Agentia de digital Webspire a realizat o campanie inedita in timpul alegerilor prezidentiale, creand pe Facebook un cont fictiv, Mihai Popescu, pe care l-au folosit pentru a urmari, echidistant, performantele celor doi candidati.

Victor Ponta are fan page-ul https://www.facebook.com/victor.ponta din 27 septembrie 2010.

Numar fani la 16 nov: 715.226

Klaus Iohannis are fan page-ul https://www.facebook.com/klausiohannis din 29 mai 2014.

Numar fani la 16 nov: 848.419

Webspire a urmarit timp de 13 zile traseul politicienilor si fanilor de pe Facebook.

- pe 4 noiembrie agentia a creat contul de Facebook, s-au imprietenit cu oameni din toata tara si au dat like paginilor pro Ponta si pro Iohannis
- 3 zile (6, 12 si 14 noiembrie) au interactionat (like, share, comment) doar cu paginile Victor Ponta si pro Victor Ponta (au inclus aici si paginile publicatiilor cu continut partizan) si cu prietenii din lista lor care erau pro Ponta;
- 4 zile (7, 10, 11, 13 noiembrie) au interactionat (like, share, comment) doar cu paginile Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis (au inclus aici si paginile publicatiilor cu continut partizan) si cu prietenii din lista care erau pro Klaus Iohannis;
- timp de o zi (8 noiembrie) am avut acelasi interactiuni (like, share, comment) pentru ambii candidati, in egala masura;
- timp de 4 zile (5, 9, 15 si 16 noiembrie) nu au interactionat cu nici o pagina, au avut rol de observatori.

In total, peste 60% dintre mesajele electorale la care au fost expusi au fost pro Klaus Iohannis.

In fiecare zi agentia a alocat peste 4 ore pentru aceste interactiuni si observatii, in prima saptamana de la Cluj, iar in cea de-a doua saptamana din Bucuresti. In ultima zi a experimentului (14 noiembrie) a interactionat doar cu pagina Victor Ponta si pro Victor Ponta, datorita omniprezentei din ultimele zile ale paginilor pro Klaus Iohannis.

“In medie, am fost expusi zilnic la peste 80 de mesaje electorale, indiferent ca vorbim despre continutul generat de paginile celor doi candidati, de media sau de prietenii din lista noastra. Proportia intre posturile organice si cele sponsorizate a fost de 90 – 10. Tipul predominant de continut a fost reprezentat de imagini insotite de text, apoi de texte simple si video. Frecventa postarilor a fost mai mare in cazul paginii de brand Klaus Iohannis”, noteaza studiul.

In fiecare zi, mai intai le-au fost afisate in feed recomandarile politice, ale paginilor dedicate, iar abia apoi postarile prietenilor. In 90% din cazuri, postarile prietenilor erau tot pe teme electorale. “In momentul demararii proiectului, am dat like mai intai paginii Victor Ponta, iar prima recomandare de la Facebook au fost paginile contra Klaus Iohannis. In schimb, in momentul in care am dat like paginii Klaus Iohannis, recomandarile au fost mai degraba politice, din zona Partidului National Liberal”, a mai remarcat studiul.

In saptamana in care au interactionat de la Cluj Napoca pe profilul creat, in ziua in care am fost pro Victor Ponta, paginile si articolele recomandate de catre Facebook erau in proportie 80% pro Victor Ponta, iar in ziua urmatoare, desi interactiunea a fost pro Iohannis, trendul pro Ponta al postarilor s-a pastrat in prima parte a zilei.

Pe 8 noiembrie, in ziua protestelor contra Ponta din intreaga tara, au dat like-uri in egala masura ambilor candidati, iar cele mai multe recomandari din news feed l-au avut ca protagonist tot pe Victor Ponta. In seara zilei de 8 noiembrie, news feed-ul a fost inundat de postari politice, chiar si in cazul postarilor prietenilor.

Acest lucru s-a schimbat radical in a doua saptamana de campanie, cand au mutat interactiunile in Bucuresti. Desi au interactionat cu paginile Ponta si pro Ponta, recomandarile erau pro Iohannis, cel mai probabil corelat si cu cresterea accelerata a numarului de like-uri de pe pagina lui Klaus Iohannis. Dupa momentul celor doua dezbateri tv, trendul s-a verticalizat pro Klaus Iohannis.

11 noiembrie - prima dezbatere TV

Inainte de orice interactiune, in feed erau afisate postari Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis in proportie de 90%, ca urmare a interactiunii cu paginile Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis din data de 10 noiembrie, din Cluj Napoca.
Pe 11 noiembrie am interactionat cu paginile KI si pro KI din Bucuresti.

Observatii inainte de dezbatere
- 2 postari sponsorizate contra Victor Ponta;
- Pagini recomandate: PNL Sector 3, Mircea Badea, Nasul Casting Televiziune, Basarabia Pamant Romanesc
- 1 postare sponsorizata Klaus Iohannis

Observatii dupa dezbatere

- 80% dintre postarile afisate in feed sunt pro Klaus Iohannis
- primele 14 postari afisate sunt cele ale paginilor Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis

12 noiembrie - a doua dezbatere TV

Inainte de orice interactiune, in dimineata zilei de 12 noiembrie, in feed au fost afisate postari ale paginilor Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis in proportie de 90%. “Apoi, am inceput sa interactionam cu paginile pro Ponta pe toata durata zilei. Timp de doua ore, in news feed am primit multe articole cu Victor Ponta, dar in cursul dupa amiezii, desi interactiunea era in aceeasi directie, proportia recomandarilor Klaus Iohannis si pro Klaus Iohannis a fost mai mare cu 70%.
Inainte de dezbatere, a aparut si o postare sponsorizata a lui Dan Sova - pro Victor Ponta. Dupa dezbaterea tv: echilibru postari 50% - 50% postari Victor Ponta/ Klaus Iohannis. Acesta este si singurul interval in care am observat o situatie atat de echilibrata a postarilor”.

Dupa data 9 noiembrie, indiferent de interactiunile noastre si partizanatul pro Ponta, Facebook a continuat sa faca recomandari in favoarea lui Klaus Iohannis.

“In conditiile in care in ultimele 2 zile ale studiului (15 si 16 noiembrie) nu am interactionat cu pagina nici unuia dintre candidati si dupa ce ultimele like-uri au fost pentru Victor Ponta si pro Victor Ponta, in feed au fost afisate doar postarile paginii de brand Klaus Iohannis si a paginilor pro Klaus Iohannis”.

Postari electorale sponsorizate

Postarile sponsorizate pro Ponta nu au fost intotdeauna directe de pe pagina acestuia de brand, ci si sustinute de colegii de partid, de exemplu Dan Sova. Pe toata perioada desfasurarii experimentului, niciun site de content nu a investit in reclama pentru a sustine un articol pro Ponta. De cealalta parte, insa, lucrurile au stat diferit. Money.ro, Gandul si Adevarul sunt doar trei dintre site-urile care au avut postari sponsorizate pro Iohannis. Klaus Iohannis a avut reclame pe Facebook sustinute direct de pe pagina sa de brand, dar si de pe paginile contra Victor Ponta.

Companiile care au avut cele mai multe mesaje publicitare in aceasta perioada au fost Carrefour, Ford, KLM.

In total, peste 60% dintre mesajele electorale la care au fost expusi au fost pro Klaus Iohannis. Acest lucru indica faptul ca algoritmul Facebook face recomandari in timp real in functie de afinitati, dar nu ignora ceea ce este trending la un moment dat. Asadar, mitul “bulei” create de Social Media a fost daramat in cazul utilizatorului de Facebook “Mihai Popescu”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri