Revista online Das Cloudsi X3 lanseaza primul proiect de data journalism din Romania. Proiectul-experiment a adus laolalta o echipa de jurnalisti, designeri si programatori care au analizat,dupa un proces ce a cumulat mai mult de 450 de ore de munca, evolutia celor mai populare cautari medicale facute de romani pe Google in ultimii 3 ani.

Dupa ce au fost investigate cateva sute de cuvinte cheie din registrul medical, 14 s-au desprins prin interesul mare ce le-a fost acordat de catre inetrnautii romani in anumite perioade din cei 3 ani analizati. Acestea sunt: analize medicale, capusa, colon help, gripa porcina, helicobacter pylori, hepatita C, lupus, meningita, muscatura de capusa, pancreatita, pojar, rujeola, scolioza, zona zoster.

Scopul principal al Macroscop este acela de a realizaun portret medical al romanului in baza cautarilor pe care le face pe Google iar, in secundar, sa incerce sa explice modul cum aceste cautari sunt influentate de factori externi, precum mass media.

Peste evolutia interesului pentru cei 14 termeni medicali, cel care foloseste Macroscop poate suprapune evolutia numarului de articole din presa aparute in aceeasi perioada. Datele au fost extrase folosind serviciul de monitorizare Media IQ. In multe cazuri, articole din presa despre afectiuni ale unor persoane publice au crescut exponential numarul de cautari. Spre exemplu, atunci cand in iulie 2011 presa a relatat ca Andreea Marin ar fi bolnava de lupus, cautarile pe Google referitoare la aceasta boala au inregistrat un salt de 158,82%, iar afectiunea actorului Serban Ionescu a declansat un interes majorpentru ”capusa” si ”muscatura de capusa”.

”Intr-o lume digitalizata, jurnalistul are la indemana cantitati imense de informatii pe care le poate folosi pentru a face data-storytelling. Prin graficul interactiv Macroscop, demersul jurnnalistic nu se termina in momentul publicarii: e un instrument pe care oricine il poate folosi in continuare pentru a descoperi lucruri care noua, la Das Cloud, ne-au scapat”, spune Bogdan Pencea, project manager Das Cloud.

Citeste si:

Conform Eurostat, Romania are 223 de medici la 100.000 de locuitori, penultimul loc din Uniunea Europeana. Pentru a suplini acest handicap, metode neconventionale dar necostisitoare,precum analiza interesului populatiei pentru anumite boli pe Google ar putea servi sistemul medical. Campanii de informare si examinare a starii de sanatate ar putea sa survina, localizat, in acele regiuni unde se constata cresterea interesului pentru o anumita afectiune. Un obstacol important il reprezinta insa faptul ca doar 54% din gospodariile din Romania au acces la internet si, de regula, comunitatile rurale izolate care ar putea beneficia cel mai mult in urma unei astfel de monitorizari, au si cea mai mica rata de acces la internet.

“Un pacient educat este un pacient mai bun si un partener mai bun pentru cel care ii ofera servicii medicale. Iar in zone in care sistemul medical este precar, sa oferi acces la informatie oamenilor pentru a-i face mai responsabili de starea lor de sanatate este un factor important pentru a intari sanatatea comunitatilor si pentru a limita raspandirea bolilor contagioase”, a declarat pentru Das Cloud Chris Bailey, specialist e-health in cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii.

Graficul interactiv a fost realizat de X3, agentie interactiva din Timisoara care are la activ 400 de proiecte dezvoltate pentru clienti din strainatate si mai multe premii pentru design.

Das Cloud e o revista online de tehnologie a comunitatii de programatori, designeri si antreprenori in tehnologie din Romania, a carei misiune este de a aduce in vizorul public cele mai noi aparitii din lumea hi-tech, descifrand impactul lor practic. Prin articole si proiecte speciale creative, Das Cloud incearca sa isi imagineze cum utilizarea noilor tehnologii ar putea schimba in bine viata oamenilor.