A construi campanii digitale pentru giganti precum Google, Nike, Beats Electronics sau Unilever este o provocare pentru care este nevoie de constanta in activitate, multiple teste, “factori uau!” dar si inovatie. “Daca muncesti pana tarziu, peste program, ceva este gresit, nu asta inseamna eficienta!”, spune, intr-un interviu inedit pentru wall-street.ro, Phil Hawksworth, technical director la agentia R/GA din Londra.

R/GA este una dintre cele mai mari agentii de digital din lume, avand constant clienti majori care “invart” bugete de zeci sau chiar sute de milioane de dolari pe an in campanii digitale, platforme Web sau mobile, in advertising. Din 2012, R/GA are si in Romania un birou, condus de Ana-Maria Bogdan (ex-Grapefruit – n.r.). R/GA Romania are in prezent circa 20 de oameni, “crescand constant, pentru ca am simtit ca in Bucuresti sunt dezvoltatori foarte priceputi, este un mediu propice”, dupa cum spune Phil.

Wall-Street.ro: In anii alaturi de R/GA ai lucrat la mai multe proiecte. Poti numi cateva si sa imi spui cum se deruleaza un astfel de proiect de amploare, care sunt provocarile?
Phil Hawksworth: Pentru unele proiecte am lucrat doar punctual, pe altele le-am dus de la A la Z. Unii dintre cei mai mari clienti pentru care am lucrat sunt Google si Beats by Dre. Pentru acestia din urma am realizat o campanie vasta de brand awareness – poate a si ajutat in recenta achizitie de catre Apple? Nu stiu exact, dar… (zambeste)

Practic, am fost agentia de creatie oficiala a companiei, am realizat practic tot ce inseamna digital pentru ei – le-am facut redesign-ul site-ului, am realizat campanii pe marginea noilor produse, atat online cat si offline, dezvoltarea aplicatiilor, spot-uri TV, si asa mai departe. Per total, proiectele majore se pot intinde pe perioade de pana la 9-10 luni, altele dureaza doar circa 2 luni.

Sunt multe agentii unde a munci peste program este ceva de lauda, dar daca faci asta in mod frecvent, inseamna ca ceva nu merge cum trebuie

W-S.ro: Care sunt principalele provocari in a participa in astfel de proiecte, pentru branduri globale majore?
PH: Nu neg, poate fi si foarte dificil, chiar stresant uneori, dar, pe de alta parte, satisfactia faptului ca iti poti bate un prieten pe umar si sa-i spui “uite, campania asta noi am realizat-o!” nu se poate compara cu nimic. Faptul ca ai vizibilitate globala este extraordinar. Pe de alta parte, si companiile vin cu idei si specificatii exacte despre ce doresc, deci da, exista si limitari – atat tehnice cat si creative. A gasi modalitati de a impinge limitele fara a schimba originea si semnificatia brandului este arta din spatele campaniilor si una dintre provocari.

W-S.ro: Si presupun ca asta necesita…cat de multe ore pe zi?
PH: Sa fiu sincer, muncim de la 9 la 18, si asa si trebuie! Sunt multe agentii sau alte locuri unde a munci peste program este ceva de lauda, dar daca faci asta in mod frecvent, inseamna ca ceva nu merge cum trebuie. A munci peste program nu inseamna eficienta ci din contra. Cel mai bun lucru este sa fii constant in munca.

Avem acum un proiect pentru Google, lucram la el de sapte luni (din pacate nu pot spune multe despre el), si aplicam presiune constanta asuprea noastra, a echipelor – nu incercam sa indeplinim deadline-urile cu doua seri inainte. Este important sa stii sa iti dozezi eforturile.

Indiferent de tehnologia de care vom dispune, intalnirile fata in fata vor fi cele care vor face diferenta

W-S.ro: Si unde intervine echipa din Romania?
PH: Proiectele sunt integrate – colaboram pe acelasi proiecte si cu echipa din Romania, si cu cea din Sydney, de exemplu. Echipa din Bucuresti nu este o organizatie externalizata ci este parte integrata din echipa, fiind implicati zilnic in procese.

