Pentru Emag au optat 38% dintre cei care au facut cumparaturi cu ocazia Black Friday, locurile 2 si 3 fiind ocupate de Altex si Flanco, insa la mare distanta de primul clasat, cu 12% si, respectiv, 11%.

Numarul mediu de produse cumparate cu ocazia Black Friday a fost de 2.3, la fel ca si in anul anterior (cand s-a inregistrat un numar mediu de produse cumparate de 2,4), insa suma medie cheltuita in acest an a fost de 935 lei, in crestere semnificativa comparativ cu anul 2012, cand aceasta se situa la un nivel de 690 lei. Un procent de 27% dintre cei care au facut cumparaturi anul acesta cu ocazia reducerilor, au optat pentru produse cu preturi cuprinse intre 100-300 lei, in timp ce 16% au cumparat produse al caror cost se incadreaza in categoria 300-500 lei. La randul lor, 11% dintre cumparatori au achizitionat produse cu preturi cuprinse intre 700-1000 lei, acest procent fiind similar si in cazul celor care au beneficiat de un buget mai mare, de peste 2000 lei.

Cat de multumiti au fost romanii de reducerile aplicate cu ocazia Black Friday 2013?

In ceea ce priveste procentul de reducere practicat de Black Friday, 74% dintre cumparatori s-au declarat nemultumiti. Peste 27% dintre cei care au facut cumparaturi cu aceasta ocazie considera ca au beneficiat de o reducere cuprinsa intre 10% - 20%, iar 25% de un discount de 5% - 10%. Un procent de 40% dintre romanii care au ales sa faca cumparaturi cu ocazia Black Friday se asteptau insa ca reducerile aplicate sa fie mai mari, de circa 40% - 50%.

Un procent de 86% dintre cei care au facut cumparaturi in intervalul 22 – 30 noiembrie au afirmat ca si-ar fi dorit sa cumpere mai multe produse cu ocazia reducerilor, insa nu au facut-o deoarece reducerea fie nu li s-a parut atractiva (52%), fie nu au gasit in lista reducerilor produsul dorit (31%). Din categoria produselor dorite insa neachizitionate cu ocazia Black Friday, fac parte telefoanele mobile & accesoriile (39%) si computerele – laptopuri, tablete, sisteme PC (36%).

Produsele scumpe achizitionate de Back Friday

Suma medie cheltuita pentru achizitionarea unui produs scump a fost de 665 lei, cu 115 lei mai mare comparativ cu anul anterior, cand aceasta a fost de 550 lei. Reducerea de care cumparatorii au beneficiat la achizitionarea produsului scump s-a situat intre 20% - 30%. Desi 42% dintre cei care au cumparat un produs scump de Black Friday au fost multumiti de reducerea de care au beneficiat, ei s-au asteptat ca valoarea reducerii sa fie de 50%.
Tinand cont de faptul ca in acest an magazinele au ales sa aplice reducerile cu ocazia Black Friday in zile diferite, se constata o orientare a cumparatorilor in ceea ce priveste data de 22 noiembrie – 48,5%. Pentru ziua de 29 noiembrie au optat doar 20% dintre romanii dornici de achizitii la pret redus. Din totalul celor care au facut cumparaturi cu ocazia Black Friday, 65% dintre acestia au optat pentru cumparaturi online, in timp ce 35% au cumparat direct din magazin. Important de semnalat este faptul ca 50% dintre respondenti au declarat ca au asteptat special perioada reducerilor pentru a face achizitiile dorite.
Dintre romanii care au facut cumparaturi de Black Friday (50%), o treime considera ca reducerile aplicate de Black Friday au fost cele mai mari din an, in timp ce 58% sunt de parere ca acest fenomen reprezinta doar o promovare agresiva in vederea cresterii vanzarilor. De asemenea, 42% sunt de parere ca reducerile au fost mici, nesemnificative, iar 51% ca reducerile au fost aplicate la produsele care nu se vand pe parcursul anului.

Procesul de cumparare

Analizand intregul proces de cumparare, 3 din 5 romani s-au declarat multumiti de modalitatea in care a decurs procesul de achizitie al produsului cumparat, timpul de livrare fiind de asemenea apreciat de 70% dintre cumparatori.

Citeste si:

Cine a cumparat de Black Friday?
Deopotriva barbati si femei, cei care au cumparat cu ocazia Black Friday sunt preponderent tinerii cu varste cuprinse intre 25 ši 34 de ani (28%), casatoriti (49%), cu educatie medie (54%) ši un venit personal intre 800 - 1400 de RON (29%).

Echipa Exact care a efectuat studiul a fost formata din: Monica Ungureanu – Quantitative Research Manager, Oana Constantin - Project Manager si Florin Blanariu – Senior Data Analyst.

Metodologie

Universul cercetarii a fost reprezentat de persoane cu varste cuprinse intre 16 si 70 de ani, rezidente in localitatile urbane din Romania, utilizatoare frecvente de internet. Volumul esantionului a fost de 724 respondenti, care au raspuns la chestionarul Exact Cercetare si Consultanta, administrat via internet. Culegerea datelor a fost realizata in intervalul 30 noiembrie – 3 decembrie 2013.