„Ne exprimam ingrijorarea in legatura cu accesul copiilor la aceasta platforma de socializare, varsta minima de 13 ani ca si conditie de deschidere a unui cont o consideram inadecvata, avand in vedere lipsa capacitatii de exercitiu a acestora. Totodata, Facebook nu defineste clar perioada de pastrare a datelor; nu furnizeaza utilizatorilor informatii si avertismente adecvate cu privire la riscurile la care poate fi supusa viata privata in momentul incarcarii datelor pe platforma; nu ofera un program informatic de verificare a varstei, fapt ce creeaza premisa ca si minorii cu varste mai mici de 13 ani pot sa-si faca cont pe aceasta platforma. In concluzie, Facebook nu ofera copiilor posibilitatea dobandirii de competente digitale, dimpotriva le consuma inutil timpul si le distrage atentia de la alte activitati specifice varstei si dezvoltarii echilibrate a acestora.” a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania", conform ANPC.

Retelele de socializare sunt privite, in principal, ca o modalitate de socializare, de informare asupra anumitor teme sau subiecte de interes, dar si ca o modalitate de promovare, de semnalare a prezentei intr-un grup de prieteni sau profesional, intr-o comunitate de afaceri sau intr-un grup de oameni care au aceleasi preocupari sau hobby-uri. Mai mult, retelele de socializare au inceput sa fie privite de catre specialistii de marketing ca fiind un mediu potrivit de promovare si de publicitate online.

Facebook-ul, unul dintre principalele site-uri de relationare sociala, este privit de oameni ca fiind ceva prietenos, mediul in care interactioneaza online, converseaza, fac schimb de fotografii si impartasesc opinii sau experiente.

„Am cont de Facebook, deci exist” a inceput sa fie deviza multor persoane sau companii, institutii si alte forme de organizare sociala, economica si, in ultima vreme in Romania, si politica.

Oare cati din posesorii celor 8 milioane de conturi de Facebook din Romania au citit macar 50 de pagini din termenii si conditiile impuse de Facebook?

Datele statistice furnizate de catre FaceBrands.ro, serviciul de monitorizare a activitatii utilizatorilor de Facebook si a paginilor romanesti, arata ca la jumatatea lunii martie a anului 2015 Facebook a inregistrat o crestere cu 5% a numarului de utilizatori de Facebook in Romania, fiind inregistrate 8 milioane de conturi de utilizatori din Romania si cu 3,4% a numarului paginilor romanesti de Facebook, fiind inregistrate 27.679 de astfel de pagini, fata de 26.785, cate erau inregistrate in ianuarie 2015.

In perioada mai – iunie 2015 expertii Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania), coordonati de Avocat Mihaela Cocan, au analizat termenii si conditiile de utilizare a Facebook-ului.

In efectuarea studiului expertii APC Romania au abordat clauzele care reglementeaza „termenii de confidentialitate”, „politica de protectie a datelor”, dar si “declaratia de drepturi si responsabilitati” din prisma comportamentului si al protectiei consumatorului.

O prima constatare a APC este cea privind dificultatea cu care termenii si conditiile de utilizare a Facebook-ului pot fi citite de catre consumatori, in conditiile in care expertii APC Romania au reusit sa vizualizeze, sa printeze si sa analizeze 134 de pagini din termenii si conditiile de utilizare ale Facebook-ului, disponibile pe site-ul www.facebook.com.

Greutatea accesarii termenilor si conditiilor de utilizare a Facebook este data si de trimiterea de la un link la altul si de imposibilitatea urmaririi acestora in mod cursiv, aceasta metoda fiind descurajanta pentru consumatorii dornici sa stie ce presupune crearea unui cont pe Facebook, dar si de natura a masca lipsa unei informari corecte si complete a utilizatorilor asupra drepturilor si obligatiilor lor.

In acest context, este important de subliniat ca, odata cu crearea unui cont, consumatorul adera la termenii si conditiile de utilizare a serviciului, propuse in intregime de catre Facebook INC si, deci, isi da acordul asupra utilizarii datelor sale personale de catre Facebook INC.

Oare cati din posesorii celor 8 milioane de conturi de Facebook din Romania au citit macar 50 de pagini din termenii si conditiile impuse de Facebook? Oare stiu consumatorii cum sunt utilizate datele lor personale, de cine sunt utilizate datele lor personale, cum pot fi sterse din baza de date, dar si cum pot influenta acestea comportamentul social, economic si chiar politic al acestora?

O a doua constatare rezultata ca urmare a studierii de catre expertii APC Romania a termenilor si conditiilor este cea referitoare la varsta minima pentru crearea unui cont de Facebook.

Citeste si:

Varsta de 13 ani permisa de Facebook pentru crearea si gestionarea unui cont (13 ani este varsta minima impusa prin legislatia SUA privind protectia minorilor in mediul virtual, care guverneaza functionarea Facebook INC), nu poate fi considerata o varsta potrivita, intrucat nu le ofera utilizatorilor o protectie specifica varstei, minorii fiind expusi la o serie de pericole pe care acestia nu le constientizeaza. Un exemplu in acest sens este hartuirea sau manipularea online, sustin expertii APC Romania.

