Andrei Dunca ocupa pozitia de director tehnic al LiveRail. El este si cofondator al Trilulilu.ro, cea mai mare platforma video realizata in Romania, si Tetatet.ro.

In prezent locuieste in State, revenind in Romania cam o data pe an.

LiveRail livreaza reclame video pe cele mai mari site-uri din SUA, situandu-se ca numar de reclame livrate in iunie sub site-urile Google, cu 2,4 miliarde de ad-uri in format video, deasupra Hulu sau AOL. Compania atinge circa 150 de milioane de unici in SUA, devenind in doar cativa ani una dintre cele mai puternice companii pe acest segment din lume.

Structura actionariatului LiveRail este confidentiala, insa este stiut ca fondul european Pond Ventures a investit, in patru runde pe parcursul a cinci ani 12 milioane de dolari. “Poti deduce deci ca detin o bucata buna din LiveRail. Restul actiunilor sunt alocate fondatorilor si pachetelor de stock options. Politica LiveRail e ca fiecare angajat full-time primeste un pachet de stock options la angajare, deci practic fiecare detine o particica din companie, si un exit sau IPO de succes va recompensa fiecare angajat al LiveRail. Fondatorii activi in companie sunt Mark Trefgarne (CEO) si eu. LiveRail are subsidiare in Romania si UK, ambele detinute 100% de catre LiveRail Inc”, detaliaza Dunca.

Inceputurile companiei

Dupa achizitia Youtube de catre Google in 2006, a devenit clar ca online video e un spatiu cu potential imens si perspectiva unor oportunitati in acest spatiu a declansat ideea LiveRail, spune Dunca.

La finalul anului 2006, Mark Trefgarne a redactat prima specificatie de produs pentru LiveRail. “Ideea initiala a fost putin diferita de ce am ajuns azi – produsul initial semana mult cu conceptul de self-service advertising exchange, in care publisherii de continut video puteau sa isi expuna continutul catre advertiseri, iar advertiserii aveau posibilitatea sa cumpere spatiu pe acest continut (atat pre-roll, cat si overlay si alte formate). Acest produs initial a fost construit de o mana de oameni in decursul anului 2007; a fost mai mult un efort part-time pentru toti oamenii implicati fiindca la momentul respectiv toti aveam alte business-uri care aduceau bani si LiveRail era intr-o faza incipienta si nu aducea niciun venit”, povesteste romanul cofondator al companiei.

In a doua jumatate a anului 2007, cei doi au realizat ca acel prim produs nu este de foarte mare succes si a pivotat de la ideea de self-service exchange catre o solutie enterprise – un ad server video.

“Am inceput sa avem succes cu acest produs in 2008, iar in iunie 2008 am primit seed funding de la Pond. La momentul respectiv, Mark s-a mutat din Londra (unde LiveRail a fost incorporat initial) in San Francisco si am incorporat LiveRail Inc. in SUA”.

Tot in acea perioada a avut loc si vanzarea de 51% din Trilulilu si Andrei Dunca a renuntat atunci la pozitia de CTO in cadrul companiei romanesti pentru a se concentra complet pe LiveRail. Tot in acelasi an, tanarul a absolvit facultatea, “deci fara Trilulilu si facultate si alte distractii, am putut sa imi dedic tot timpul pentru LiveRail”, spune el.

Provocari la inceput de drum

Cele mai mari provocari de la inceputurile LiveRail au fost legate de perceptia lipsei de experienta a fondatorilor.

“Ne-a fost destul de greu sa obtinem finantare si sa castigam clienti importanti fiindca eram niste copii de 24-26 de ani, fara o experienta solida de business in general, si fara nici o experienta in advertising. In acelasi timp au inceput sa apara si alte companii in video advertising, cu fondatori cu multa experienta, si care au reusit sa obtina finantari de ordinul zecilor de milioane (seed-ul nostru a fost de 500.000 de dolari)”, spune Dunca.

El considera ca atuul LiveRail a fost faptul ca tehnologia si produsul au fost intotdeauna solide. “Cand alte companii au facut promisiuni ce nu puteau fi sustinute, LiveRail a facut promisiuni mai mici, oferind rezultate mai bune. Am avut tot timpul recunoastere in piata pentru produsul si tehnologia noastra si multa vreme am reusit sa avem succes in vanzari fiindca produsul se vindea singur, vorba aia”, considera cofondatorul din Cluj.

Industria de video advertising este inca destul de tanara si competitia a devenit mai acerba in ultimii ani.

“Mai ales cu Google, care pana acum vreun an-doi nu prea aveau o solutie solida pentru video (si inca au mari lacune in anumite privinte). Principalul impediment din primii ani a fost faptul ca eram o companie mica, cu putin funding comparativ cu alte companii. Potentiali clienti alegeau alte companii doar fiindca LiveRail nu le putea oferi siguranta pe care o companie mare o poate oferi. Dar in acelasi timp, alti clienti au ales LiveRail fiindca si-au dat seama ca o echipa mica si tanara si daruita va putea oferi un serviciu mult mai bun, ca vom putea fi flexibili cu necesitatile lor”.

