Mercador este prezent pe piata locala de trei ani, Cristina Gheorghitoiu fiind manager de un an. Ea a acordat wall-street.ro primul interviu business de la numirea in functie, atingand subiecte precum tendintele in domeniu, cele mai cautate anunturi, caracteristici ale utilizatorilor romani sau cele mai eficiente formate de publicitate.

Allegro mai detine in tara proiectele Compari.ro, Autovit.ro si Trendzone.ro.

Wall-Street.ro: S-a aglomerat putin piata de anunturi online – Mercador, Okazii, Anuntul.ro si asa mai departe. Ce diferentiatori exista si spre ce tendinte se merge?
Cristina Gheorghitoiu: Pentru inceput ar trebui o explicatie. Intre noi si Okazii.ro sunt diferente mari, la nivel de business – ei sunt site de licitatii, controleaza tranzactiile, iar noi suntem site-uri de anunturi.

W-S.ro: Pentru mine, sincer, este cam acelasi lucru. Am pus anunturi si pe Okazii si pe Mercador, rezultatele sunt similare.
CG: Poate ca, intr-adevar, nu este atat de relevant pentru utilizatorul final. Oricum, ce ne dorim noi este ca fiecare persoana care posteaza un anunt pe Mercador sa isi gaseasca cumparator – si asta, cat mai repede.

W-S.ro: Ce pondere din cei ce plaseaza produse si tranzactioneaza?
CG: Nu controlam tranzactiile, asa ca nu putem sti. Periodic insa facem sondaje si, cel mai recent, realizat printre 5.000 de utilizatori, arata ca 80% dintre ei ar recomanda Mercador prietenilor. Este o pondere importanta, zic eu, care arata intr-o anumita masura si rata succesului.

Apreciez mult campaniile online intrucat sunt masurabile, stim cat investim si ce conversii avem

W-S.ro: Ce faceti pentru a ii multumi si pe restul de 20%? Ce cer, practic, acestia?
CG: In primul rand, site-ul a trecut printr-un upgrade in tot ceea ce inseamna platforma si optiunile pe care le au clientii. Ei pot posta un anunt in mai putin de doua minute, de pe o singura pagina, chiar si fara sa fie nevoie sa se autentifice. Daca doresc sa o faca, avem si posibilitatea logarii prin contul de Facebook, deci foarte rapid. Si mai important, am largit mult categoria de produse, am structurat continutul foarte bine, apropiindu-ne de ceea ce ne doream la inceput.

Atat vanzatorii cat si cumparatorii au dorit o impartire cat mai buna a categoriilor.

W-S.ro: Aveti in prezent pe site peste 920.000 de produse puse spre vanzare. Cate dintre acestea sunt insa anunturi vechi sau chiar fara valabilitate?
CG: Am lucrat mult si la acest aspect. Daca inainte permiteam ca un anunt sa stea 60 de zile, acum, dupa 30 de zile, anuntul este sters. Bineinteles, inainte anuntam vanzatorul pentru a putea sa prelungeasca perioada de timp daca anuntul mai este valabil. Asa ca vorbim de peste 900.000 de produse valabile. Trebuie ca anunturile sa fie proaspete.

Femeile, din ce in ce mai active pe site-uri de anunturi

W-S.ro: Cum va arata Mercador.ro peste doi ani?
CG: Asa cum vor dori userii.

W-S.ro: Si ce considerati ca vor dori utilizatorii?
CG: Cred ca femeile vor folosi din ce in ce mai mult Mercador. In prezent, impartirea este aproape egala intre barbati si femei, asta datorita mai ales segmentul de fashion, in crestere rapida, dar si a sectiunii Mama si copilul care atrag foarte multe femei.

In prezent insa, pe intreaga piata de anunturi, barbatii pun la vanzare mai mult, ei sunt mai activi.

W-S.ro: Ce alte tendinte vor exista in urmatorii ani pe acest segment?
CG: Romanii vor incepe sa vanda din ce in ce mai mult pe site-urile de anunturi. In prezent, exista inca multi care prefera sa isi depoziteze lucrurile pe care nu le mai folosesc, le dau rudelor sau prietenilor. Nu constientizeaza potentialul lor si capacitatea de a recupera o investitie, de a face o afacere sau, uneori chiar mai important, de a castiga spatiu in case. Sunt sigura ca lucrurile acestea se vor schimba si site-urile de anunturi vor fi din ce in ce mai folosite.

W-S.ro: In detrimentul anunturilor traditionale, din ziare?
CG: Cu siguranta, deja au pierdut destul de mult teren in fata online-ului si o sa continue, cu siguranta.

W-S.ro: Cum arata portretul robot al celor care vand pe Mercador?
CG: Persoane active. Media de varsta de circa 30 de ani, persoane interesate sa faca deal-uri bune. Plaja se intinde insa de la 20 la peste 45 de ani. Sunt tot felul de anunturi, poti vinde aproape orice, de la o bormasina la un carucior de copil, masini, case sau biciclete.

Mobile-ul va creste, in prezent depaseste 10% din trafic

W-S.ro: Ce surse de venit aveti in prezent?
CG: Mercador.ro este in prezent un “site de investitii”. Nu ne axam pe generarea de venituri, este inca foarte la inceput. Nu ne-am axat pe asta si nici nu va fi focusul nostru in urmatoarea perioada; incercam inca sa educam piata, sa crestem organic. Este foarte important. Profitul va veni mai tarziu.

