Elefant.ro a crescut „ca Fat-Frumos” pe piata de carte, anul trecut acumuland venituri de 6,5 mil. de euro si devenind astfel unul dintre principalii jucatori din piata. Din aceasta pozitie, un interviu cu seful companiei, Dan Vidrascu, poate oferi informatii esentiale pe acest segment dar si pe intreaga piata de eCommerce.

Dan Vidrascu va fi prezent in cadrul conferintei ecomTEAM 2014. Nu rata ocazia de a discuta cu el si a afla noutati din industrie „la prima mana”.

Si se pare ca nu m-am inselat – din cele treizeci de minute petrecute alaturi de el puteti afla principalele tendinte in eCommerce, ce cauta clientii, o intrare surpriza din Polonia dar si, in premiera, noi informatii despre strategia Elefant.ro.

Wall-Street.ro: Ce prioritati o sa aveti pe anul in curs?
Dan Vidrascu: Dupa trei ani de activitate am cumulat destul de multa experienta in a vinde produse in mediul online – o experienta destul de scumpa!

W-S.ro: Defineste „scumpa”.
DV: Scumpa din punct de vedere al investitiilor in aceasta companie si al inerentelor greseli pe care le-am facut de-a lungul timpului, dar din care sper eu ca am invatat ce functioneaza si ce nu. Obiectivele pentru anul acesta si urmatorii este sa incercam sa le aducem clientilor toate produsele de care au nevoie.
Nu face schimbari pe platforma, de dragul schimbarilor

W-S.ro: Adica sa va extindeti gama de produse, cu alte cuvinte. Cate game o sa introduceti in prima jumatate a anului curent?
DV: Cateva categorii, in urmatoarele saptamani o sa fie o noua categorie pe Elefant.ro, dar nu mai gandim in acesti termeni ci pur si simplu din perspectiva sondajelor pe care le facem – ii intrebam ce isi doresc, ce ar cumpara.

W-S.ro: Si deci ce isi doresc?
DV: (zambind) Nu as putea sa iti spun acum ce isi doresc, urmeaza sa vedeti in curand. Oricum, ei isi doresc preturi foarte mici, livrare rapida si game diverse. Aceste cerinte le primim de fiecare data.

W-S.ro: OK, ai mentionat ca v-ati dat seama, in trei ani, ce functioneaza si ce nu. Spune-mi un lucru care NU functioneaza in eCommerce, in general.
DV: Foarte important in business-ul acesta, si in general, este prioritizarea. In cazul eCommerce-ului, avand o platforma, exista o tentatie mare sa lucrezi foarte mult pe elemente de design. Automat intri intr-o zona extrem de subiectiva si unde, de foarte multe ori, nu vezi efecte in conversii si vanzari. Deci conteaza mai mult cum aranjezi produsele pe site si nu sa modifici de dragul schimbarii. Uite-te la Amazon.com, de-a lungul anilor nu au facut modificari majore de design si cu toate acestea au crescut spectaculos.

Designul trebuie sa fie usor de utilizat, deci nu te apuca sa-ti schimbi platforma de dragul de a o schimba si atat.

Rata de retur in fashion

W-S.ro: Cea mai recenta miscare majora a Elefant.ro a fost intrarea pe Fashion. Din septembrie pana acum, ce vanzari ati avut?
DV: Nu as intra in cifre deocamdata. In orice categorie in care intri ai nevoie de o anumita perioada in care sa intelegi specificul categoriei, modul in care intersecteaza categoria clientii. Am inteles mult mai bine cum functioneaza fashion-ul in acest moment. Comparative cu cartea insa, modelul de business este total diferit. De exemplu, se lucreaza cu numar de furnizori mult mai mare, rata de retur este de asemenea mai ridicata, in linie cu industria, de 10-15%. Prioritatea este, clar, sa avem cat mai multe produse pe site.

O alta diferenta fata de carte este ca sunt multe intrebari legate de autenticitatea produselor.

W-S.ro: Care o sa fie principalele provocari pe care trebuie sa le depasiti in urmatoarele luni?
DV: Avand un dezvantaj evident fata de offline (pe langa multiplele avantaje), si anume faptul ca nu primesti produsul imediat ce-l vezi in magazin, incercam sa micsoram cat mai mult timpii de livrare.

Cum vom primi pachetele? Seife presarate in oras

W-S.ro: Ce semnale aveti de la curieri? Poate ceva inovativ?
DV: O modificare importanta o sa fie aparitia unor puncte de colectare a produselor. O sa mai deschidem si noi, atat in Bucuresti cat si in orasele principale din tara, avem o lista de vreo zece orase. O sa acceleram acest proces intrucat clientii doresc deseori sa ridice personal produsele, nu sa astepte curierul.

De asemenea, ca noutate, o sa intre in Romania o companie poloneza care va implementa un numar de aproximativ 200 de puncte de colectare unde sa livreze toti comerciantii din mediul online.

W-S.ro: Este o premiera in Romania?
DV: Da, practic ei vor face acele „seifuri”, casete, in care curierii vor depune produsele achizitionate si tu, clientul, vei putea sa te duci si sa le ridici pe baza unui cod primit pe email, cand doresti. De exemplu, daca ai drum la Unirea in drum spre munca, faci un scurt popas, introduci codul si iti ridici produsul – fara sa semnezi, fara sa „fii blocat” acasa in asteptarea curierului, fara batai de cap. Este un sistem care functioneaza foarte bine in afara tarii.

W-S.ro: Si cand se va intampla lucrul acesta?
DV: Era initial in plan pentru luna februarie, dar o sa mai intarzie se pare – ma astept insa ca in prima jumatate. Din pacate nu mai stiu numele companiei, dar cand voi afla, vom comunica acest lucru.

Valoarea pietei de carte

W-S.ro: Care este valoarea pietei de carte?
DV: Fara manuale si produsele din chiosc-uri, noi o estimam la 50-60 de milioane de euro. Vanzarile online reprezinta circa 15%. Din pacate insa, nicio editura nu raporteaza exact cat vinde pe propriul site. Asistam insa la crestere accelerata – anual se dubleaza vanzarile online.

Citeste si:

    W-S.ro: Eu citesc multe eBook-uri. In Romania vad ca nu „a prins” inca. Cate titluri sunt pe piata?
    DV: Noi avem cam toate titlurile, respectiv peste 3.000 de titluri. Scopul nostru nu a fost sa facem volume ci sa iesim in fata cu best sellere, cele care se vand bine si in varianta clasica.

    W-S.ro: Ce venituri ati generat anul trecut?
    DV: Am generat circa 6,5 mil. de euro, in crestere puternica de la 3,6 mil. de euro. Nu putem face previziuni clare privind evolutia pe anul in curs, avand in vedere ca eCommerce-ul este un domeniu extrem de dinamic. Noi avem in prezent o cota de piata, pe carte, de circa 8-10%.

    W-S.ro: Ce lipseste, din punctul tau de vedere, eCommerce-ului romanesc?
    DV: Capitalul. Ce am inteles noi si probabil alti antreprenori este
    ca nu poti fi un jucator mare fara capital. Ai nevoie de investitii similare unui retailer offline, chiar daca activezi in online. Nu poti livra performanta si volume daca nu ai capital de investit.

    Citeste si:

      Din pacate in eCommerce-ul romanesc, chiar daca esti antreprenor cu viziune, nu ai la dispozitie capital. E aproape imposibil sa iei bani pentru un proiect din Romania, cu bani regionali.

      De asemenea, clientii vor puncte de colectare, dupa cum spuneam mai devreme.

      W-S.ro: Daca ai fi la inceput de drum, cu un capital de 50.000 de euro, ce ai deschide si de ce, in mediul online?
      DV: Cred ca as avea nevoie de un partener langa mine care sa imi garanteze ca dupa ce mi-am atins obiectivele cu cei 50k, sa imi ofere 500k ca sa fac ceva important. Daca nu, m-as orienta catre alta piata. Poate as face o aplicatie.

      W-S.ro: Ce doua proiecte internationale de eCommerce apreciezi, exceptand Amazon, si de ce?
      DV: (zambind) E greu sa nu iti placa Amazon... Imi place si ASOS, este un brand care a crescut rapid, pe zona de imbracaminte. Au identificat o nisa, au comunicat foarte bine, au inceput sa produca si haine, au fost foarte creativi.

      Apoi, strict ca functionalitate, imi plac Diapers, Soap, au un cos comun desi numele este diferit.

      Dan Vidrascu va fi prezent in cadrul conferintei ecomTEAM 2014. Nu rata ocazia de a discuta cu el si a afla noutati din industrie „la prima mana”.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Alex Goaga
      Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea New Media »


      Setari Cookie-uri