Din pacate, companiile romanesti nu inteleg inca acest lucru si isi scindeaza eforturile de advertising pe mai multe planuri si segmente, ducand la o coeziune mai redusa intre campanii/site-uri/conturi pe retele sociale.

“La noi nu exista suficient de multe companii care sa aiba digitalul ca centru si apoi restul canalelor, adiacent. Acest lucru nu ajuta educarea pietei, a clientilor si astfel nici piata nu evolueaza la capacitatea maxima, cea normala de altfel”, subliniaza Alex Cernatescu, CEO al Infinit Solutions.

In mod normal, pentru a putea convinge clientul de importanta digitalului, nu este suficient ca o agentie mare sa aiba doar o divizie de digital, cu cativa angajati. “Una este sa fii o agentie AXATA pe digital, cu acest nucleu, cu angajati specialisti exclusiv pe domeniul tehnologic, alta este sa fii o companie mare, dar cu doar o divizie secundara pe digital. La o intalnire cu un client ar trebui sa ai langa tine nu doar un director de marketing ci si vanzari, achizitii, IT”, considera Cernatescu. “Trebuie mai multe companii de digital in Romania, pentru a creste”, continua el.

Mai mult, pentru o campanie integrata eficienta trebuie sa si mergi in compania-client, sa stai alaturi de ei, sa te implici in eforturile de vanzari si chiar sa selectezi impreuna produsele cele mai potrivite. “Nu poti sta doar la birou, trebuie sa te si «murdaresti pe maini»!”.

Nu orice companii se potrivesc insa in mediul digital, deci trebuie sa fii (si) selectiv. “Nu o sa se vanda niciodata bine detergenti pe Facebook si doar pe Facebook. La fel, Google AdWords ar trebui sa fie doar o componenta in advertising. Conteaza atat tipul companiei, cat si managementul – daca are inclinatii spre IT, online, este mult mai usor sa vorbesti cu ei. Sunt companii care inteleg full service-ul, cu digital in centru”.

Intre timp, piata de advertising online din Romania, excluzand investitiile in Google si Facebook (nemonitorizate in prezent – n.r.) “nu a scazut, dar nici nu stiu daca a crescut”, estimeaza Cernatescu.

Facebook – doar un teren concesionat de Zuckerberg

Foarte multe branduri, dar si persoane fizice, fac o paralela neinspirata intre numarul de fani si succesul pe care il au pe cea mai mare retea sociala din lume.

Conteaza mult mai mult engagementul acestora cu brandul si, mai departe de acest lucru, Facebook ar trebui sa fie un instrument cu ajutorul caruia sa reusesti sa faci rost de e-mail, telefon, date despre fani, pentru a putea sa ii targetezi pe acestia direct, prin newslettere. “Trebuie sa incerci sa-i muti in propria ta «gradina», nu pe un teren care, pana la urma, este doar un teren concesionat de Mark Zuckerberg (fondatorul Facebook – n.r.).

Daca pe Facebook este posibil sa faci campanii de succes folosindu-te 100% de platforma aceasta, Twitter este in prezent in Romania doar un “nice to have”. Per total aceasta retea sociala este slab dezvoltata in Europa de Est.

Motivul? Temperamentul si personalitatea locuitorilor din aceasta zona a lumii. “Noi vrem sa epatam, sa aratam fotografii cat mai multe, video, poze cu mancare si pisicute, nu ne este suficient doar un «sunt la restaurantul X» ci trebuie neaparat sa scrii o istorie intreaga si cu poze cu tot”, considera seful Infinit Solutions.

Citeste si:

Cu toate acestea, avand in vedere cresterea penetrarii smartphone-urilor, este posibil ca abia de acum incolo sa asistam la o crestere mai accentuata a acestui canal de comunicare.

Restul retelelor sociale sunt practic complet nefolosite in Romania – Google+ sau Pinterest. “Google+ este o retea construita de ingineri. Google nu o sa recunoasca niciodata ca mai bine ar fi apelat la o companie terta specializata pe UI/UX, decat sa o faca ei intern. Gigantul american cumpara companii, si le transforma mai apoi”.

Publishing-ul si continutul platit in Romania

In Romania, continutul online platit nu este rege, nici regina, poate nici macar pion. Are insa potential ridicat si, spun cei de la Infinit Solutions, este nevoie ca cineva mare sa intre pe acest segment si sa “scuture” putin piata. In mod sigur informatii nisate, pe anumite industrii, ar interesa foarte mult si ar determina oamenii sa plateasca.

“Trecerea (si) spre continut platit nu trebuie facuta orbeste ci ca urmare a unor studii de cunoastere a profilului cititorilor. Poate fi pastract continutul generalist, pentru mase si trafic, iar pentru cel specializat se poate impune un pret. De asemenea, oamenii urasc publicitatea – ca bonus pentru abonament platit se poate oferi si posibilitatea scoaterii publicitatii”, considera Alex Cernatescu.

Publishing-ul din Romania (s)cade incet dar sigur, atat ca valoare cat si cantitativ, continua el. Se merge pe titluri pompoase, “senzationaliste”.

“Din ce simt si stiu de la colegi din industrie, jurnalistilor le lipseste motivatia, nu le mai pasa. La fel ca in advertising, foarte mult tine de starea de spirit – pentru a iesi ceva bine, trebuie sa faci cu entuziasm!”, sustine Cernatescu.

Sistemul educational din Romania este inca influentat de comunism, e rupt, peticit, incoerent. Jumatate din tinerii absolventi urmeaza cariere “clasice” – doctor, avocat, inginer etc, iar mare parte din restul nu stie ce doreste, de fapt. “La fel ca noi, companiile ar trebui sa mizeze pe spiritul omului, compatibilitate, viziune, entuziasm. Cu toate acestea, desi noi incercam sa luam interni din facultati, si chiar mergem personal in facultati de tehnologie, studentii nu se inghesuie. Si apoi, se plang ca nu au unde lucra”.

Compania romaneasca si-a crescut numarul de angajati de la 30 la inceputul lui 2012, la 40 in prezent. In functie de nevoie, compania ar mai putea cauta noi oameni pe parcursul anului.

Infinit Solutions a generat anul trecut venituri de circa 1,25 mil. euro, tintind pentru 2013 venituri de circa 1,5 mil. euro.

Agentia independenta Infinit Solutions vrea venituri de 1,5 mil. euro in 2013 si castiga noi clienti

Agentia independenta Infinit Solutions vrea venituri de 1,5 mil....