Starcom MediaVest si iLeo au lansat cel de-al treisprezecelea infografic parte din seria HumanGraphExperience, care sumarizeaza rezultatele studiului “Following Facebook Brands: Love or Interest?”.

Studiul “Following Facebook Brands: Love or Interest?” a vizat 968 de respondenti ai unui online survey. Obiectivul studiului a fost acela de a identifica modul in care fanii paginilor de brand de pe Facebook interactioneaza cu brand-urile urmarite. Esantionul este reprezentativ pentru populatia de utilizatori de Facebook din Romania.

Fani dedicati. Concursuri. Concursomani.

Infograficul arata ca cea mai frecventa forma de interactiune a utilizatorilor cu brand-urile pe Facebook sunt concursurile, o activitate mult mai raspandita decat cele de sharing/comment/events participation specifice socializarii din retele.

In acelasi timp, in ciuda faptului ca sunt mai deschisi fata de activitati interactive, adolescentii (13-17 ani) nu sunt interesati intr-o mare masura de concursuri. O explicatie pentru acest fenomen este faptul ca acorda o atentie speciala imaginii personale, preferand sa citeasca postari amuzante si sa dea like-uri.

Exista categorii in care numarul fanilor dedicati este depasit de cel al fanilor interesati de concursuri (dulciuri & snack-uri, bauturi racoritoare si bere). Totusi, concursomanii sunt cei care raspandesc mesajul brand-ului pe Facebook intr-o masura mai mare decat fanii dedicati, acestia fiind mai degraba interesati de postarile informative ale brand-urilor. Astfel, mesajul de brand ajunge sa fie propagat de fani interesati de beneficii materiale, utilizatori care sustin chiar si brand-uri care sunt in competitie. In fata altor utilizatori de Facebook isi pierd asadar credibilitatea.

“In acest moment, ducem o lupta a relevantei in comunicarea digitala. Tool-urile actuale nu iti mai permit sa ajungi la zeci sau sute de mii de oameni prin social media fara sa platesti. De aceea, miza este sa iti gasesti publicul tinta (in cazul de fata, fanii adevarati ai brand-ului) si sa le oferi sansa sa vorbeasca cu si despre tine”, a declarat Matei Psatta, head of social media & strategic planning, iLeo).

Profilul concursomanului

Aparent utilizator de Facebook normal, in realitate foloseste aceasta retea de socializare ca pe un mijloc de a participa la cat mai multe concursuri. In medie, un concursoman distribuie peste 20 de postari pe zi, recordul fiind de 35. Nu are preferinte fata de brand-uri si nici nu manifesta loialitate. Uneori o intreaga familie s-ar implica In concursuri pentru a maximiza sansele de castig.

Citeste si:

Intr-o saptamana obisnuita, concursomanul participa de la 4 pana la 60 de concursuri si se lauda pe Facebook cu castigurile lui (dand share la postarile care il desemneaza castigator). Unii dintre concursomani chiar se straduiesc sa-si consolideze profilurile (ajungand pana la 2000 de prieteni si chiar follower-i), dar continutul pe care il distribuie are in medie intre 0 si 3 like-uri.

“Pentru cei mai multi dintre utilizatorii de Facebook, interactiunea cu un brand este printre factorii principali care determina cumpararea acestuia, interactiune manifestata cel mai adesea prin like-uri sau participarea la concursuri. Concursurile insa nu atrag intotdeauna o participare de calitate, pentru anumite categorii numarul celor interesati de premii depasind numarul celor interesati de brand. Pe baza studiului ‘Following Facebook Brands: Love or Interest?’ am reusit sa identificam niste modalitati concrete de a evita acest lucru”, a declarat Rodica Mihalache head of consumer & business insights, Starcom MediaVest.

In februarie 2013, Starcom MediaVest Group a lansat seria HumanGraphExperience cu intentia de a oferi informatii constante si relevante despre dinamica relatiei dintre consumatori si brand-uri si impactul pe care evolutia acesteia o are asupra comportamentului brand-urilor pe piata. Compania Starcom a valorizat intotdeauna insight-ul puternic de consumator, de aceea monitorizeaza in mod constant comportamentul emergent al diferitelor grupuri de consumatori pentru a putea planifica comunicarea brand-ului in cel mai important spatiu – mintea consumatorului.