Tot mai multi romani achita taxele si impozitele locale prin card, dar plata online ar trebui sustinuta fie prin campanii de promovare ale primariilor, fie prin implicarea bancilor in procesul de autentificare pe ghiseul.ro, afirma Catalin Cretu, directorul general al Visa pentru Romania si Croatia, scrie Mediafax.

In primele noua luni din acest an, s-au realizat pentru achitarea taxelor folosind cardurile 321.849 de tranzactii, cu 90.000 mai multe decat in perioada ianuarie - septembrie 2012, ceea ce inseamna o crestere cu 37%, o evolutie similara fiind inregistrata si la nivelul valorii platilor, a aratat Cretu.
Platile online prin ghiseul.ro au crescut ca numar cu 84%, la 25.169 tranzactii, insumand 5,35 milioane lei, ceea ce reprezinta inca foarte putin chiar din totalul platilor prin card pentru taxe si arata ca desi a fost lansat pentru a permite o utilizare larga, portalul inca nu are reprezentativitate.
"Consider ca platile de taxe online se confrunta cu unele obstacole in principal din cauza a doua aspecte: posibilitatea ca primariile sa suprataxeze pe cei care vor sa plateasca taxele cu cardul online si lipsa unei strategii eficiente pentru distributia credentialelor, care permit accesul milioanelor de contribuabili pe portalul www.ghiseul.ro, pentru a afla cat au de plata si a face plata catre primaria sau primariile in juridictia carora isi au proprietatile", a spus Cretu.
Pentru sustinerea platilor cu cardul a taxelor si impozitelor locale, Visa Europe propune pe termen scurt clarificarea regimului comisionului de tranzactionare si al celui de distributie a credentialelor pentru platile online si asigurarea resurselor pentru rezolvarea solicitarilor de informatii sau intrebarilor din partea cetatenilor care doresc sa faca sau au facut plati.
"Trebuie gasita o modalitatea ieftina si eficienta de a distribui credentialele si propun sa facem acest lucru cu sprijinul bancilor. Bancile stiu cati dintre clientii lor au facut deja plati online sau tranzactii prin internet banking. Prin urmare pot sa distribuie rapid si automat credentialele catre acei clienti care sunt obisnuiti sa faca plati online. Cine nu a facut niciodata o plata online, este putin probabil ca va face prima plata online ca sa-si achite taxele si impozitele. Astfel, costurile distributiei rapide vor scadea pentru ca tintim doar o anumita parte a populatiei si, prin urmare, reducem semnificativ numarul persoanelor care vor primi credentialele", a adaugat directorul Visa Europe pe Romania si Croatia.
Potrivit lui Cretu, implicarea bancilor in generarea parolelor de autentificare a contribuabililor se va putea face in conditii de maxima securitate, care sa respecte toate prevederile legale privind protectia datelor cu caracter personal, si ar duce la o inregistrare mult mai rapida.
"S-ar genera un milion de credentiale imediat. Se introduce in online banking generarea de credentiale, iar aplicatia este pe site, oricine intra si face o plata de factura o va putea accesa. Si ar fi un milion de clienti care cu siguranta ar face plati. Primarii nu-si dau seama cat pierd facand greoaie plata taaxelor, daca ar facilita distributia credentialelor si ar promova ghiseul.ro si-ar scadea costurile de colectare si ar creste veniturile colectate", a continuat Cretu.
El crede ca primariile care se vor inscrie in ghiseul.ro trebuie sa se gandeasca nu numai prin perspectiva eforturilor pe care le presupune acest lucru, ci si al beneficiilor semnificative, cum ar fi incasarea mai rapida si la costuri mai reduse, cresterea gradului de colectare, reducerea riscului de erori umane.
"Am calculat ca parte din strategia noastra pentru sector public, ca daca 30% din total taxe si impozite ar fi platite cu cardul s-ar economisi 23 de milioane lei, iar veniturile colectate ar creste cu 750 de milioane lei", a mai spus oficialul Visa.

Numai doua primarii au derulat campanii de promovare

El a aratat ca cele doua primarii care au avut campanii publice de promovare, Targu Mures si Primaria Sector 3, au inregistrat si cele mai bune rezultate. Valoarea platilor prin ghiseul.ro a crescut in cazul Sectorului 3 de 5,6 ori in primele noua luni, la 756.987 lei, in conditiile in care campania inceputa in lunile august si septembrie a adus in sistem 1.000 de noi platitori online.
"Intorcandu-ma la masura in care este promovat ghiseul.ro, rezultatul este reflectat si de faptul ca doua treimi din total plati pentru taxe locale sunt facute de cetatenii din cinci primarii. Asta inseamna foarte clar ca din 67 de municipalitati, doar 5 folosesc serios acest instrument", a completat Cretu.
Directorul Visa apreciaza ca toate cele 188 de primarii care permit plata prin terminale electronice la ghiseu ar acoperi circa 70% din totalul veniturilor locale din zona urbana.
Cretu a amintit si avantajele date de platile online cu cardul pentru contribuabili, care nu mai trebuie sa se duca la sediile directiilor de taxe sau sa astepte la cozi dupa ce si-au activat contul pe ghiseul.ro.
Un studiu realizat pe plan local a aratat ca unul din trei romani considera plata taxelor un proces dificil, in principal din cauza birocratiei, a programului greu de respectat al administratiilor locale si timpului indelungat necesar efectuarii platilor.
In opinia directorului Visa, cei mai mari beneficiari ai simplificarii accesului la plata online a taxelor ar urma sa fie cei 2-3 milioane de lucratori romani care activeaza in strainatate si detin inca proprietati in Romania, fiind de multe ori cei care intretin familiile ramase in tara.
"Am facut studii care arata foarte clar ca romanii care lucreaza in strainatate si-ar dori sa plateasca taxele prin internet. Si e vorba de 2-3 milioane de oameni activi, care au inca proprietati in Romania (...) Primariile nu-si dau seama nu doar ca le-ar scadea costurile, dar ar primi banii mai repede, in primul trimestru. Trebuie sa se gandeasca de beneficiile pe termen lung", a mai spus Cretu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri