideram ca propunerea de regulament nu ofera echilibrul necesar intre nevoile industriei online si interesele utilizatorilor, in privinta confidentialitatii datelor personale. Conform textului actual, este foarte posibil ca prin aceasta propunere sa se intareasca legislatia in defavoarea economiei online, atat din Romania, cat si din intreaga Europa. Este vorba despre extinderea definirii datelor cu caracter personal asupra unor seturi de date care in acest moment nu sunt considerate a avea caracter personal, de o abordare de tipul «one-size-fits-all» cu privire la profilarea utilizatorilor, precum si de necesitatea unui consimtamant extrem de explicit si de strict pentru procesarea unor categorii foarte variate de date. Toate acestea vor crea o birocratie suplimentara, vor impune obligativitatea respectarii unui set nou de proceduri cat se poate de restrictive si vor afecta accesul utilizatorilor la diverse tipuri de servicii si continut online”, a declarat Cristian Petriceanu, presedintele IAB Romania.

La intalnirea cu Adina Valean au participat Cristian Petriceanu (presedinte al IAB Romania) Ioana Anescu (director executiv al aceleiasi asociatii), Alin Popescu (Managing Director Avocatnet.ro si reprezentant BRAT), Cosmin Preda (Key Account Manager Internet PRO TV), Alexandru Livadariu (Content Manager Internet PRO TV), Augustin Roman (Head of Digital Antena TV Group), Sorin Kosz (Coordonator Realitatea.net), Claudiu Pandaru (Director Editorial Mediafax), Costin Ionescu (Editor Coordonator Hotnews.ro) si Ionel Naftanaila (OBA Project Manager IAB Europe).

Pozitia industriei este sustinuta si de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR)


„Pornind de la obiectivul nostru central, acela de a sprijini industria de media si publicitate prin stabilirea unor metode si standarde comune privind modul de masurare a indicatorilor de performanta ai produselor media, BRAT-ul isi declara sprijinul pentru evolutia permanenta a legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal. In acelasi timp, insa, consideram ca opinia europeana impusa prin draft-ul de Regulament aflat in discutie, aceea ca legea e menita sa apere cetateanul de companii, e de natura sa creeze deficiente majore in dezvoltarea companiilor media, cu implicatii directe in calitatea produselor media pe care acestea le ofera cetateanului. Credem ca viitorul protejarii intereselor cetateanului sta mai degraba in activitatea de autoreglementare a industriei de media, activitate careia legea ii poate oferi un cadru de desfasurare si principii generale de functionare”, a declarat Arina Ureche, director general BRAT.

„Mediul online a insemnat, intotdeauna, acces liber la informatii. Noile propuneri pentru regulamentul ce va inlocui directiva actuala creeaza un dezechilibru ce afecteaza tocmai accesul liber al utilizatorului. Vorbim nu doar de afectarea industriei de publicitate online, ci chiar de afectarea utilizatorului, caruia i se ingradeste accesul la informatii relevante i conforme cu interesele sale. UAPR incurajeaza protejarea datelor cu caracter personal i considera ca este importanta abordarea corecta a acestui subiect, din toate unghiurile, astfel incat sa fie protejate atat nevoile, cat i interesele utilizatorilor i ale furnizorilor de informatii relevante. Propunerea curenta, din pacate, limiteaza accesul liber la informatii, afectand atat consumatorii, cat i platformele ce livreaza continut i pietele de publicitate locale”, declara Radu Florescu, presedinte UAPR.

IAB Romania i-a inmanat Adinei Valean un set de propuneri cu privire la draft-ul de regulament, iar europarlamentarul PNL a spus ca va tine cont de aceste propuneri.

Despre initiativa de reglementare in materie de protectia datelor:
http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm

Documentul de pozitie integral IAB Romania poate fi gasit pe www.iab-romania.ro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri