Una dintre caracteristicile perpetue ale social media este constanta schimbarilor. In urma cu putini ani, retelele sociale erau vazute ca o noua sursa de “pierdut vremea”, zilele acestea business-urile recunosc importanta corelarii business plan-ului cu social media – si lucrurile continua sa evolueze, sa se schimbe.

In 2015, marketerii vor trebui sa se infrunte cu multe dintre problemele si dilemele anterioare si, in plus, vor trebui sa prevada si modificarile care vor aparea, pe parcurs. Si da, social media se modifica puternic si este extrem de imprevizibila. Sa ne amintim – la inceputul anului 2014, lumea incepuse sa cante prohodul Facebook-ului, compania americana fiind centrul unor scandaluri masive legate de incalcarea vietii personale, confruntandu-se totodata cu exodul adolescentilor americani de pe retea. Fast forward spre finalul anului, si vedem cifra de afaceri record pentru compania americana. Este doar un exemplu de imprevizibilitate.

Sa privim insa in globul de sticla si sa incercam sa previzionam ce ar putea urma in 2015 in mediul social media.

Reteaua sociala iti vrea portofelul

Facebook ar putea lansa in 2015, in aplicatia Messenger, un sistem de plati care va permite celor peste 200 de milioane de utilizatori sa trimita bani unul altuia folosind informatii de pe cardul de debit, fara niciun comision.

De ce ar vrea cea mai mare retea din lume sa intre pe acest segment? In prezent, marile companii tehnologice din lume, inclusiv Apple prin aplicatia Apple Pay, dar si Square, Stripe sau veterana PayPal lupta pentru a convinge oamenii sa foloseasca sistemul lor de plati. Finalitatea nu este inca foarte clara – Facebook ar putea, la un moment dat, sa perceapa un mic comision la transferuri, sau sa se foloseasca de datele utilizatorilor pentru a servi publicitate si mai targetata sau chiar sa incerce sa rivalizeze cu gigantii Visa si Mastercard, companii care fac miliarde din comisioane. Un lucru este sigur – in 2015 vom vedea, cel putin in SUA si Europa de Vest (Marea Britanie in special), primele sisteme complete de plati prin/pe retele sociale.

Apar noi retele sociale – dar vor rezista?

Inca din 2014 am vazut multiple retele sociale nisate, multe construite pentru a “profita” de anumite deficiente ale celor deja bine stabilite. Printre ele se numara Ello, retea care promite ca nu va vinde niciodata advertiserilor datele tale, Yik Yak, care permite utilizatorilor sa schimbe postari in mod complet anonim, sau Tsu, care a promis cota parte din veniturile rezultate din vanzari utilizatorilor.

Vor trece insa testul timpului? Noi platforme sociale vor incerca sa imite experienta oferita de Facebook promitand insa, de exemplu, mai putin reclame sau respectarea vietii private. Principala provocare va fi insa atragerea unei baze importante de utilizatori activi – chiar si Google+, cu “imperiul” din spate, se lupta inca impotriva masivei baze de 1,3 miliarde de utilizatori Facebook.

Pe de alta parte, retele sociale noi care reusesc sa “struneasca” o comunitate nisata, cu interese comune, ar putea avea castig de cauza. De fapt, deja exista mii de astfel retele, zburand insa “sub nivelul radarului” – printre ele, Foodie, pentru bucatari, sau retele pentru pasionatii de sport, precum Fitocracy.

Retele mai inteligente, mai personalizate, mai optimizate

Analistul Gartner Jennifer Polk a subliniat ca 2015 va fi anul optimizarii – brandurile vor investi mai putin timp investind in noi platforme ci se vor axa pe dezvoltarea de continut si mai ales masurarea mai corecta si eficienta a rezultatelor. In era aceasta, functioneaza personalizarea, proiectele diferite, spunea, intr-un interviu pentru wall-street.ro, si Vasile Alboiu de la SeniorHyper.

Personalizarea va deveni esentiala in 2015. “Advertiserii impart audienta pe segmente si o targeteaza cu mesaje masurate, fata de a face advertising «in masa»”, spune Max Kalehoff, senior vice president la SocialCode. Aceste personalizari vor avea loc si cross, pe diferite device-uri. “Daca un advertiser stie ca ai devenit constient de el pe tableta, atunci cand acel advertiser te vede pe desktop, unde esti mai inclinat sa cumperi si sa realizezi o tranzactie, iti vor trimite un mesaj diferit, mai relevant”. Cu alte cuvinte, advertiserii vor trebui sa imparta bugetele pentru targetare eficienta in mai multe medii, aceasta targetare fiind diferita.

Mobile first

Ani buni, mobile-ul era perceput ca un al doilea mediu, un al doilea ecran, dar 2015 va schimba complet aceasta perceptie si ori te aliniezi, ori risti disparitia. Marketerii vor trebui sa fie mult mai atenti la acest mediu, inclusiv in Romania. Multe business-uri la inceput de drum ar trebui sa ia in calcul sa intre intai pe mobile si apoi pe restul device-urilor. Strategii independente, pentru formate interdepente. Nu exista motive sa credem ca mobile-ul va scadea in amploare in urmatorii ani deci cu cat mai repede faceti trecerea, cu atat mai bine.

Limbaj de branding vizual

Cresterea unor aplicatii precum Instagram, Snapchat, Vine si Pinterest inseamna un lucru – creste din ce in ce mai mult importanta vizualului. Blogurile de fashion si nu numai incep deja sa depinda de aceste canale si, acolo unde este public, ar trebui sa intervina si advertiserii.

Forrester a raportat in aprilie ca Instagram are o rata de interactiune de 4,2%, mult peste cea a Facebook, de doar 0,07% si a Twitter, de 0,03%. Postarile cu imagini performeaza deseori mai bine decat postarile fara imagini. “Brandurile puternice se adapteaza si construiesc o strategie bazata pe vizual”, spune Zach Kitschke, community manager pentru Canva.

Convergenta media continua

In ultimii ani agentiile de media au inceput sa puna din ce in ce mai mult accent pe campanii convergente, pe mai multe medii. Noile platforme precum Snapchat vin cu produse publicitare proprii din ce in ce mai diverse. Retelei Pinterest i-a trebuit un an sa iasa cu propriul sistem de advertising. Snapchat a reusit mult mai repede.

Sunt medii diferite pe care agentiile/companiile ar putea sa le foloseasca pentru a raspandi mesajul. Facebook, de cealalta parte, a restrictionat foarte mult (si inca o face) vizibilitatea postarilor, compania “strangand astfel cu usa” companiile pentru a plati daca doresc ca mesajele sa atinga cat mai multi utilizatori. Marketerii trebuie sa se preocupe si cu selectarea utilizatorilor dar si a timpului.

In 2015, convergenta s-ar putea extinde si in alte medii, precum TV sau evenimente live – in SUA de exemplu, cand NBC a difuzat versiunea live a show-ului Sound of Music, au fost trimise aproape jumatate de milioane de tweet-uri despre spectacol, in timpul sau. Un alt musical, din 2014, a avut acelasi succes – este vorba de musicalul Peter Pan.

Si show-urile din Romania incearca, inca timid, sa capitalizeze pe baza acestei convergente – sunt concursuri muzicale sau de bucatarie, unde poti vota, de exemplu, dintr-o aplicatie mobila preferatul tau.

…si mai multe greseli

Una dintre tendinte va fi, inevitabil, odata cu schimbarile din piata, sa facem (in continuare) greseli. Chiar si mai multe. Advertiserii si companiile vor trebui sa isi regandeasca uneori complet strategia social media, punandu-si intrebari “de inceput de drum”, precum “ ce inseamna, de fapt, succesul pe social media?”, “Ce asteptari sa avem?” si sa reinventeze sistemele de masurare.

Ce schimbari in lumea retelelor sociale considerati ca vor afecta, chiar si indirect, business-urile din Romania? Te invitam sa iti spui opinia.

Sursa foto: Shutterstock: Retele sociale

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri