Twitter a anuntat joi ca a depus in secret, la comisia pentru valori mobiliare din Statele Unite (SEC), documentatia pentru listarea la bursa, una dintre cele mai anticipate din ultimii ani.

Listarea Twitter la bursa a fost una dintre temele preferate de speculatie in Silicon Valley si pe Wall Street in ultimii ani, iar directorii companiei au ocolit de fiecare data subiectul, evitand sa divulge strategia tinerei companii in aceasta privinta.

Directorul general al Twitter, Dick Costolo, a declarat in luna iulie, la o conferinta organizata de AllThingsD, ca atunci cand este intrebat despre listarea la bursa se simte precum un jucator de fotbal care incearca sa prinda o pasa in timp ce publicul il intreaba de pe margine ce vrea sa faca dupa meci, potrivit The Guardian.

Twitter este ultima dintre marile retele de socializare care inca nu s-a listat la bursa. Facebook si LinkedIn "invart" deja miliarde la New York, avand capitalizari de piata de 108 miliarde de dolari, respectiv 32 miliarde de dolari.

Legislatia americana obliga la listarea la bursa companiile care ajung sa atraga mai mult de 2.000 de actionari privati. Totodata, companiile cu venituri mai mici de 1 miliard de dolari pe an nu trebuie sa faca publice documentele aferente ofertei pe bursa, de unde si procedura secreta anuntata de Twitter.

Asa cum era de asteptat, listarea a fost anuntata de companie pe propriul cont de Twitter.

Costolo a afirmat recent ca nu este de acord cu "perspectiva pe termen scurt" in ceea ce priveste veniturile.

La fel ca in cazul Facebook, Twitter trebuie sa le demonstreze investitorilor ca poate genera cresterea sustenabila a afacerilor pe termen lung, in special avand in vedere ca reteaua de microblogging nu este o forta in advertising, iar un numar mare de utilizatori acceseaza serviciul de pe dispozitive mobile, in principal smartphone-uri.

Citeste si:

Twitter se lauda cu 200 milioane de utilizatori activi, care publica 400 milioane de mesaje scurte, sau "tweet-uri", in fiecare zi. Aproape 60% din aceste mesaje provin de pe dispozitive mobile.

In cele mai recente operatiuni de finantare pe piata privata, Twitter a fost evaluata la aproximativ 10 miliarde de dolari. In ianuarie, cand fondul gigant BlackRock a intrat in actionariat, valoarea e piata a retelei era estimata la 9 miliarde de dolari. In luna mai, compania era evaluata la 10,5 miliarde de dolari, potrivit datelor GSV Capital Corp., citate de The Guardian.

De obicei, companiile vand mai putin de 20% din actiuni atunci cand se listeaza la bursa.

Multi observatori anticipau o oferta publica initiala din partea Twitter inca de anul trecut, dupa o serie de achizitii menite sa consolideze controlul companiei asupra modului de distribuire a mesajelor postate de utilizatori.

Dupa listare, Twitter va trebui sa dezvolte metode de a monetiza reteaua. Unii analisti considera ca ar putea urma calea Facebook, care a introdus mesaje publicitare printre postarile "prietenilor" si a lansat produse de advertising dezvoltate pentru dispozitive mobile.

Alti experti avertizeaza insa ca o astfel de strategie ar putea aliena utilizatorii.

"Cand vor stabili pretul propus pentru listare, acesta trebuie sa fie bazat pe ceva concret. Daca vor incepe sa introduca reclame, vor schimba experienta utilizatorului. Nu si-au educat utilizatorii sa accepte prezenta reclamelor",comenteaza pentru The Guardian Roger Kay, fondatorul Endpoint Technologies Associates.