„Cu toate ca in Romania minorii care nu au implinit varsta de 14 ani pot incheia, fara acordul parintilor, dar sub conditia de a nu aduce atingere intereselor acestora, anumite acte juridice, frecvente pentru nevoi obisnuite, cum ar fi cumpararea de dulciuri sau rechizite scolare, se impune ca minorii de 13 ani care au cont de Facebook sa fie supravegheati indeaproape de parinti”, sustine doamna avocat Mihaela Cocan.

O a treia constatare si cea mai dezbatuta de utilizatori si de asociatii pentru protectia consumatorilor din Europa, aflata si sub lupa Comisiei Europene, priveste protectia datelor cu caracter personal.

Crearea unui cont de Facebook presupune nu numai furnizarea datelor personale (nume/prenume, data nasterii, sexul, numar de telefon, adresa de email si parola), ci si “aruncarea” lor in mediul virtual. Cunoasterea datelor personale de un numar mare de persoane poate conduce, fara doar si poate, la crearea unui risc la adresa vietii private a utilizatorului respectiv sau chiar la adresa sigurantei fizice proprii.

Conform termenilor si conditiilor de utilizare, Facebook colecteaza si alte tipuri de date, cum ar fi continutul informatiilor postate, numarul cardului de credit sau de debit, numarul contului, adresele de facturare, livrare, sau de contact, atunci cand se fac achizitii pe Facebook, dar si cele privind activitatea utilizatorului, date pe care Facebook le utilizeaza in diverse scopuri.

Printre scopurile declarate oficial de Facebook se numara imbunatatirea si dezvoltarea propriilor Servicii Facebook, efectuarea de sondaje si cercetari, trimiterea de mesaje de marketing, afisarea si masurarea performantelor reclamelor si serviciilor.

Ceea ce ar trebui sa constientizeze utilizatorul este ca stergerea contului de Facebook nu conduce la stergerea datelor/informatiilor din baza de date a Facebook. Ele raman stocate chiar si dupa stergerea contului, cu atat mai mult daca acesta este doar dezactivat, daca Facebook apreciaza ca acestea pot fi folosite in scopurile declarate. Asadar, utilizatorul acorda Facebook-ului, prin distribuirea continutului si a informatiilor sale, un drept nelimitat la propria persoana, un drept de vindere, sub-licentiere sau reproducere libera pentru orice postare.

Concluzia este ca orice postare pe Facebook este publica si ca informatiile colectate vor fi mai devreme sau mai tarziu colectate si prelucrate comercial. Faptul ca Facebook-ul este un spatiu public a fost confirmat recent si de o decizie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Este evident ca prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie sa fie corecta, legala si proportionata, afirma expertii APC Romania. Datele furnizate direct sau indirect de catre utilizatorii retelei de socializare nu trebuie utilizate in alte scopuri decat cele precizate initial si nici transmise altor entitati pe care Facebook nu le-a desemnat in acest scop.
Apreciem ca utilizatorii ar trebui sa aiba posibilitatea de a decide daca datele/informatiile lor pot fi prelucrate sau nu, fara ca acceptul privind crearea contului sa fie conditionat de acceptul privind prelucrarea datelor, dupa cum se intampla in realitate.

Pentru a evita neplacerile care pot aparea odata cu crearea unui cont de Facebook sau pe parcursul gestionarii acestuia, expertii APC Romania sfatuiesc utilizatorii retelei de socializare:

  • sa citeasca cu atentie termenii si conditiile de utilizare a Facebook;
  • sa nu accepte prietenia persoanelor necunoscute, care nu au poza de profil si care nu ofera informatii despre propria persoana (studii, competente profesionale, hobby-uri);
  • sa foloseasca o adresa de e-mail speciala numai pentru Facebook (tip Yahoo, Gmail, Hotmail);
  • sa foloseasca doua browsere diferite, unul pentru a se conecta pe Facebook si unul pentru restul activitatilor pe Internet sau doua ferestre diferite;
  • sa isi supravegheze copiii la crearea unui cont si pe parcursul activitatii acestora pe Facebook;
  • sa stabileasca cat anume din informatiile proprii si personale doresc sa fie cunoscute de public.

„Ne exprimam ingrijorarea in legatura¬¬¬¬¬ cu accesul copiilor la aceasta platforma de socializare, varsta minima de 13 ani ca si conditie de deschidere a unui cont o consideram inadecvata, avand in vedere lipsa capacitatii de exercitiu a acestora. Facebook, ca si furnizor de servicii de socializare in retea, nu ofera suficiente garantii privind prelucrarea datelor cu caracter personal ale minorilor.

Totodata, Facebook nu defineste clar perioada de pastrare a datelor; nu furnizeaza utilizatorilor informatii si avertismente adecvate cu privire la riscurile la care poate fi supusa viata privata in momentul incarcarii datelor pe platforma; nu ofera un program informatic de verificare a varstei, fapt ce creeaza premisa ca si minorii cu varste mai mici de 13 ani pot sa-si faca cont pe aceasta platforma. In concluzie, Facebook nu ofera copiilor posibilitatea dobandirii de competente digitale, dimpotriva le consuma inutil timpul si le distrage atentia de la alte activitati specifice varstei si dezvoltarii echilibrate a acestora.” a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, presedintele Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania.