Supercell este o companie finlandeza care a primit de-a lungul anilor mai multe investitii de la nume precum Accel Partners, Central Investments, London Venture Partners si, cea mai mare, de 1,5 miliarde de dolari, de la SoftBank, in 2013, cea mai mare investitie din istorie intr-o companie producatoare de jocuri exclusiv pentru mediul mobile.

Supercell este, fara doar si poate, exemplul perfect de companie mica, dinamica, care a reusit sa faca din jocurile dedicate mobile-ului un business de succes international. Are in prezent putin peste 140 de angajati, venituri de 672 milioane de dolari in 2013, din care profit de 349 milioane de euro.

Si acestea, doar cu trei jocuri dedicate mediului mobile, cel mai recent dintre ele, Boom Beach, fiind lansat in primul trimestru al anului curent. Hay Day este o aplicatie care simlueaza viata dintr-o ferma in timp ce Clash of Clans este un simulator de lupte intre “clanuri”. Toate trei jocurile au o componenta sociala ridicata iar sistemul de monetizare este freemium – platesti doar daca doresti sa avansezi mai repede.

Wall-Street.ro a vorbit despre organizarea companiei, o zi de lucru din cadrul Supercell dar si provocarile si diferentele fata de “viata de corporatie” cu lead tester-ul roman Cosmin Baltaretu, (foto stanga) lead game tester, mutat in Finlanda din 2011 pentru a lucra in cadrul Supercell.

Anterior a lucrat in cadrul Ubisoft pentru mai bine de cinci ani.

“De obicei ziua mea de lucru incepe in jurul orei opt dimineata cu o cana de cafea. In biroul nostru nu se poarta incaltari, este foarte comfortabil sa iti petreci ziua la munca in sosete, papuci sau incaltari cu cap de tigru daca vrei, nu as mai vrea sa lucrez vreodata incaltat”, spune, glumind, Cosmin. La inceput i-a fost dificil sa se acomodeze cu iernile lungi, insa atmosfera profesionista si totodata colegiala din cadrul Supercell l-au ajutat sa treaca peste clima tarii nordice.

Programul de munca este de 8 ore, dintre care 30 de minute sunt alocate pentru pauza de masa. “Atmosfera de lucru este foarte relaxata, viata personala si familia sunt foarte importante in Finlanda si Supercell nu este o exceptie, balanta dintre munca si viata personala fiind excelenta”, spune el.

Fiecare echipa care face jocurile este total independenta in ceea ce priveste deciziile luate, organizarea interna, modul de lucru si asa mai departe. Echipa este formata dintr-un sef de echipa, programatori clienti si server, artisti grafici, un game designer, un analist date, un manager de comunitate si un tester.

“Echipele care au jocuri live sunt compuse in general din 10-15 oameni, dar avem si alte echipe independente care lucreaza si sustin toate proiectele de aici (finante, marketing, servicii, IT, player support, administratie, etc)”, detaliaza romanul.

Luam singuri deciziile, acest lucru ne permite sa fim dinamici

In total, sunt cinci testeri – doi din Romania, unul din Ungaria, unul din Finlanda si unul din Spania. Per total, in cadrul companiei sunt 20 de nationalitati.

Fiecare joc este sustinut 100% de catre un singur tester dedicat “si ne ajutam intre noi oricand este nevoie. Fac foarte putin micro-management, ma intalnesc cu echipa mea 10-15 minute la inceput de saptamana ca sa discutam pe scurt ce se intampla in fiecare proiect si apoi comunicam si ne ajutam «on-the-go» atunci cand este nevoie. Ca lead mai am si alte responsabilitati, dar in general munca de testare imi ocupa 95% din timp”, spune Cosmin Baltaretu.

El face parte din echipa Clash of Clans fiind in proiect de doi ani, dinainte de a lansa jocul live pe iOS.

“Ne luam singuri toate deciziile in interiorul echipei, noi stabilim ce vrem sa facem si cum vrem sa facem, nu exista persone care sa aprobe deciziile noastre sau sa ne dea unda verde, echipa are putere totala de decizie. Din cauza asta suntem deosebit de agili si putem sa facem lucruri pe care echipe mult mai mari nu pot sa le faca in acelasi timp”, subliniaza el unul dintre avantajele de a nu lucra intr-un mediu corporatist.

Nimic nu s-a schimbat dupa achizitia de catre SoftBank de anul trecut. “Operam mai independent ca niciodata si nu cred ca asta se va schimba vreodata. In fond functionam perfect pe acest model si avem rezultate excelente”.

Citeste si:

“Imi petrec cele mai multe ore din zi testand fixuri si continut nou pentru versiunea urmatoare, dar si discut foarte mult cu colegii despre joc si cum vrem sa facem lucrurile. De obicei lucrez in fiecare zi cu player support si community manager. Ei ne dau feedback instant daca exista o problema si ne dau pulsul comunitatii”, mai spune el.

Cu toate ca poate parea o munca uneori repetitiva, romanul subliniaza ca nu exista doua zile la fel la birou – se intampla intotdeauna ceva nou si totul se misca foarte repede.

Principalele provocari

Se intampla intotdeauna evenimente operand jocuri live, cele mai multe nu sunt percepute de jucatori sau sunt rezolvate de cei de la server cat de repede posibil, spune Baltaretu.

“Mai scapa si buguri, spre exemplu acum cateva luni am fost nevoiti sa dam disable la o facilitate noua in Clash of Clans imediat dupa ce am pus live o versiune noua (un “gem box” aparea aleator si ii dadea jucatorului «premium currency» gratis). Un bug minor in client cauza probleme grave in server si foarte multi jucatori erau afectati si nu puteau sa se conecteze la joc, singura solutie a fost sa dam disable la feature si sa comunicam ceea ce se intampla jucatorilor”.

“Facem greseli, invatam din ele si mergem mai departe, in fond totul este munca de echipa si culegem toti roadele, dar este si responsabilitatea echipei atunci cand ceva merge prost”.

Atunci cand apar probleme, in prima faza se investigheaza si se confirma problema, independent de gravitate sau de presiunea pe care o pune comunitatea.

“Imediat ce avem solutia stabilim un curs de actiune si il punem in aplicare. De obicei trebuie anuntate cateva comunitati locale pe toate canalele sociale importante si numai apoi ne putem apuca de treaba si sa reparam problema. Facem ceea ce trebuie facut intai si rezolvam situatia, discutam despre ce am gresit si ce trebuie imbunatatit dupa. Avem foarte multi jucatori care se bazeaza pe noi si cred ca cei mai multi apreciaza promtitudinea cu care rezolvam problemele”.

Diferente Ubisoft/Supercell

Cosmin Baltaretu spune ca este greu de facut o comparatie intre cele doua companii, intrucat in cadrul Ubisoft a lucrat in general la proeicte foarte mari (AAA) in timp ce la Supercell dezvolta si opereaza jocuri pentru audiente casual/mid-core pentru platforme mobile.

“Modul in care lucram este foarte diferit, aici lucrez intr-o echipa mica de productie cot la cot cu programatori si artisit, iar in Ubisoft lucram in echipe foarte mari de testare in timp ce echipa de productie se afla in alta tara sau pe alt continent chiar. Aici facem doar doar jocuri pe model F2P in timp ce Ubisoft cocheteaza cu success cu modelul F2P dar si cu modelele traditionale”.

El considera ca ambele companii sunt masive, dar la capitole diferite. “Ambele produc jocuri pe care milioane de oameni le joaca – acest lucru este cel mai important”.

Comunitatea, “prima linie de mega-testeri”

Comunitatea este prima linie de "mega-testeri" in momentul in care o noua versiune este live, subliniaza Cosmin.

“Primim feedback valoros si reusim sa gasim rapid probleme cu ajutorul comunitatii.

Nu exista intermediari intre mine, community manager si player support, stiu imediat ce se intampla si asta ne ajuta foarte mult sa fim prompti si sa rezolvam probleme fara prea multa frictiune. Nu exista versiune care sa nu contina cateva schimbari cerute de comunitate, jucatorii nostri apreciaza asta foarte mult. Deseori schimbarile minore pe care comunitatea le-a propus au efecte pozitive majore pe termen lung”.

Cum ti se pare atmosfera descrisa de roman in cadrul companiei Finlandeze? Esti fan(a) a unei productii a companiei? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.