In ce consta asa-zisa cenzura

In speta, AADOR acuza ONJN ca si-a luat rolul de cenzor al site-urilor web pe care utilizatorii romani le pot accesa.

La 12 iunie 2015 a fost promulgata Legea nr. 124/2015 care aduce modificari Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc. Articolul 10(7) stipuleaza: „[...] Furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice [...], sunt obligati sa respecte deciziile Comitetului de Supraveghere al O.N.J.N. referitoare la restrictionarea accesului catre site-urile de jocuri de noroc neautorizate in Romania*, precum si cele referitoare la reclama si publicitatea acelor jocuri de noroc organizate de catre un operator de jocuri de noroc nelicentiat in Romania”.

„La 24 iunie 2015, ONJN a adoptat, fara dezbatere publica, o decizie, publicata pe site-ul institutiei de abia dupa o luna de la adoptare, decizie care nu numai ca obliga furnizorii sa blocheze accesul la unele site-uri prin DNS, ci si sa redirectioneze utilizatorii catre un site gazduit de STS. La sfarsitul lui iulie 2015 ONJN deja a trimis o somatie in acest sens la adresa furnizorilor de Internet prin care ii obliga sa implementeze aceasta decizie”, puncteaza AADOR.

Care sunt problemele, conform AADOR

  1. Este instituita cenzura continutului pe Internet
  2. Este incalcata viata privata prin alterarea confidentialitatii comunicatiei electronice
  3. Interceptarea unei transmisii de date informatice este o infractiune
  4. Blocarea prin DNS creeaza o serie de probleme indirecte tehnice de securitate informatica
  5. Masurile sunt tehnic inutile si pot fi usor depasite

Pentru a sublinia veridicitatea titlului dat de ei, si anume ca incepe cenzura online in Romania, AADOR citeaza o lege a UE care spune ca „masurile luate de statele membre cu privire la accesul utilizatorilor finali la serviciile si aplicatiile prin retele de comunicatii electronice sau cu privire la utilizarea acestor servicii si aplicatii de catre utilizatorii finali trebuie sa respecte drepturile si libertatile fundamentale ale persoanelor fizice, astfel cum sunt garantate de Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si principiile generale ale dreptului comunitar”.

Problema fundamentala este ca blocarea site-urilor web prin intermediul furnizorului de servicii Internet constituie o masura de cenzura a continutului online, masura ce ridica probleme serioase in ceea ce priveste respectarea drepturilor omului in general si a dreptului la libera exprimare in particular.

Internetul si site-urile web sunt unanim recunoscute ca mijloace de comunicare in masa, astfel blocarea acestora in mod arbitrar risca sa contravina Constitutiei Romaniei Art. 30 aliniatul (2) „Cenzura de orice fel este interzisa” si aliniatul (4) „Nici o publicatie nu poate fi suprimata”.

Cum raspunde Oficiul National pentru Jocuri de Noroc

ONJC este o institutie de stat proaspat infiintata, in 2013, avand ca scop reglementarea jocurilor de noroc (si) in Romania, dupa ce alte state din UE au facut acest lucru in urma cu mai bine de o decada. Este un domeniu inca putin reglementat in Romania si de aceste lacune “profita” in prezent mii de operatori de jocuri de noroc – in special online. A nu avea licenta in Romania este considerata infractiune si raspunderea apartine si jucatorilor care intra si joaca pe site-uri de profil, care activeaza ilegal in Romania. Cu alte cuvinte, daca iti place sa joci poker pe un site nelicentiat, risti sa devii infractor, fiind de datoria ta sa te interesezi daca portalul respectiv este sau nu legal.

Intr-un raspuns pentru wall-street.ro, ONJN subliniaza ca blocarea site-urilor de jocuri de noroc pentru care operatorul nu detine licenta si autorizatie de operare conform reglementarilor in rigoare (citeste mai multe despre acestea in interviul exclusiv realizat de wall-street.ro cu sefa ONJN) „este o practica europeana in domeniul de monopol al statului pentru jocuri de noroc si are in vedere, in principal protejarea consumatorilor fata de riscurile de inselaciune, spalare de bani sau furturi de identitate in momentul accesarii unor site-uri nelicentiate, precum si asigurarea unui mediu concurential corect, in raport cu operatorii care respecta legea si platesc taxele datorate pentru operare”.

Noile norme ale jocurilor de noroc, disecate cu sefa OJNC

Noile norme ale jocurilor de noroc, disecate cu sefa OJNC

Pentru a intelege mai bine, ONJN face o paralela intre site-urile ilegale de gambling si cele de pornografie infantila, recrutare in scopuri teroriste – in toate cazurile, platformele sunt „date jos” imediat de catre autoritati, reprezentand pericol public. „Astfel de situatii justifica luarea unor masuri in vederea asigurarii ordinii si sigurantei publice”.

Si pentru ca AADOR s-a sprijinit de legi pentru a sublinia ca aceasta practica ar fi ilegala, la fel face si ONJN. „De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 205 din 15 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, a retinut ca domeniul jocurilor de noroc ridica serioase probleme pe planul ordinii si al moralei publice, ceea ce justifica adoptarea unor masuri restrictive”.

Mai mult, jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene statueaza urmatoarele:

  • in domeniul reglementarii jocurilor de noroc, statele membre dispun de o marja foarte larga de actiune;
  • obiectivul principal urmarit de reglementarea nationala trebuie sa fie lupta impotriva criminalitatii, mai precis protectia consumatorilor de jocuri de noroc impotriva fraudelor savarsite de operatori;
  • o legislatie nationala destinata sa limiteze activitatea operatorilor de jocuri de noroc, in scopul limitarii dependentei si pentru a preveni frauda, este in principiu compatibila cu dreptul comunitar.
  • Art. 46 din Tratatul CE permite restrictii ale libertatii de a presta servicii, justificate de motive de ordine publica, de siguranta publica sau de sanatate publica, cum ar fi obiectivele de protectie a consumatorilor, de prevenire a fraudei si a incitarii cetatenilor la o cheltuiala excesiva legata de joc, precum si de prevenire a tulburarii sociale in general.

Avand in vedere acestea, Curtea Constitutionala a Romaniei a decis in anul 2012 ca piata jocurilor de noroc este una restrictiva si ca dreptul de a organiza jocuri de noroc si conditiile de exploatare a acestora constituie monopol de stat. Cu alte cuvinte, statul (si implicit ONJN, ca institutie de stat care reglementeaza aceasta industrie – n.r.) poate adopta conditiile pe care le considera necesare „tocmai pentru a salvgarda imperativul interesului public, precum si pentru a asigura un control eficient al acestei activitati in scopul evitarii comportamentelor care intra in sfera penalului.

Citeste si:

Temeiul legal pentru obligarea conformarii furnizorilor de Internet il reprezinta prevederile cuprinse la art. 10 alin. 7 din OUG nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, cu modificarile si completarile ulterioare:

„Furnizorii de orice tip de servicii în domeniul jocurilor de noroc, inclusiv furnizorii de comunicatii (furnizorii de servicii internet, de servicii de telefonie fixa sau mobila, furnizorii de servicii radio sau TV si de servicii prin cablu), precum si procesatorii de plati sunt obligati sa respecte deciziile Comitetului de Supraveghere al O.N.J.N. referitoare la restrictionarea accesului catre site-urile de jocuri de noroc neautorizate in Romania, precum si cele referitoare la reclama si publicitatea acelor jocuri de noroc organizate de catre un operator de jocuri de noroc nelicentiat in Romania”.

Cu alte cuvinte, pentru a opera pe teritoriul Romaniei sau pentru a pune la dispozitie servicii consumatorilor romani, operatorii de jocuri de noroc trebuie sa detina licenta si autorizatie de operare eliberate de ONJN. Acestea se obtin conform legii. Art. 22 punctul 6 din OUG 77/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede sanctiuni contraventionale pentru participarea la jocuri de noroc neautorizate pe teritoriul Romaniei. „Avand in vedere aceste dispozitii legale, atat organizatorii cat si jucatorii sunt obligati, sub sanctiunea unor pedepse, sa desfasoare sau sa participe la joc doar in conditii de legalitate”.

In cazul in care aceste masuri nu sunt respectate, una dintre masurile prevazute legal este blocarea accesului catre platformele de jocuri de noroc sau conexe nelicentiate sau neautorizate. In prezent, este obligatia furnizorilor de Internet sa blocheze accesul.

Redirectionarea pe alte site-uri a fost luata in urma consultarii cu Asociatia Nationala Internet Service Providerilor din Romania, precum si a unora dintre cei mai mari furnizori de servicii de Internet din tara. „Aceasta modalitate a fost sugerata in ideea ca, prin redirectionare, clientilor sa le fie adusa la cunostinta, prin continutul paginii unde a fost redirectat motivul acesteia, in acest fel evitandu-se confuziile”.

Peste 4.000 de site-uri

La inceputul anului, in Romania, existau peste 4.000 de operatori de jocuri de noroc. Extrem de putini dintre ei sunt in continuare autorizati, asa ca ONJN mai are mult de lucru. Chiar si asa, Odeta Nestor, sefa ONJN, se arata increzatoare in faptul ca peste 90% din piata va intra in legalitate, in primul an de la aplicarea noilor reguli. “Am avut chiar si 16 intalniri intr-o zi cu jucatorii mari din piata, care doresc sa inteleaga cat mai bine ce pasi trebuie sa urmeze pentru a se licentia. Si daca jucatorii mari vor face acest pas – aici vorbim de nume precum Pokerstars, Bet365, bWin, Bet at Home, Stanley Bet sau Bet Café Arena -, atunci putem spune ca peste 90% din piata va intra in legalitate”, sublinia la inceputul anului Odeta Nestor.

De asemenea, vor exista reguli mai stricte pentru “bet café-urile” stradale si micile baruri care, in prezent, mai “gazduiesc” slot machine-uri. “In cazul acestora din urma, va fi interzis sa mai gazduiasca activitati directe sau conexe jocurilor de noroc; practic, pentru a putea practica, vor trebui sa fie licentiati complet, delimitand astfel entertainment-ul de jocurile de noroc. Aceste locuri speciale vor fi obligate sa aiba minim 15 slot machines. Bet café-urile sportive nu vor putea gazdui slot machines”.

Implementarea si intrarea in deplina legalitate ar putea dura un timp si presedintele ONJC se arata intelegatoare – timp de cateva luni, “de gratie”, acestia nu vor fi amendati, oferindu-li-se sansa de a se interesa ce pasi trebuie sa urmeze pentru a fi legali.

Toate aceste modificari dar mai ales licentierile jocurilor de noroc vor duce la atragerea a circa 200 de milioane de euro, suplimentar, la bugetul de stat, subliniaza Nestor.

Chiar si asa, Romania pare cotropita de afaceri cu jocuri de noroc si "cafenele" de pariuri. Si nu ar fi neaparat o problema majora ca pe o singura strada sa existe zeci de "Bet Cafe-uri", in diferite culori si sigle kitsch-oase, daca acestea nu ar atrage personaje dubioase pe langa care orice om s-ar gandi de doua ori daca doreste sa treaca, noaptea, dupa o cursa de caini pierduta de ei.

Cum ti se pare aceasta industrie si consideri ca ONJN practica cenzura sau, din contra, este normal sa blocheze site-urile ilicite? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Gambling