Clujeanul Sergiu Biris, 31 de ani, a ales calea antreprenoriatului la 23 de ani prin lansarea Trilulilu.ro. La inceputul lui 2012 lansa Zonga, urmand ca in toamna aceluiasi an in actionariat sa intre operatorul telecom Vodafone. In paralel, Biris s-a alaturat ca investitor in LiveRail, platforma ce a fost achizitionata luna aceasta de Facebook.

Inceputurile si parcursul de exceptie al LiveRail

Inceputurile si parcursul de exceptie al LiveRail

Wall-Street.ro: Am vazut ca ti-ai schimbat semnatura in eMail, nu mai esti “Crocodilul Sef” ci CEO Zonga. Sa insemne asta un focus mult mai mare pe acest serviciu?
Sergiu Biris: (razand) Mai sunt si Crocodilul Sef, dar, da, focusul meu acum este pe Zonga. Trilulilu a ajuns intr-un punct unde nu mai este necesar sa fiu implicat non-stop in proiect. La Zonga este insa nevoie de implicarea mea full time.

W-S.ro: Am inteles ca vii din ce in ce mai des in Bucuresti. Care sunt motivele si prioritatile business?
SB: Pe o piata in care pirateria este inca foarte mare, este o provocare sa pornesti de la zero un astfel de proiect si sa si faci lumea sa plateasca pentru a asculta muzica dorita. Daca stai in Cluj si vrei sa faci chestiunea asta de acolo, cu siguranta nu o sa reusesti. La Bucuresti sunt toate casele de discuri, aici sunt toti artistii importanti, aici este Vodafone – trebuie sa ma vad cu toti. Cel mai mult lucram la pozitionarea produsului in piata astfel incat “sa prinda” si sa transmitem ceea ce trebuie sa se inteleaga.

Ma astept ca anul viitor Spotify sa intre in Romania; acest lucru va dezvolta piata

W-S.ro: Cati abonati aveti acum?
SB: Nu putem da astfel de cifre, avem insa peste 500.000 de inregistrati, din userii activi circa 60% asculta de pe mobil.

W-S.ro: Care au fost principalele provocari in lansarea si dezvoltarea Zonga, pana la intrarea in actionariat a Vodafone?
SB: In primul rand, sa semnam drepturile de la casele de discuri, a fost cel mai greu. Nu aveam un nume, nu eram cunoscuti, eram pur si simplu niste baieti din Romania care vor sa porneasca un proiect.

Tot in negocierile cu casele de discuri ei ar fi vrut sa iesim pe piata cu 10 euro pe luna. Stii cati clienti am fi avut acum daca se intampla asta?

W-S.ro:…
SB: Zero! Iti spun eu. Am reusit insa sa aducem la jumatate sau chiar mai putin – cea mai ieftina este 0,99 euro/luna, nelimitat Web si 5 ore/luna cu Vodafone. Majoritatea banilor merg catre artisti, nu pot sa-ti dau ponderi exacte.

W-S.ro: Dar daca ar intra de exemplu Spotify in Romania, ar avea aceleasi provocari?
SB: E alta poveste. Ei au un brand international, probabil ca pentru ei ar fi mult mai simplu. Pentru noi a fost insa extrem de greu – gandeste-te ca in toata Europa de Est nu exista decat poate 2-3 alte proiecte locale similare cu Zonga. Nu e un business pe care sa il poata face oricine.

W-S.ro: Ce s-ar intampla daca maine ar intra Spotify in Romania?
SB: Cred ca ne-ar ajuta foarte mult! Cred ca ar creste piata, per total. O sa fie fix ca faza aceea cand imi spunea lumea ca Trilulilu o sa moara, pentru ca a intrat YouTube in Romania. De fapt s-a intamplat fix opusul, a fost cel mai bun an al nostru intrucat oamenii au cumparat, in sfarsit, publicitate video la nivelul la care trebuia sa se intample. De altfel ma astept ca anul viitor Spotify sa intre in Romania, practic este peste tot in regiune, mai putin in Romania. Oricum, odata cu intrarea companiei in tara, vor intelege romanii mai bine ce diferente mari sunt intre a asculta muzica streaming, oriunde si orice, in loc de radio sau download mai mult sau mai putin legal de pe Internet.