Pe site oricine isi poate incarca gratuit produsul, platind doar daca doreste sa il promoveze, sa fie mai vizibil. In cazul acestora, vizibilitatea este mai mare de sase ori. O alta sursa de venituri este reprezentata de publicitate traditionala. Niciodata nu va fi insa publicitate intruziva, deranjanta – tinem acest segment la “o zona minima”, astfel incat sa nu deranjeze in niciun fel. Deci, in prezent, nu ne sustinem din venituri, ele fiind reduse.

Citeste si:

W-S.ro: Cand si cum va veti axa si pe realizarea de profit?
CG: Clar vom genera venituri din anunturi, nu din advertising traditional, care va reprezenta o pondere mai mica. Este un pic prea devreme pentru a spune exact cum. Sunt mai multe scenarii pe zona de monetizare a anunturilor. Ce va fi peste ceva ani, nu pot spune acum.

In prezent, pe langa intarirea pozitiei pe piata de anunturi online, usability, diversificarea anunturilor, incadrarea lor corespunzator, ne intereseaza mult si zona de mobile. Vrem sa optimizam platformele mobile. Pe iOS ocupam pozitia numarul 20 in Top Downloads aplicatii gratuite din Romania. Pana la finalul anului vom dezvolta aplicatii pentru tablete. Aplicatia de Android s-a lansat la inceputul lunii mai, iar aplicatia pentru iOS s-a lansat la jumatatea lunii iunie 2013.

W-S.ro: Cam ce pondere din trafic vine din zona de mobile?
CG: Depaseste 10% din traficul total. Sunt oameni care se uita pe anunturi, dar si cei care cumpara. Vanzatorii sunt interesati mai ales pentru ca gestioneaza mult mai usor anunturile lor, au acces la site practic de oriunde. Zona de mobile va continua, in mod clar, sa creasca si in viitor.

In general, timpul mediu petrecut de un utilizator pe Mercador.ro este de peste 10 minute.

Obiceiurile romanilor: depoziteaza lucruri in case si negociaza dur

W-S.ro: Ce remarci la obiceiurile consumatorilor din Romania? Cati posteaza anunturi, ce tendinte vezi?
CG: Romanii sunt obisnuiti, inca, sa depoziteze lucrurile in casa. Merg inca pe principiul “lasa, poate o sa am nevoie candva!” dar, de fapt, este destul de clar ca daca nu folosesti un lucru 1-2 ani, probabil nu o sa-l mai folosesti niciodata. Romanii sunt comozi, nu se gandesc ca pot sa vanda aproape orice pe Mercador. Nu se agita si nu constientizeaza ca exista oportunitati de a-si creste veniturile.

De asemenea, romanul este un “negociator innascut”, ii place sa scoata un pret mai bun. Nu este un lucru rau asta.

De cealalta parte, consumatorii din tarile regionale precum Cehia, Slovacia sau Polonia au ceva mai multa incredere in online, obisnuinta de a tranzactiona pe Internet mai des. Nici noi nu suntem chiar la inceput de drum dar mai este loc de crestere, o deschidere mai mare. Cred ca in maxim cinci ani vom fi la nivelul lor.

W-S.ro: Cum se pot feri romanii de fraude?
CG: Eu una, incurajez tranzactiile fata in fata. Sa vezi produsul, sa te asiguri ca si in realitate este ca in anunt. Deseori renteaza sa te deplasezi si in alt oras, daca vrei sa cumperi ceva de valoare.

De asemenea, echipa din spatele Mercador, care numara 10-20 de oameni in prezent, contacteaza unele persoane care sunt suspectate ca ar putea insela – produse la preturi extrem de ieftine de exemplu. Sistemul informatic scoate automat spam-urile sau anunturile cu multe cuvinte in engleza sau link-uri. Verificam anunturile, asigurandu-ne ca anunturile sunt corecte. Tentative de fraude vor exista, normal, incercam insa sa limitam pericolele.

W-S.ro: O sa mai angajati? Pe ce pozitii?
CG: Vom mai angaja, pe masura ce va creste continutul. In special in zona de moderare de continut.

W-S.ro: Cate anunturi sunt incarcate, lunar?
CG: In fiecare luna se incarca circa 400.000 de anunturi noi. Numarul lor va creste, cu siguranta. Pentru produsele mari, perioada de achizitie este, normal, ceva mai lunga – aici vorbim de masini, apartamente. Pentru produsele mai mici, depinde mult de calitatea acestora si de categoria in care sunt listate – electronicele se vand bine, de exemplu.

Marketing agresiv

W-S.ro: La cat estimezi intreaga piata de anunturi online?
CG: (dupa un moment de gandire) Oficial, nu exista astfel de studii. Prefer deci sa nu “ma arunc” si sa fac publice datele noastre interne.

W-S.ro: Am vazut cateva reclame de-ale voastre la televizor. Continuati astfel de campanii agresive?
CG: Televizorul ramane unul dintre mediile cele mai importante insa este necesar un mix. Pe online trebuie sa fii prezent, 100%, avem campanii continue acolo. Pentru un plus de vizibilitate, completam cu outdoor. Apreciez mult campaniile online intrucat este masurabil, stim cat investim si ce conversii avem.

W-S.ro: Care a fost cel mai recent produs pe care l-ai pus spre vanzare pe Mercador.ro?
CG: (zambind) O geanta de la Musette. Am fost contactata intr-o zi de trei doamne, cu oferte. Am zis eu ca romanilor le place sa negocieze. Acesta este inca un avantaj al site-urilor de anunturi, deseori iti permiti sa incerci sa negociezi; la magazin, e mai greu.

Tu ai folosit vreodata site-uri de anunturi? Cum ti se par si ce ar mai trebui adaugat/modificat? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.