Zis si facut; in aprilie 2015, Agentia Nationala de Administrare Fiscala era posesoarea unei mandre pagini de Facebook intr-o miscare care, fara indoiala, se voia a fi o dovada de transparenta, apropiere si iubire fata de contribuabili – adica noi, cetatenii de rand. Un pas in esenta bun, dar care, din pacate, s-a dovedit a fi cel putin pe alocuri foarte prost administrat.

Tatal meu are o vorba – toate institutiile statului, de la primarii pana la parlamentari si deputati sunt acolo, de fapt, pentru a ne sluji pe noi, si nu vice-versa. ANAF este una dintre aceste institutii publice, acest lucru insemnand ca ei supravietuiesc si exista datorita noua, salariile lor fiind platite din contributiile noastre. Tonul unei astfel de institutii publice ar trebui sa nu fie agresiv ci, din contra, serviabil; tonul unei astfel de institutii publice ar trebui sa fie nu inchizitiv ci ca o mana intinsa (virtual) ce iti OFERA informatii.

In final, ceea ce puncta excelent pe blog-ul personal si jurnalistul Catalin Tolontan, ANAF trebuie sa porneasca de la premisa ca cetatenii nu inteleg toate explicatiile institutiei, cifrele, legile si, per total, increngaturile legislative si, ca urmare, ar trebui sa fie rabdatoare si sa explice diferitele situatii cu care s-ar putea confrunta cetatenii. Si acesta ar putea fi un rol al paginii de Facebook al institutiei.

Q&A cu ANAF

Intr-o frumoasa zi de miercuri, m-am apucat sa periez prezenta pe retele sociale a ANAF; la o prima vedere si la suprafata, totul parea in regula – am ridicat chiar din spranceana cand am vazut ca organizeaza chiar si sesiuni de Q&A pe diferite teme! Intrand insa in amanunt, am vazut ca acestea sunt insa doar pe anumite teme si in anumite intervale orare si toate comentariile care nu se supuneau unor reguli inca dinainte stabilite, primeau raspunsul oficial – scrieti-ne pe adresa de mail.

Cu alte cuvinte, trebuie sa astepti infrigurat ca problema cu care te confrunti tu sa fie propusa de ANAF, ca mai apoi, incadrandu-te in intervalul orar, sa o adresezi pe site. Daca problema ta nu este amintita de reprezentantii institutiei de stat, sau nu esti „pe faza” in ziua si orele respective, te vei multumi cu trimiterea unui mail la care ti se poate raspunde in 30 de zile sau sa te duci, umil, la o casa unde, aplecat, sa adresezi intrebarea.

Oricum, mai bine decat nimic, insa putin mai multa flexibilitate ar fi binevenita. Si de aici, o luam la vale.

Raspunsuri „de sus”

Revenind la ce spuneam anterior, pana la urma ANAF exista pentru a ne servi pe NOI, nu invers. Da, au girofaruri, flota faina de masini, oamenii opresc pe verde pentru a-i lasa sa treaca, au la dispozitie mascati si echipamente sofisticate, dar lucrurile astea nu ar trebui sa li se urce la cap angajatilor nostri, platiti din banii nostri. (Da, imi place sa subliniez asta).

Cu toate acestea, multe dintre postarile de pe pagina de Facebook sunt, daca nu de-a dreptul jignitoare, persiflatoare sau pe un ton „de caterinca din curtea scolii”; o „caterinca” deloc potrivita, un umor fortat pe care nu prea-l gusta multi, o persiflare care nu are NICIO LEGATURA cu institutia ANAF!

Mai jos, cateva dintre exprimarile agentiei, preluate copy-paste de pe pagina lor de Facebook:

„Corul criticilor de profesie si-a facut simtita prezenta imediat ce am anuntat rezultatele colectarii, respectiv o crestere de 10,6 mld lei in primele 9 luni, dintre care 4,75 mld lei provin din colectarea TVA. Potrivit acestor specialisti cresterea e conjuncturala. In plus, raportate la PIB, veniturile sunt oricum mici. Si, bineinteles, se datoreaza majoritar sau chiar exclusiv cresterii consumului” - desi lipsesc, poti simti ghilimelele impresurand cuvinte precum „critici de profesie” sau „specialisti”.

„Cu siguranta deranjam, insa trebuie sa inteleaga ca acesta este doar inceputul" – exprimare foarte familiara si politizata, nelalocul ei pentru o institutie de stat;

„Este vorba de niste drepturi de proprietate intelectuala, care trebuie declarate de catre toata lumea, lucru explicat doamnei chiar la ghiseu. Atat.” – acel „atat!” este coliva care mascheaza tortul si blocheaza, autoritar, dreptul la replica al simplului „fan” al paginii de Facebook a ANAF;

Miracol pe litoralul romanesc!
Din ciclul "a crescut consumul cu 5,4%, e normal sa colectezi 39% in plus la TVA in zona Bucuresti-Ilfov" si pentru a elimina cea mai mica umbra de indoiala cu privire la perspicacitatea fratiei "consumistilor", va prezentam astazi un top 10 al managerilor de succes de pe litoral care au inregistrat cresteri ale business-ului cu adevarat miraculoase” – din nou, in loc sa ofere date concrete, ne apucam sa citim proze epice „din diferite cicluri”.

„De asemenea, precizam ca, in timp ce consumul crestea cu 1.500% pe litoral, inspectorii Antifrauda veneau la serviciu si, intre meciurile din campionatul intern de Solitaire, rezolvau cazuri de buticari si precupete de zarzavaturi” – nu este rau sa ai umor, sa nu fiu inteles gresit, insa nu se recomanda unul ofensator, care sa denigeze opiniile altora si sa ii ia, implicit, peste picior.

Citeste si:

„Suntem convinsi ca ati citit in presa despre toate aceste cazuri, dupa ce noi le-am facut publice, imediat sub rubrica dedicata babutei cu urzici, atacata de nemilosii inspectori Antfrauda, deghizati in uniformele Politiei Locale” – acelasi umor de care, suntem siguri, cineva de la ANAF plescaie multumit spunandu-si „o noua zi de munca extraordinara!”.

„Elibereaza bonuri pe unde ati iesit? Daca nu, spuneti-le ca intreaba #‎ANAF de ce. Primim foto cu note proforme date in loc de bon :) „ – cei de la ANAF ar trebui sa constientizeze ca sunt, in opinia generala…deloc simpatici si acel „smiley face” chiar nu isi are locul.

Si incheiem cu epica “In ce priveste reorganizarea ANAF e inutil sa-i mai explicam domnului Petreanu orice” – pentru ca noi suntem mult prea prosti si ei mult prea destepti si, avand coloana vertebrala si in stomac, nu se pot apleca catre noi, muritorii de rand, sa ne explice cate ceva. Asta asa, spus neaos.

Si reactiile fanilor paginii ANAF?

In general, negative si nemultumite, semn clar ca cei care se ocupa de prezenta pe Facebook a companiei ar trebui sa schimbe ceva. Mai jos, cateva dintre reactiile internautilor.

Putea domnul Petreanu sa fie cel mai incuiat om de pe planeta. Datoria Dvs. era sa ii explicati la nesfarsit, cu rabdare si calm, pana pricepea. Pentru asta sunteti platiti din banii contribuabililor. Iar faptul ca s-au adus in plus bani la buget dovedeste faptul ca se poate, ca au trecut o groaza de ani in care imcompetenta a fost regula. Nu va laudati cu ceva ce este trecut in fisa postului. Ar trebui sa va ridicam statuie ca va faceti datoria? In mediul privat acest lucru, faptul ca iti faci datoria este ceva normal, un "must".

Cum adica e inutil sa explicati? Ce atitudine e asta? Reveniti-va in fire, sunteti agentie publica, nu zapcii”!

„Nu m-am mai distrat de mult cu o astfel de postare cretina! Ca idee, draga administrator al paginii: cand ii explici lui Vlad Petreanu sau altui ziarist ne explici noua. Si asta e obligatia voastra cel putin la fel de importanta ca si cea pentru care functionati”.

„Au ajuns sa se laude pentru o stare de normalitate (aceea ca aduna bani la buget, desi e in fisa postului) asa cum se lauda si unii contribuabili ca isi platesc taxele (desi, iarasi, asa e normal)”.

„Cand in Era Internetului, a informatiei rapide trebuie sa ma plimb de la o institutie la alta pentru a cara hartii...stiind de traditia achizitiilor si serviciilor depasite, fara garantii, doar prin furnizori prieteni, la costuri de expeditii NASA, ma intreb....WHO CAN'T HANDLE THE TRUTH?! Procentele voastre (tot ale noastre) sunt mancate de cancerul statului corupt & birocratic”!

„Este foarte bine ca sunteti prezenti pe retelele de socializare si ca sunteti porniti sa combateti multe "articole" defaimatoare si neadevarate. Dar ar fi frumos sa folositi un ton mai putin agresiv, indreptat spre neutru. Tonul folosit in ultima vreme pare unul artagos/dojenitor, care nu pica f bine unei entitati care nu are (inca) o imagine prea buna in Romania”.

„Cat de profesionist este acest comunicat sau drept la replica sau ce a vrut sa scrie Serviciul de Comunicare, Relatii Publice si Mass Media. Acel "atat" de la sfarsit este noul trend in comunicare la institutiile statutului? Si se mai intreaba de ce ii vede toata lumea drept sfidatori... Ah, si sunt platiti din banii nostri”!

„Oricum e imbucurator faptul ca se incearca ( cu un suuces destul de bun ) o comunicare cu "poporul" dar caterinca nu trebuie sa dea in impertinenta sau zeflemea.....tot inainte!”

Comentariile spun totul si le-am selectionat exclusiv pe cele care se refera la activitatea ANAF pe Facebook, deci nu pe cele care critica, in general, activitatea companiei, cele laudative sau cele care ofera sfaturi (competente sau nu). Laudam initiativa ANAF de a intra pe Facebook dar, sa ne fie scuzat, atitudinea superioara si postarile deseori fortate nu sunt poate reteta succesului.

Ce ai modifica in prezenta ANAF pe Facebook? Dar a institutiilor statului, in general? Te incurajam sa iti spui parerea.