Oricum, asta este viitorul – nu o sa vezi peste cinci ani oameni care isi downloadeaza muzica de pe Internet sau ascultand CD-uri. Streaming on demand va fi peste tot. In prezent avem 24 de milioane de melodii si contracte semnate cu toate casele de discuri.

W-S.ro: Zonga este pe profit?
SB: Nu inca. Este greu de spus cand vom intra. O sa fie in momentul in care o sa existe “un awareness” mai mare in zona aceasta – s-ar putea sa mai dureze unul sau doi ani. Semnalele sunt insa pozitive, tendintele arata crestere, nu avem scaderi.

W-S.ro: In ce investiti in prezent?
SB: In produs. De exemplu am schimbat homepage-ul pe Web, care va veni si pe mobile. Pana acum iti dadea ultimele noutati ca recomandare, acum iti poti alege din mai multe tag-uri ce fel de muzica vrei sa asculti, in functie de starea ta de spirit. Este mult de lucru la fineturile acestea…

W-S.ro: S-a schimbat actionariatul in Zonga?
SB: Nu – Trilulilu este actionar majoritar, si eu prin el, Vodafone si Universal Music restul.

W-S.ro: Te-ai gandit sa faci un exit? Ati primit oferte de achizitie?
SB: Am primit oferte, da. Nu cred insa ca este momentul pentru asa ceva, dar in zona de investitii avem deschidere. Daca deci daca vrea cineva sa investeasca in noi pentru a creste business-ul, suntem deschisi. Avem discutii in acest sens, am fost abordati de mai multi.

Intrarea YouTube in Romania a fost de bun augur: Trilulilu, la cel mai bun an al sau

W-S.ro: Cum a evoluat Trilulilu.ro ca trafic in ultima perioada si ce pondere din vizualizari vin din mobile?
SB: Am stagant, chiar scazut pe partea de Web, dar am plusat tare pe mobile. Ne-am triplat de la an la an traficul pe mobile, ajungand in prezent ca peste 30% din trafic sa vina de pe acest segment.

Trilulilu.ro este de un an pe profit.

W-S.ro: Creste mobile-ul, dar cum veti si monetiza acest mediu?
SB: Cred ca se poate monetiza foarte bine. In primul rand ai reclamele de baza, display ads de exemplu. Noi insa, avand mult continut video, o sa putem monetiza si prin video ads, similar cu ceea ce face Youtube. Inca nu am inceput acest lucru, suntem in pregatiri, avem doar display ads-uri momentan. Urmeaza sa lansam si aplicatii pentru mobile atat pentru iOS cat si pentru Android si acolo o sa avem si video ads.

W-S.ro: Acum fix un an ati anuntat relansarea Trilulilu.ro intr-un format modern, dar din ce am vazut, nu ati implementat intru totul ceea ce ati anuntat. Ce s-a intamplat?
SB: (zambind) Da, asa este. Am testat ideea si ne-am dat seama ca e prea brusca schimbarea. Era un produs cu totul nou si utilizatorii nu au fost incantati, nu au inteles ideea produsului si dupa un timp am zis ca decat sa o riscam si sa “o dam de gard”, mai bine o luam cu pasi mai mici.

Miscare strategica a Trilulilu.ro: site-ul a fost relansat

Miscare strategica a Trilulilu.ro: site-ul a fost relansat

Am facut insa modificari, am imbunatatit structura si, treptat, introducem chestiuni de redesign. Cu alte cuvinte, era un salt mult prea mare intre versiunea veche si cea noua si se pare ca functioneaza mai bine treceri treptate, mici. Ne-am dus un pic prea tare cu ceea ce am vrut atunci, ideea insa a ramas si e posibil sa o implementam, dar nu asa de brusc.

