Sergey Brin, cofondator al grupului Google, isi dorea ca "Google sa devina a treia jumatate a creierului uman". In loc sa faca sa creasca masa cerebrala, motoarele de cautare online le dau oamenilor iluzia ca sunt mai inteligenti, potrivit acestui studiu ce a fost publicat in luna martie, informeaza slate.fr.

Potrivit site-ului News Wise, cercetatorii au realizat mai multe experimente pe doua grupuri de participanti. Doar primul dintre cele doua grupuri avea acces la internet. De fiecare data, obiectivul studiului nu a vizat testarea cunostintelor voluntarilor in domenii variate, prin intrebari precum "Cum functioneaza o bricheta Zippo?" si "Cum se formeaza o tornada?", ci a constat in evaluarea increderii pe care utilizatorii o aveau in capacitatea lor de a raspunde corect la tot felul de intrebari, arata Mediafax.

In fiecare experiment, participantii care aveau acces la internet au dovedit o incredere mai mare in capacitatea lor de a raspunde la intrebari, chiar si in cazurile in care nu gaseau raspunsurile dorite, desi au cautat online acele informatii. In timpul unui alt experiment, voluntarii care aveau acces la internet credeau ca creierele lor erau foarte active, spre deosebire de ceea ce credeau participantii din grupul de control.

Potrivit autorilor studiului, accesul nu la o pagina de internet anume, ci la un motor de cautare online favorizeaza acest exces de incredere in propriile capacitati intelectuale.

Citeste si:

"Devine mai usor sa confundam propriile cunostinte cu informatiile afisate de sursa externa (internet). Atunci cand oamenii sunt lasati pe cont propriu, este posibil ca ei sa nu isi dea seama cat de multe lucruri nu cunosc si cat de mult sunt dependenti de internet", a explicat Matthew Fisher, doctorand la Universitatea Yale, coordonator al studiului.

Frank Keil, coautor al cercetarii, considera ca "efectul cognitiv ce apare atunci cand o persoana se afla «in modul de cautare» pe internet ar putea fi atat de puternic incat oamenii se simt mai inteligenti, chiar si atunci cand cautarile lor pe internet nu dezvaluie nimic".

Aceste concluzii au readus in atentia opiniei publice controversele aparute dupa publicarea, in 2008, a unui articol scris de Nicholas Carr - "Google ne face prosti?" -, primul care a atras atentia internautilor asupra efectelor cognitive pe care le genereaza dependenta de motoarele de cautare online.

Sursa foto: Google, Shutterstock.com