1. Care este dimensiunea pietei de digital din Romania? Cu ce probleme se confrunta jucatorii de pe piata de digital din Romania?

Piata de digital din Romania este una de dimensiuni reduse in comparatie cu tarile occidentale. Totalul pietei este de aproximativ 30 de milioane de EUR, sub potentialul real. Problemele cu care se confrunta agentiile de digital in Romania tin atat de perceptie cat si de potentialul real al pietei

2. Cum sunt percepute serviciile oferite de agentiile de digital in Romania?

Principala provocare pentru o agentie de digital este sa reuseasca sa transmita clientului natura serviciului de care acesta va beneficia. Perceptia pe care clientii o au, este neclara, in ceea ce priveste identitatea unei agentii de digital. In multe cazuri nu se constientizeaza nevoia prezentei unei agentii digitale in mixul de marketing, serviciile de marketing digital ajungand sa fie livrate catre client de catre agentii de creatie, agentii de PR, agentii de media sau chiar de catre departamentul IT.

3. Care este statutul pietei de digital din Romania? Putem vorbi despre o piata matura?

La sfarsitul anului trecut au aparut semne de maturizare a pietei, dar procesul este inca lent. Preconizam ca vom putea sa ne gandim la Romania ca la o piata matura, incepand cu anul 2019. Pe masura ce companiile vor intelege beneficiile oferite de colaborarea cu o agentie de digital, vom reusi sa aducem in prin plan importanta produselor si serviciilor pe care le oferim, iar piata va raspunde firesc la acest fenomen.

4. Cum se implica Advanced Ideas in progresul pietei din Romania? Care este elementul care delimiteaza Advanced Ideas de ceilalti jucatori de pe piata?

Aportul nostru la educarea pietei romanesti se poate discuta in trei planuri. Ne punem in aplicare strategia pentru client fara compromisuri. Desigur, acceptam sugestii si opinii, colaboram cu clientul astfel incat sa obtinem un melanj optim din punct de vedere strategic, astfel incat obiectivele sa fie atinse intr-un mod performant.

Am adus intotdeauna solutii inovatoare la nivelul pietei romanesti si pot spune ca au existat sectoare in care am fost pionieri in aplicarea unor solutii inedite. Nu in ultimul rand, trebuie sa vorbesc aici si despre implicarea mea in proiecte alaturi de ASCENDIS, ce mai importanta companie romaneasca de training. De 3 ani implementez in calitate de trainer, cursuri de marketing digital in companii din intreaga tara, impreuna cu partenerii de la ASCENDIS.

5. Cat de este de important content marketingul si cum este constientizat potentialul acestei unelte in Romania?

Content marketing-ul in Romania este la nivelul mitului urban. Toata lumea este constienta de existenta acestei notiuni dar nimeni nu pare sa cunoasca cu adevarat mecanismele prin care acest concept functioneaza. Atunci cand vorbim despre content marketing, trebuie sa avem in vedere un principiu fundamental: content marketingul nu este despre companie ci despre consumator, iar scenariul ideal, in care content marketing-ul este cel mai puternic este acela in care contentul este creat chiar de catre consummator. Cel mai mare pacat al unei companii este acela de a incerca sa fie cenzor in detrimentul pozitiei de facilitator in crearea continutului.

6. Cum ati defini peisajul social media din Romania in relatie cu companiile care activeaza pe plan local, atat romanesti cat si straine?

In Romania, si nu numai, spatiului social media ii lipseste libertatea. Brandurile cred ca pot controla mesajul. Aici are de suferit interactiunea brand-client. Trebuie sa incepem sa creionam strategii care sa creeze zone de inspiratie, astfel incat consumatorul sa isi gaseasca punctele de interactiune cu brandul si sa se poata identifica cu valorile propuse de acesta.

7. De ce este important ca o companie sa apeleze la serviciile unei agentii de digital?

Vorbim de o piata in care avem, cu aproximatie, 10 milioane de utilizatori de internet si 4 milioane de utilizatori de smartphone-uri si tablete 72% dintre acestia folosesc smartphone-urile in miscare, 60% avand device-ul ‘’at one hand reach’’ – adica lipiti de gadgetul personal. Ne este clar ca avem de aface cu un nou tip de consumator, entuziasmat de tehnologie, cu un venit peste medie, in cautare de solutii de calitate care sa ii acopere nevoile, folosind tehnologia in scopul de a isi prioritiza cu succes activitatile zilnice. Aceste cifre ne indreapta catre un consumator dinamic care poate interactiona mult mai bine cu produsul si totodata avem si statisticile care ne spun ca aplicatiile pe platforme mobile convertesc mai eficient eforturile companiilor in vanzari si noi lead-uri. Aici intervenim noi. Advanced Ideas propune ca prin inovatie si strategii eficiente sa faciliteze interactiunea dintre brand si aceasta masa de consumatori, care se afla in continua expansiune. Solutiile noastre sunt menite sa ofere o viziune clara clientilor nostri. O viziune asupra pietei si, desigur, o viziune care sa le permita sa atinga precis publicul pe care il vizeaza.

8. Care este ramura de digital cu cel mai mare potential in Romania?

Ramura mobile este unul dintre cele mai dinamice sectoare ale industriei de digital din Romania. Aici putem observa entuziasmul din piata. Avem multe aplicatii si website-uri optimizate pentru zona mobile, insa putine cu adevarat prietenoase pentru utilizatori. Prin produsele Advanced Ideas oferim clientilor nostri posibilitatea de a masura performanta propriului business si de a oferi consumatorului toate uneletele pentru o experienta business-consumer completa, in miscare.

9. Daca vorbim de digitalizare, care crezi ca este mentalitatea companiilor romanesti vizavi de aceasta filozofie de business?

Foarte multe companii inteleg nevoia digitalizarii si vor sa inceapa acest drum insa nu sunt pregatite pentru asumarea angamentului si a responsabilitatii digitalizarii. Aici nu putem avea zone de gri, ci mai degraba trebuie sa privim in alb si negru. Digitalizarea nu poate fi facuta cu jumatati de masura. Poate fi facuta in etape dar urmand o strategie pe termen lung si cu multa implicare pentru ca cel mai mare inamic al implementarii unei solutii de digitalizare este timpul. Pentru ca timpul aduce cu el o evolutie spectaculoasa a solutiilor digitale, iar companiile care treneaza acest proces risca ca pana la finalizarea procesului de digitalizare sa se trezeasca intr-o piata cu alte reguli ale jocului. Sunt convins ca in Romania companiile vor intelege ca schimbarile trebuie facute treptat, intr-o maniera corecta, fara abateri si compromisuri de la linia strategica si vad din ce in ce mai multe exemple in acest sens, atat in randul clientilor nostri, dar nu numai.

10. Cum ar putea companiile din Romania sa treaca prin acest proces de digitalizare- este digitalizarea o solutie accesibila si flexibila? Se poate implementa indiferent de marimea unui business? Care sunt rezultatele pe care un client le poate astepta in urma digitalizarii?

Digitalizarea poate fi o solutie aplicabila indiferent de contextul business-ului, atata vreme cat implementarea este executata conform unei strategii stabilite in prealabil. Digitalizarea presupune rabdare si angajament din partea tuturor celor implicati. Este un efort care se reflecta la nivel extins in compania care doreste a se digitaliza. Avem solutii pentru digitalizare completa incepand de maine insa nu o putem face fara ca alaturi de noi clientul sa fie 100% implicat. Demersurile care compun procesul de digitalizare sunt compatibile cu aspiratiile companiilor romanesti si acest nou tip de gestionare a business-ului confera o mobilitate si un nivel de coerenta de care acestea nu s-au bucurat pana la ora actuala.

Pe termen lung digitalizarea organizatiei va livra acesteia rezultatele spectaculoase. Vedem studii facute pe companii globale in care organizatiile digitalizate performeaza de 2-3 ori mai bine decat cele nedigitalizate.

11. Care este produsul din portofoliul Advanced de care esti cel mai mandru sau atasat emotional si de ce?

Produsele din portofoliul Advanced Ideas de care sunt cel mai atasat sunt cele din zona gaming si adver-gaming. Desi sunt considerate perimate in contextul trendului actual, un studiu Gartner din 2014 ne face sa credem contrariul. Este estimate ca 80% din companiile membre Global 2000, cele mai puternice 2000 de companii la nivel global, vor avea minim o aplicatie cu ‘’gamification’’ sau jocuri pana in 2016.

Advanced Ideas a introdus conceptul de advergaming pe piata romaneasca inca din 2007 pentru clientii din FMCG in special pentru cei din industria tutunului. Aplicatiile s-au bucurat de o plaja limitata de cereri, datorita costurilor inalte pe care le presupune aceasta solutie. Acum, noi, la Advanced Ideas credem ca putem continua acest capitol pe care l-am deschis, poate prematur in urma cu 7 ani, bazandu-ne pe inovatie si tehnologie.

12. Ce ai schimba la perceptia managerului din Romania?

Aici ma voi referi strict la relatia dintre agentia de digital si client. In Romania, companiile nu inteleg inca foarte clar avantajele oferite de digital. Masurabilitatea este confundata de multe ori cu profitul. Masurabilitate inseamna bineinteles rezultate dar daca rezultatele sunt pozitive sau negative este o cu totul alta discutie De multe ori investitia plasata intr-un proiect digital poate genera rezultate pozitive dupa o perioada mai lunga de timp. Aici revenim la angajamentul pe care compania trebuie sa si-l ia atunci cand apeleaza la solutii digitale si de rabdarea cu care trebuie privite aceste produse, de altfel, foarte eficiente. Nu putem spune ca exista garantii in business, dar digitalul poate reduce considerabil factorul de imprevizibilitate.

13. Unde vor Advanced Ideas sa ajunga? Care este viziunea brandului pe urmatorii 5 ani?

Vrem sa aducem Advanced Ideas la un market share de minim 10%.Vrem sa crestem, ca si pana acum, intr-o maniera naturala. Totul se construieste in jurul viziunii si valorilor noastre si, da, vrem sa schimbam si noi un pic lumea. Nu intr-o maniera utopica, ci intr-una realista in care livrand in piata idei si proiecte inovatoare vom ajuta societatea sa se dezvolte prin digitalizare.