W-S.ro: A trecut Trilulilu.ro pe profit?
SB: Da.

Citeste si:

W-S: De cat timp si ce marje aveti?
SB: Cam de un an – marja nu o pot spune inca. Principala sursa de venit este publicitatea video.

W-S.ro: O sa introduceti pe Trilulilu posibilitatea utilizatorilor, similar YouTube, de a monetiza continutul propriu?
SB: (vizibil satisfacut) Asta este amuzant cumva…stii…noi am fost cumva inaintea pietei si pe chestiunea aceasta! Acum 3-4 ani faceam show-uri video, monetizam, faceam revenue share cu userii, dar nu prea a prins intrucat nu era piata pregatita. Aveam inclusiv in Cluj un studio propriu unde veneau oamenii si filmau, erau indrumati, primeam cereri si asa mai departe. Practic am fost inainte de YouTube cu acest concept, in Romania.

W-S.ro: Si o sa reintroduceti acest concept?
SB: Da, acum este pregatita piata si deja lucram la doua concepte. O sa facem episod pilot pentru fiecare si vedem ce feedback primesc de la advertiseri si public si apoi ii dam drumul. O sa mergem mai mult pe ideea de videoblogging, cu pastile mici, de cateva minute, o luam treptat. Interes exista, am testat piata.

W-S.ro: De ce ar veni cineva, un videoblogger de exemplu, pe Trilulilu si nu s-ar lansa pe YouTube?
SB: Oferim transparenta destul de mare, flexibilitate, lucram cu ei inclusiv pe partea de concept, oferim si instrumente de filmare si asa mai departe – se poate filma chiar la noi daca nu au ceea ce le trebuie, tehnic vorbind.

Daca nu am fi deschis in 2010 birou de vanzari, acum inchideam!

W-S.ro: Dintotdeauna ai sustinut ca “video va fi viitorul”. Acum vorbim de prezent, dar cat de avansata este Romania in aceasta directie, de video online/mobil?
SB: Afara au inceput lucrurile sa se miste la un nivel mult mai mare – uite, chiar si tranzactia recenta cu LiveRail sta marturile acestui lucru. Aici este inca conditionata treaba de piata, per total, in sensul ca merg foarte multi bani spre jucatori din afara Romaniei – Google si Facebook. De aceea nu s-au dezvoltat multe proiecte locale – si noua ne-a fost greu cativa ani buni pentru a sustine costurile. Noroc ca a mai inceput sa creasca piata, sa se miste, dar chiar si asa majoritatea banilor se duc in SUA, in loc sa ramana aici, in tara.

W-S.ro: Cum ar putea monetiza un startup local o platforma mobile, daca nu prin Google?
SB: Intr-adevar, Google ar fi cea mai simpla varianta, dar se pot alege si cai mai complexe. Poti sa iti faci tu serverul tau, sa vinzi tu publicitate singur. Noi am inceput in 2010, ne-am deschis un birou de vanzari in Bucuresti si cred ca suntem printre putinii care se vand singuri pe Trilulilu. Daca nu faceam chestiunea aceasta atunci, acum inchideam!

Daca te uiti pe piata la regiile de publicitate si la cat de “bine” merg…A fost foarte bine ca am deschis atunci acel birou de vanzari. Avem aici doua persoane si inca una in Cluj. Per total, la Trilulilu sunt circa 25 de oameni.

W-S.ro: Ca tot ai amintit de LiveRail – nu o sa te intreb cat ai primit sau ce participatie aveai…
SB: (zambind) Foarte bine, nu as putea sa iti spun!

W-S.ro:…dar o sa te intreb ce o sa faci cu acei bani. In ce o sa-i investesti?
SB: Momentan…nimic. Pentru ca nu am primit-o inca. Sincer, nu m-am gandit. Ma implic in tot felul de noi proiecte, dar la nivel de consultanta, gratuit.

Startup-urile tehnologice trebuie neaparat sa fie mobile first

W-S.ro: Daca ar fi sa investesti intr-un start-up, ce ingrediente ar trebui sa aiba pentru a fi interesa(n)t?
SB: (fara sa ezite) Trebuie sa fie mobile first! Asta este directia, totul este mobile. De asemenea, trebuie sa fie un proiect global si sa atraga mase intregi de oameni. Poate fi nisa, dar una consistenta, care sa poata sa aduca cifre importante, nu…

Au inceput sa apara tot mai multi oameni care au curaj sa incerce ceva, si in Romania. Merg la conferinte, isi expun ideile, se duc afara si aduc investitii in tara. Simt un entuziasm general care trebuie sa se mentina si sa creasca si mai tare. Trebuie sa fie perseverenti insa – daca dau de 2-3 greutati, sa nu dea inapoi, ca nu totul se intampla peste noapte.

W-S.ro: Presupun ca de-a lungul celor aproape zece ani de antreprenoriat, ai invatat ce sa NU faci. Poti da un sfat acestor tineri antreprenori?
SB: Greseala mea a fost lipsa focusului. M-am apucat de multe chestiuni si nu apucam sa termin nimic. Este de fapt si o vorba – stop starting, start finishing. Deci nu incerca sa faci prea multe chestiuni deodata. Poate cel mai bine este sa faci un singur lucru, super bine, si sa lasi si pe altii sa faca ceea ce se pricep.

W-S.ro: Activezi de mult timp in zona de video si esti conectat la industrie. Cand consideri ca o sa avem o platforma video similara cu Netflix si in Romania? Te-ai gandit la un astfel de business?
SB: M-am gandit, dar n-am avut bani suficienti! Si nici acum, de fapt! Au fost incercari si in Romania…de mai mici dimensiuni ce-i drept, dar este foarte foarte scump, ai nevoie de multi bani. Si apoi, Romania este “blockbuster country”, uita-te la cinema ce functioneaza! Netflix nu are blockbustere, este pe librarie. Nu imi dau seama daca Romania este inca pregatita, depinde foarte mult de colectia de continut pe care o ai si de preturi.

As vrea sa stau la masa cu Roger Federer si Tim Cook

W-S.ro: Intrebari fulger – daca ai avea acum aproximativ 50.000 de euro si ar trebui sa o iei de la zero, ce proiect ai face?
SB: As alege cativa oameni si am face ceva pe mobile, global, care sa monetizeze. Cel mai probabil aplicatii sau jocuri freemium. Banii i-as investi in mare parte in marketing si as gasi o echipa cu care sa lucrez pe procente din companie.

W-S.ro: Daca ai putea sta la masa cu una sau doua personalitati, cu cine ti-ar placea sa vorbesti si ce?
SB: Cu Tim Cook, este un geniu operational. Am citit undeva ca in prejma Craciunului ar fi cumparat serviciile tuturor masinilor unei companii de curierat, astfel incat doar produsele Apple sa ajunga la timp la clienti. O idee nu tocmai fair, dar as vrea sa aflu mai multe dedesubturi ale gandirii lui.

De asemenea, mi-ar placea sa vorbesc cu Roger Federer, mi se pare incredibil cum reuseste sa faca business din imaginea sa, fara sa si-o pateze deloc. Este printre putinii sportivi care reuseste sa isi gestioneze imaginea ca un business, sa isi pastreze imaginea de gentleman. Poate doar Jordan a mai reusit asa ceva.

W-S.ro: Vorbeai de global. Pe cand si Zonga?
SB: Tatonam terenul dar nu e usor sa intri in alte state cu un astfel de serviciu. Inca nu stim daca vrem sa intram doar noi sau cu un operator, bundled cu alt brand. Acum avem pe cineva in Spania, de exemplu, care se ocupa de cautarea de parteneriate. Exploreaza oportunitati.

W-S.ro: Deci prima piata internationala pe care veti intra ar putea fi Spania?
SB: S-ar putea, dar, ti-am zis, s-ar putea sa nu intram full product ci bundled. Asta este ce mi-as dori, sa extindem afara. Ambitia mea nu este sa ma limitez doar Romania.