De exemplu, doi tineri antreprenori care au creat anul trecut compania Designbook, un site care pune la dispozitia antreprenorilor un spatiu virtual in care sa contacteze colaboratori sau investitori, au fost instiintati ca gigantul american se va opune procesului de inregistrare a marcii Designbook, pentru faptul ca are in componenta termenul "book".

Cei doi antreprenori se apara si raspund ca brandul Designbook nu are nicio legatura cu afacerea Facebook, logo-ul este total diferit, cu fonturi si culori diferite.

Cu toate acestea, avocatii Facebook sunt foarte exigenti si nu vor sa permita confuzii in piata. De altfel, avocatul Paul Cosmovici, specializat in dreptul proprietatii intelectuale, remarca faptul ca avocatii Facebook au si introdus in termenii si conditiile retelei ca userii nu pot utiliza marcile Facebook si vorbim aici de logo-ul lor, abrevierea ”FB”, ”Book”, ”Wall” etc, decat cu acordul Facebook sau conform ghidului lor de utilizare.

"In procesele intentate totul se rezuma la brand si protejarea lui cat mai bine. Nu vorbim de castigurile financiare din procese, ci mai curand de protejarea cu strictete a portofoliului de marci si de transmiterea unor semnale in piata catre cei care ar intentiona sa copieze brandurile FB: <Atentie, FB se apara>", spune Cosmovici, Managing Partner la Cosmovici Intellectual Property.

Nu doar brandurile americane pot avea probleme cu avocatii Facebook. Si cele europene pot avea parte de opozitia Facebook, chiar daca gigantul nu poate, teoretic, decat sa ii intimideze pe antreprenori, pentru ca sistemul de inregistrare a marcilor nu ii permite sa blocheze utilizarea cuvintelor "face" sau "book", acestea fiind notiuni descriptive.

Citeste si:

Totusi, avocatii Facebook se bazeaza pe faptul ca o utilizare intensiva a celor doua componente, "face" si "book", le confera o marca notorie. In acest caz, inregistrarea nu e necesara, dar trebuie sa arati ca majoritatea consumatorilor pentru o anumita piata stie de tine sub acel brand.

Avocatul Paul Cosmovici (foto) spune ca o marca, chiar daca este descriptiva, poate da drepturi exclusive atunci cand devine distinctiva prin utilizare. Utilizarea masiva (cum este cazul Facebook) transforma un cuvant generic, sau descriptiv, intr-o marca foarte distinctiva. "E cumva legitim in cazul Facebook".

Paul Cosmovici

Cum se pot proteja antreprenorii de intimidarile Facebook?

Cosmovici subliniaza faptul ca un antreprenor care isi construieste un brand trebuie sa analizeze bine, recomandat cu un specialist in domeniul marcilor, cum sa isi protejeze afacerea. "O protectie initiala consta in alegerea unor vizualuri si a unor denumiri putin mai complexe decat simplu Face sau Book. Apoi alegerea produselor si serviciilor. Face sau Book nu vor fi suficiente ca sa fie blocate de FB, dar un Faceread, sau Feebook ar putea fi blocate. Mai trebuie gandita o alternativa in cazul unui atac FB care sa blocheze brandul pe o anumita perioada, prin instanta. Un brand secundar, sau brandul principal cu sloganuri pot fi alternative", explica managing partner-ul Cosmovici Intellectual Property.

Daca totusi s-ar ajunge la un proces cu Facebook, costurile si durata ar varia in functie de jurisdictie, iar duratele pot fi similare cu cele din Romania (3-4 ani la un proces prin toate etapele procesuale ale tarii respective).

"Legat de costuri, daca in Romania poti negocia cu avocatii onorarii “mici” (cateva mii de euro pe etapa procesuala), in tari cum sunt Franta, Germania sau Anglia vorbim de la zeci de mii in sus. Ca sa te aperi cu un cabinet reputat, nu poti evita un buget de circa 50.000 euro per proces ca un minim rezonabil, desi un buget mai realist ar fi 100.000 euro, atata vreme cat vorbim de un proces care implica o marca", concluzioneaza Cosmovici.

Sursa foto: dislike, Shutterstock