Citeste si:

Deci pe total, cofondatorul LiveRail considera ca marimea companiei a fost si un avantaj si un dezavantaj. Fondurile reduse si faptul ca erau toti foarte tineri (“nu aveam familii de hranit sau alte responsabilitati pe cap”) le-au permis sa opereze foarte eficient si sa urmam principiile unui “lean start-up”.

Cum s-a schimbat piata de video advertising in ultimii trei ani

Cel mai important lucru a fost cresterea semnificativa de la an la an a pietei. Momentan piata creste cu aproximativ 40% de la an la an, ceea ce e destul de dramatic.

Alte puncte importante in ultimii ani sunt aparitia si adoptarea standardelor de digital video advertising la scara; cresterea dramatica a consumul de continut video pe platforme mobile (iphone, ipad; connected tv); adoptarea HTML5 pentru video in browser, ca alternativa multi-platform pentru Flash; publisheri mari (broadcasters) care isi expun din ce in ce mai mult continut online vs. doar expunere pe TV; tranzitia semnificativa de la ad buys facute manual, offline, la ad buys facute automat, programatic, prin “real-time bidding”, spune Andrei Dunca.

Piata de advertising din SUA este aproximativ egala cu tot restul lumii combinat.

“Din punctul nostru de vedere, cam 80% din venituri vin din US. Uniunea Europeana e in crestere, APAC e in crestere, dar in continuare sunt destul de mici pietele. E destul de dificil de operat in afara US, din cauza ca piata e foarte fragmentata; de exemplu nu poti trata UE ca o regiune unitara – UK e foarte diferita fata de Franta, sau Germania, sau Olanda”, puncteaza el.

In urmatorii trei ani, piata de video advertising se va modifica important. In primul rand, vom vorbi din ce in ce mai mult de multi-platform – video advertising pe mobil, tablete si televizoare conectate la Internet. “Va fi o evolutie foarte importanta si interesanta in urmatorii 2-3 ani”, spune Andrei Dunca.

De asemenea, tranzitia continutului video din broadcast TV in digital multi-platform video e clara si va continua intr-un ritm sustinut.

“Oportunitatea e imensa pentru video advertising. Ganditi-va ca piata de broadcast TV advertising e de 80 miliarde de dolari, iar piata de online video advertising e de doar 4 miliarde dolari. Deci o data cu tranzitia continutului, va fi si o tranzitie in bugete. Forecast-ul e ca online video se va dubla la 8-9 miliarde dolari in aproximativ 3 ani”, considera Andrei Dunca.

Tot in ultimii trei ani vom asista la o mai mare automatizare in workflow-urile de operatiuni privind publicitatea video, prin cresterea numarului de tranzactii executate programatic.

Sfaturi pentru tinerii antreprenori romani

Andrei Dunca a oferit cateva sfaturi pentru antreprenorii romani ce vor sa aiba succes in zona de online, atat la nivel local cat si la nivel mondial.

“Cheia succesului cred ca e sa ai o echipa buna (ma refer mai ales la echipa initiala, «fondatorii»). Daca vrei sa pornesti un business, nu poti sa o faci singur si sa ai succes (sau e extrem de dificil). Poate ca nu e foarte confortabil pentru un antreprenor cu o idee extraordinara sa ofere procente semnificative din business altora, dar o echipa initiala solida are sanse mult mai mari de succes”, spune antreprenorul roman.

“Daca oferind cuiva 20% din business va creste valoarea businessului cu mai mult de 20%, nu ezita! Daca esti solid tehnic, gaseste un CEO care e super-star pe business; daca esti solid pe business/produs, gaseste un super-star sa se ocupa de engineering”, mai spune el.

Ce urmeaza pentru LiveRail?

Echipa din spatele produselor LiveRail urmeaza sa creasca agresiv, atat ca numar de angajati – in prezent compania numara circa 120 de oameni, aproape jumatate dintre ei fiind in Romania – cat si ca venituri si profit.

“2013 va fi primul an in care suntem profitabili, intr-o piata in care putine alte companii au ajuns la profitabilitate (Tremor Video tocmai a facut IPO si inca nu sunt profitabili). Vrem sa ne concentram din ce in ce mai mult pe platforme emergente (mobile/tablet/connected tv) si sa dezvoltam preemptiv solutii pentru aceste platforme. Un alt obiectiv pentru urmatorii doi ani e sa penetram cat mai mult in piete din afara SUA; am inceput in acest an in UE cu un birou in Londra, iar pe viitor vrem sa crestem echipa din Londra si sa avem prezenta locala in APAC (Australia in primul rand, apoi Asia de sud-est)”, conchide antreprenorul roman.

Cum ti se pare proiectul LiveRail si parcursul acestuia? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.