Atypical Games (Revo Solutions) a aparut efectiv pe piata in anul 2005, cand se ocupa in principal de partea de testare. Mai tarziu, in 2009, patru tineri pasionati de programare si de grafica au decis sa puna bazele unei companii care sa creeze “continut de entertainment”, asa cum chiar ei descriu domeniul de activitate. Desi nisa jocurilor, si mai ales cea a jocurilor pe echipamente mobile este foarte mica in ceea ce priveste piata locala, cei patru au dezvoltat compania devenind unul dintre cele mai importante repere globale ale jocurilor cu plata in magazinele virtuale ale Apple, Google sau Microsoft.

Atypical Games (Revo Solutions) a dezvoltat pana in prezent 14 titluri, cel mai de succes de pana acum fiind Sky Gamblers: Storm Riders, joc care a reusit sa fie descarcat de peste 5 milioane de ori din magazinul virtual al Apple, asta in conditiile in care pretul sau este de 4,99 dolari / descarcare. “Am creat jocul Storm Riders in urma cu mai mult de doi ani de zile, iar pana astazi este cel mai de succes titlu din portofoliu, fiind descarcat de nu mai putin de 5 milioane de ori, practic 5 milioane de platitori in doi ani de zile. Este un rezultat fantastic, asta in conditiile in care totul s-a intamplat pe o platforma cu plata, unde testarea initiala nu a fost posibila si in care nu am dezvoltat continut de jocuri Free to Play”, a declarat Andrei Lopata (foto cover | al treilea de la stanga la dreapta), omul care a pus bazele companiei.

Andrei Lopata, unul dintre primii angajati romani in domeniul jocurilor de dupa ‘90

Andrei Lopata este unul dintre primii angajati romani in domeniul jocurilor video la nivel local de dupa caderea comunismului, fiind prezent atat in echipa de inceput a francezilor de la Ubisoft, pentru ca mai tarziu sa fie unul din oamenii de baza ai Gameloft (divizie care se ocupa de jocuri pe platforma mobila), iar mai tarziu a facut parte din echipa Namco, studiouri care astazi numara sute de angajati si dezvolta titluri si jocuri pentru intreaga lume.

Andrei Lopata si-a dorit insa o companie proprie, cu o directie clara si o strategie de sine statatoare, fara presiunea si cerintele corporatiei, care sa elimine ceea ce in opinia sa a reprezentat un test si sa aplice toate ideile bune pe care le avea, ceea ce a condus la crearea Revo Solutions si mai tarziu Atypical Games, companie care a crescut organic si care a ajuns azi sa fie in topurile Apple, mai mult decat atat sa fie chiar si recomandati de catre gigantul IT american in magazinul virtual, lucru care a adus pana la urma si o crestere consistenta a veniturilor.

“Chiar daca din 2009 am inceput sa facem jocuri pentru platformele mobile, rezultate s-au vazut abia din anul 2012. Practic din 2012 si pana in prezent doar pe platforma Apple am reusit sa obtinem venituri de peste 10 milioane de dolari. Apple este cea mai importanta platforma in vanzari pentru noi, singura prin care ne putem menetiza activitatea”, a declarat Andrei Lopata intr-o intalnire cu presa.

iOS, singura platforma care vinde cu adevarat: “Problema in Android este ca orice joc platit e piratat in mai putin de 30 de minute”

Desi sunt peste un miliard de dispozitive care folosesc in prezent sistemul de operare Android la nivel global, tot iOS (Apple) este singura platforma prin care se monetizeaza cu adevarat un business in domeniul jocurilor pentru echipamentele mobile. “Apple ne-a asigurat pana in prezent peste 95% din venituri, restul fiind acoperit de Android si Windows Phone. (…) Problema cu Android este ca orice titlu/joc aparut este piratat in mai putin de 30 de minute, iar acest lucru nu este deloc un titlu de lauda. (…) Am intampinat o situatie aparent ciudata: ca jocul Rise of Glory, lansat mai intai pe Windows Phone, sa fie chiar mai bine vandut decat pe iOS, ca sa nu mai vorbim de Android”, au mai spus reprezentantii Atypical Games.

Potrivit acestora ecosistemul dezvoltat de Apple in jurul iOS este unul mult mai complex, iar calitatea aplicatiilor este mult mai buna decat cele dezvoltate pe Android. “Google incurajeaza jocurile Free-To-Play. In opinia mea jocurile de acest fel nu fac altceva decat sa manipuleze oamenii si sa prosteasca tinerii, lucru cu care nu pot sa fiu de acord. Tocmai de aceea noi am preferat sa dezvoltam jocuri contra cost, titluri mai complexe, cu un grad mai ridicat de realizare, titluri pentru care lucram chiar si mai bine de un an de zile”, a declarat Andrei Lopata.

Jocurile de ieri si cele azi: dezvoltarea unui titlu se poate ridica si la jumatate de MLD. de dolari

Potrivit reprezentantilor Atypical Games, dezvoltarea unui joc s-a schimbat foarte mult fata de cum era acest domeniu perceput in urma cu mai multi ani. “Jocurile s-au schimbat extrem de mult, mai ales pe dispozitivele mobile. Daca in urma cu cativa ani acestea erau simple, astazi a devenit mult mai complexe si necesita un interes mult mai mare acordat detaliilor – atat la nivel de functionalitate, cat si grafic, motiv pentru care noi investim foarte mult timp intr-un astfel de titlu. De exemplu un joc in 2015 poate dura si peste un an de zile sa il punem la punct, in timp ce in urma cu cativa ani acest lucru se intampla o data la sase luni, cel mult”, a mai aratat Andrei Lopata.

Ceea ce este cu adevarat interesant este faptul ca nu doar dimensiunea timpului de executie a crescut, dar si investitia materiala aproape ca s-a inzecit. “Daca in urma cu patru – cinci ani de zile sa poti crea un joc necesita circa 50.000 de dolari, astazi un astfel de titlu poate depasi cu lejeritate 500.000 de dolari”, a mai punctat seful Atypical Games.

Citeste si:

Ce va aduce 2015: trei noi titluri si o dublare a vanzarilor. Planurile Atypical Games in acest an

Cu un business care la nivelul anului trecut s-a ridicat la 2,1 milioane de dolari, Atypical Games are asteptari mari pentru 2015. Dezvoltatorul roman de jocuri pentru dispozitive mobile vrea sa lanseze in acest an pe piata trei noi titluri, avand bugetate investitii de circa 1,5 milioane de dolari. “Am dat deja drumul unui nou titlu in care ne punem mari sperante – Radiation Island, un joc nou, cu un motor grafic dezvoltat de catre noi, pentru care lucram de ceva mai bine de un an de zile. Jocul, asa cum si numele il descrie, prezinta un personaj care se afla izolat pe o insula cu radiatii puternice din care trebuie sa scapi, fiind inconjurat de provocari la fiecare pas. (…) Este un joc in de la care ne asteptam sa vindem de cel putin doua ori mai mult decat am investit”, au mai spus reprezentantii Atypical Games.

In ceea ce priveste business-ul companiei pentru 2015, cele trei noi titluri pe care romanii le pregatesc pentru acest an ar trebui sa aduca o dublare a rulajului inregistrat in anul precedent, iar veniturile Atypical Games sa depaseasca astfel pragul de 4 milioane de dolari.

Atypical Games, in plin proces de recrutare: “Secretul succesului sta in echipe”

Chiar daca recunosc ca in Romania este foarte greu sa gasesti oameni dedicati unei idei, compania si-a propus sa isi mareasca efectivul cu inca 10-15 programatori si graficieni, asta in conditiile in care echipa de creatie numara in prezent aproximativ 20 de persoane, iar cea administrativa si de suport inca 15 persoane. “Secretul succesului intr-un domeniu ca acesta sta in echipe. Este o piata competitiva, dar si o piata in care firmele mari au intrat cu dificultate. Este o piata dominata de piraterie, mai ales pe sistemul de operare Android, iar pentru un dezvoltator de jocuri premium aceasta este o mare pierdica. Este si motivul pentru care ne-am orietat pe o platforma inchisa asa cum este cea a Apple, in care nu exista posibilitatea sa instalezi aplicatii din exteriorul magazinului virtual”, a mai precizat Andrei Lopata.

In prezent echipa Atypical Games din Romania numara 35 de persoane.

Piata din Romania, in urma cu trei ani fata de ceea ce se intampla in Vest

Intrebat cum sunt utilizatorii romani si care sunt diferentele intre preferinitele romanilor si cele ale unui utilizator dintr-o piata mai matura, Andrei Lopata a aratat ca exista inca ani de maturizare. “Daca ne raportam doar la Atypical Games si la veniturile realizate de catre companie in Romania o sa ne dam seama cum arata piata locala. Am facut o analiza intre 2012 si 2014 si am observat ca vanzarile din SUA in tot acest interval s-au ridicat la circa 1,9 milioane de dolari, iar in Romania am vandut de numai 7.200 de dolari. Piata locala este inca departe, din estimarea mea cam la circa trei ani in spatele a ceea ce se intampla acum pe pietele dezvoltate”, a mai spus seful dezvoltatorului de jocuri video pentru dispozitive mobile.
Asfel, conform datelor furnizate, cele mai mari vanzari s-au inregistrat in Statele Unite ale Americii (50%), urmate de Europa (cu 25%) si China, in timp Romania a reprezentat 0,02% din totalul afacerilor Atypical Games in 2014.

Ca parte a planului de expansiune pe piata in urmatorii ani, reprezentantii Atypical Games sustin ca industria jocurilor video pe mobile este una extrem de volatila in care nu pot spune nici “peste o luna” care este directia clara. “Mi-e greu sa vad un viitor in industria online-ului, a jocurilor pe mobile mai ales”, a adaugat Andrei Lopata.

Atypical Games (fosta Revo Solutions) este contolata de Andrei George Lopata - 75% si Cristina Isabela Lopata - 25%. Romania a devenit una dintre cele mai atractive piete pentru dezvoltatorii de jocuri video, fiind o piata pe care sunt prezente nume mari de la Ubisoft, Electronic Arts si inclusiv King, dezvoltatorul jocurilor de succes de tipul Candy Crush Saga.