Culoarea unei rochii a fost subiectul saptamanii pe retelele sociale. Totul a inceput cu o nunta in Colonsay, o insula din Scotia. O membra a formatiei care a cantat la accea nunta, Caitlin McNeill, 21 de ani, a fost atat de frustrata de culoarea rochiei mamei miresei, pe care mireasa a postat-o online, incat a pus poza pe contul de Tumblr si de aici s-a rostogolit pe conturile de retele sociale la nivel global. Toata lumea intrebandu-se ce culoare are de fapt rochia: alb cu auriu sau negru cu albastru?

In jumatate de ora de la postarea imaginii pe contul de Tumblr al tinerei cantarete, fotografia a strans 500 de like-uri si share-uri, iar apoi a migrat pe Buzzfeed, Facebook si Twitter starnind un adevarat razboi pe retelele sociale. Dezbaterea a fost atat de incinsa, incat nici oamenii de stiinta nu s-au putut pune de acord ce anume cauzeaza discrepanta. Buzzfeed a postat inclusiv un sondaj: Ce culoare are rochia? Pana vineri la pranz, sondajul a fost vizualizat de peste 28 milioane de ori, iar varianta alb-auriu este cea castigatoare. Pollul a dus Buzzfeed la un nou record de trafic, in momentul de varf 670.000 de persoane vizualizand simultan postul. Pentru Tumblr, rochia a insemnat de asemenea un record.

rochia alb cu auriu sau negru cu albastruIn dezbatere au intrat celebritati si chiar politicieni. Ceva atat de simplu ca o rochie si culoarea ei a atras atentia intregii lumi. Si astfel, noteaza New York Times intr-o perioada in care toata lumea incearca sa incinga internetul, rochia a devenit viral in felul clasic: pur si simplu s-a intamplat. Spre deosebire de alte senzatii ale Internetului, cum ar fi unele fotografii sau un meme, rochia a fost un subiect international de conversatie, de dezbatere. In centrul viralizarii a fost un mister simplu bazat pe un trompe l'oeil clasic. Simplitatea dezbaterii, faptul ca a fost vorba de ceva atat de universal ca o culoare a unei rochii a facut subiectul cu atat mai irezistibil.

"A fost cu siguranta ceva simtit ca un lucru special, spune Ben Smith, redactor sef al Buzzfeed. " Intr-un fel a sters linia dintre cultura web si cea reala". Internetul si social media reprezinta un mediu prin care se accelereaza si accentueaza divizarile, insa in acest caz polarizarea nu a fost ideologica sau politica ori rasiala, a fost fizica: totul s-a bazat pe felul in care creierele noastre proceseaza informatiile vizuale si a fost ceva complet inofensiv.

Au circulat evident mai multe teorii cu privire la motivele pentru care rochia arata diferite pentru diverse persoane. Duje Tadin, profesor asociat pentru stiinte cognitive la Universitatea din Rochester, spune ca diferenta de perceptie a culorii rochiei poate fi determinata de variatiile numarului de fotoreceptori din retina, care percept culoarea albastru. Practic celulele cu conuri, cele circa 6 milioane care exista in ochiul uman, sunt sensibile potrivit lui Tadin la culorile verde, rosu si albastru, iar prin ele percepe culorile. " Cand vine vorba de culori, albastru este intotdeauna cea ciudata. Avem cel mai mic numar de celule cu conuri pentru albastru. Daca nu ai multe celule pentru albastru atunci vei vedea culoare ca alb si daca ai multe atunci vei vedea mai mult albastru", spune Tadin.

Joseph Toscano, asistent universitar in departamentul de psihologie al Universitatii Villanova si expert in iluzii spune ca imaginea pare un tip de imagine care poate fi perceputa in doua feluri diferite, cum ar fi cubul lui Necker. "Interpretarea noastra depinde de mai multi factori, cum ar fi si ce parte a imaginii privesti ( cubul lui Necker), spune Toscano, care adauga ca este ceva similar si in cazul rochiei. Alte teorii iau in calcul insa perceptia culorii si impactul luminii. Singurul lucru asupra caruia oamenii de stiinta sunt de acord este ca vorbim totusi de o iluzie foarte neobisnuita. Oamenii care vad rochia intr-un fel nu incep sa o vada la un moment dat in alt fel, asa cum este comun in multe iluzii optice. "Este vorba in mod clar de diferentele individuale din felul in care percepem lumea. Iar ceva din aceasta imagine in particular reda remarcabil aceste diferente", spune Tadin.

Vanzarile modelului de rochie au explodat

De la viralizarea rochiei, vanzarile au inceput sa urce pentru modelul vandut de Roman Originals. Ian Johnson, creative manager al retailerului din Anglia spune ca telefonul ii suna incontinuu, nu a specificat cate rochii s-au vandut, dar a mentionat ca 60% din vanzarile de vineri au fost acoperite de acest model de rochie.

Femeia care a deschis cutia Pandorei este intr-un hotel din Oban, sinistrata de vantul puternic care nu i-a permis sa se intoarca dupa nunta la colegiul la care studiaza in insula North Uist. Notificarile de pe Tumblr au facut-o sa isi inchida telefonul. Mireasa este inca in luna de miere in Jamaica, iar Mcneill spune ca nu am mai vorbit cu ea, dar ca situatia a ajuns in punctul in care ar trebui sa stie ce isterie a provocat o rochie purtata la nunta ei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri