Editia 2014 a studiului analizeaza raspunsurile a 209 reprezentanti ai unor companii din 12 industrii din Romania cu privire la modul in care acestea abordeaza marketing-ul prin intermediul retelelor de socializare si impactul pe care acest tip de marketing il are in prezent in activitatea lor.

Reteaua LinkedIn inregistreaza cea mai mare crestere dintre retelele analizate (+21 puncte procentuale) in utilizarea de catre companiile romanesti respondente pentru promovarea produselor si serviciilor oferite. Facebook isi conserva suprematia, cu 93% rata de utilizare in 2014 fata de 95% in 2013. Cea mai mare scadere o inregistreaza site-ul de video sharing al Google: YouTube a scazut cu 14 puncte procentuale in 2014 in interesul companiilor, pana la 29% rata de utilizare.

In 2014, numai 41% din respondenti spun ca utilizeaza social media zilnic, cu 8% mai putin decat in 2013.

Peste 70% dintre companiile romanesti nu au vazut potentialul promovarii pe retelele sociale inainte de anul 2011. Intrebati de cat timp au inceput sa integreze retelele sociale in functia de marketing a companiei, oamenii de afaceri si directorii de marketing si comunicare respondenti au bifat in masura cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani.

Timpul alocat comunicarii pe retelele sociale inregistreaza o tendinta de scadere fata de editia 2013 a studiului. Daca intervalul de 1-5 ore isi pastreaza acelasi procentaj de respondenti (54%), numarul celor care folosesc retelele sociale mai mult de 20 ore pe saptamana este in scadere, acesti respondenti intrand acum in intervalul 6-20 de ore dedicate saptamanal prezentei companiei in retelele sociale.

Frecventa de utilizare a retelelor de socializare a scazut si ea. In 2014, numai 41% din respondenti spun ca utilizeaza social media zilnic, cu 8% mai putin decat in 2013. Cresc insa procentele celor care utilizeaza social media o data la 2-3 zile de la 15% in 2013 la 23% in 2014, de asemenea creste frecventa utilizarii saptamanale a comunicarii prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistenta a celor care utilizeaza social media o data la cateva luni se pastreaza si ea la 9%.

Totusi, 72% dintre respondenti spun ca utilizarea social media va creste si doar 1% considera ca utilizarea retelelor sociale se va reduce in cazul companiilor lor. In continuare, cei mai multi respondenti (64%) isi administreaza singuri campaniile pe retelele de socializare, totusi anumite segmente din campanie sunt externalizate de peste 50% dintre cei care au raspuns chestionarului: designul si dezvoltarea, dar si crearea de continut. Cel mai putin se externalizeaza actualizarea statusului si procesul de stabilire a strategiei.

Citeste si:

Chiar daca majoritatea respondentilor (52%) sunt indecisi cu privire la masurarea randamentului investitiilor in social media ale companiei, se poate observa ca 34% dintre respondenti sunt de acord si total de acord ca acest lucru este posibil. Doar 14% au raspuns ca sunt in dezacord sau dezacord total in legatura cu posibilitatea companiei de a masura randamentul investitiilor in activitatile de pe retelele de socializare.

In top 3 in functie de tipul de continut oferit followerilor sunt: informatiile despre produsele si serviciile companiei (77%), (69%), informatiile despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clientilor existenti, evenimente – si informatii despre campanii, promotii, vanzare directa sau indirecta (62%).

In 2014, 70% dintre companiile din Romania sunt total de acord si de acord cu privire la eficienta marketing-ului in cadrul retelelor de socializare, in scadere de la 83% cate au fost de aceeasi parere in 2013. De asemenea, creste si ponderea celor indecisi de la 17% in 2013 la 24% in 2014, ca si procentele celor in dezacord de la 0% in 2013 la 6% in 2014.

Atat in 2013 cat si in 2014 tendinta generala privind domeniile in care sunt folosite retelele de socializare in cadrul companiilor din Romania se mentine, utilizarea preponderenta fiind in marketing si comunicare. Cresteri de 3-5% se remarca in recrutare, relatii cu clientii si cercetare a nevoilor acestora. Scaderile sunt pe zona de networking (-2%) si analiza competitiva (-6%).

42% dintre companiile din Romania au investit sub 1000 de EUR in promovarea prin intermediul retelelor sociale in ultimul an, 15% au investit intre 1000 si 3000 de EUR pentru acelasi demers, in timp ce 23% au investit mai mult de 3000 de EUR pentru promovarea in social media. Un procent important (20%) dintre respondenti au afirmat ca nu stiu cat au investit companiile lor in promovarea companiilor lor prin social media in ultimul an.