W-S.ro: Si cum arata o zi normala de lucru?
PH: Colaboram pe chat cu echipele din alte state, prin videoconferinte. In fiecare dimineata avem o sedinta standard in care facem planul de bataie, alaturi de echipa de 16 oameni din Londra. Fiecarui om i se da 10 minute sa spuna care ii sunt prioritatile la proiect pe ziua respectiva, daca exista probleme. Avem un chat room unde putem comunica, indiferent unde ne aflam, tot timpul, intre noi toti. Acest lucru este extraordinar si mult mai rapid decat pe email, mai ales daca esti dezvoltator si nu vrei sa te defocusezi tot intrand pe email. Un chat room este recomandat deci.

Este uneori o provocare sa convingem unii clienti ca social media nu se potriveste in orice situatie

W-S.ro: Cu toata aceasta tehnologie, videoconferinte, chat, vad ca tot calatoresti sa te intalnesti fata in fata cu echipa din Romania.
PH: Da, cred ca acestea vor ramane intotdeauna atat utile cat si mai placute. Una este sa vorbesti la o cafea sau bere cu un coleg de aici, alta prin monitor, aproape strict legat de munca. De cand ne-am cunoscut si in alt mediu, mai putin formal, ne intelegem mult mai bine, comunicam mai deschis, mai prietenesc. Deci, indiferent de tehnologia de care vom dispune, intalnirile fata in fata vor fi cele care vor face diferenta.

Tendinte in proiecte

W-S.ro: Spune-mi cateva tendinte in ceea ce doresc, constant, clientii, comparat cu acum cativa ani.
PH: (fara sa ezite) Social (media). Pare a fi “cuvantul cheie” al acestei perioade – toti clientii vor sa implementam elemente de social media in proiectele lor, o campania sociala, chiar daca uneori nu se potriveste! Este uneori o provocare sa ii convingem ca nu se potriveste, efectiv, asa ceva, dar daca ei au vazut ca a functionat pentru unii…

W-S.ro: Da-mi un exemplu de companie in cazul careia NU se potriveste elementul social.
PH: Sa ma gandesc la un exemplu bun… Unele lucruri pur si simplu nu vrei sa le impartasesti, nu necesita butoane de “share”. De exemplu, unele produse farmaceutice – nu cred ca vrei sa afle toata lumea ca ti-ai cumparat cine stie ce medicament de pe un magazin. Cu toate acestea, aproape toti clientii cer asta pentru ca este “in trend”.

Per total insa, social media sunt cuvintele cheie in perioada aceasta, trebuie insa gandit in ce fel s-ar potrivi si cum intrucat daca nu ai grija ar putea deveni chiar ceva zgomotos, iritant pentru clienti. Se ajunge totusi la o saturatie, la un moment dat.

W-S.ro: O alta tendinta?
PH: Aplicatii mobile. Clientii vor sa “impinga” totul in magazine de aplicatii. Clientii vor un website, dar vor si aplicatie! Trebuie sa exista insa si o justificare pentru asa ceva – similar, uneori pur si simplu nu are sens si logica sa ai aplicatii! Si aici trebuie sa ghidam cu grija clientii, sa inteleaga cand si in ce circumstante este necesara o aplicatie – nu are sens sa construiesti una doar de dragul de a o avea.

O aplicatie trebuie construita cand poti garanta celor ce depun efortul de a o downloada ca vor beneficia de pe urma lor pe o perioada lunga, nedeterminata, nu doar punctual, pentru o campanie, de exemplu.

Tehnologie in eCommerce

W-S.ro: Sa luam sectorul eCommerce, de exemplu, unul care creste accelerat in Romania. Ce tehnologii noi ar putea fi implementate in campanii pentru magazine online?
PH: Cred ca segmentul de tehnologie ce poate fi purtata incepe sa creasca in mod interesant, prin prisma faptului ca oamenii pot interactiona din ce in ce mai mult si mai rapid in magazine fizice, apoi achizitiona online si nu numai. Sunt multe speculatii privind ce ar putea lansa Apple in viitor – un iWatch, probabil ar putea schimba regulile jocului.

De asemenea, Google Glass ar putea fi un subiect fierbinte. Inca este la nivel experimental.

Cel mai util ar fi ca ei sa vina catre noi cu o problema pe care sa o rezolvam, nu cu o solutie preconceputa

W-S.ro: Cum ai putea integra Google Glass intr-un proiect digital?
PH: O sa fiu sincer – inca nu stim! Experimentam cu gadget-ul in Londra, incercam sa ne imaginam cum sa il integram foarte usor. Da, poate fi fortat, “bagat pe gat”, dar ne intoarcem la ce spuneam mai devreme legat de social media si aplicatii mobile – prezenta Google Glass intr-o campanie trebuie sa se justifice 100%, nu doar sa fie un element de noutate fortat. Pe moment deci, nu stiu cum se poate integra usor.

Tehnologia iBeacon, de la Apple, este insa un subiect din ce in ce mai fierbinte!

Citeste articolul exclusiv wall-street.ro “Aplicatia care trimite notificari in interiorul magazinelor: de la zero la peste 100.000 de euro in mai putin de un an” pentru a afla mai multe despre felul in care functioneaza tehnologia iBeacon.

W-S.ro: Ce ai schimba in mentalitatea clientilor? Ce i-ai face sa inteleaga?
PH: Cel mai util ar fi ca ei sa vina catre noi cu o problema pe care sa o rezolvam, in loc de a veni catre noi deja cu o solutie pe care sa o implementam, cu o idee preconceputa. Uneori trebuie sa le explicam ca solutia lor nu este cea mai buna si ca s-ar potrivi altceva mult mai bine.

W-S.ro: Spune-mi o campanie care NU a fost realizata de R/GA si care ti-a placut in mod special. De ce?
PH: (dupa un moment de gandire) Mi-a placut o campanie simpluta realizata in Australia, Dumb Ways to Die. Deseori simplitatea realizarii unui proiect, din pacate, este data la o parte. Este foarte dificil sa faci o campanie care sa atentioneze asupra pericolelor la care te supui, fara sa “privesti de sus”. Grafica simpla a prins foarte mult, sunt desene amuzante, a devenit o campanie foarte virala si, mai mult, s-a raspandit pe mai multe medii si coordonate. S-au facut jocuri si muzica, este extraordinar sa vezi o campanie cum prinde viata proprie, fara a fi intretinuta.

O alta idee, de data aceasta avand legatura cu R/GA, este un om imbracat intr-un robot Facebook, cu o camera care poate recunoaste persoanele. Cineva se apropie de robot, face “thumbs up!” (semnul de Like de pe Facebook – n.r.) si, automat, robotul te fotografiaza, te identifica prin camera si plaseaza poza pe Wall-ul tau. Nu exista o idee care sa fie prea nebuneasca pentru a fi pusa in practica!

Un pas in viitor

W-S.ro: Daca ai putea construi o tehnologie care sa imbunatateasca campaniile digitale, ce anume ai face?
PH: (razand!) Mmm…o modalitate de a extinde timpul de a ma gandi la raspuns?! Un buton de pauza? Exista o provocare de care ne lovim din ce in ce mai mult, aceea a privacy-ului, a tehnologiei care “aproape ca este gata” dar are inca hibe. Revenind la iBeacon, toti clientii vor sa foloseasca, mai ales in retail, dar exista probleme inca legate de respectul fata de viata personala, privata, nici tehnologia nu este inca perfecta. As vrea sa o pot duce aproape de punctul optim. Cum ar fi ca fiecare dintre noi sa aiba un ID personal, care sa ne identifice?

W-S.ro: Poate parea o intrebare ciudata dar, per total, ce ti se pare deranjant la intreg Internetul? La website-urile de care “te lovesti”?
PH: Multe website-uri nu sunt construite luand in considerare oamenii cu dizabilitati, de exemplu. Sau sunt construite doar pentru proiecte punctuale, apoi date uitarii. Mi-ar placea ca mult mai multe proiecte sa fie nu atat construite bine, cat executate foarte corect.

Pentru mult timp, trendul era doar sa construiesti o prezenta online; apoi au aparut device-urile mobile si site-urile cu “m.” in fata. Am realizat nu tarziu ca nu era o abordare sustenabila, asa ca a aparut responsive design-ul. Castigul este major!

Site-urile realizate prost, vor disparea de la sine, nu le va mai vizita nimeni, lucrurile “se vor cerne”.

W-S.ro: Cum va arata mediul digital in 3-5 ani de acum incolo, in opinia ta?
PH: Vor aparea din ce in ce mai multe gadget-uri pe care le vom purta, parte “integrata” din noi. Oculus Rift sau tehnologii similare vor incepe sa fie folosite din ce in ce mai mult. Imagineaza-ti cum ar putea fi folosita tehnologia aceasta in avioane! In loc sa te uiti la un mic ecran, sa iti pui casca pe cap si sa intri in cu totul alta lume. Vor exista tehnologii de localizare din ce in ce mai bine puse la punct.

Ce campanie de digital ti-a atras atentia? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri