Proiectul despre animatie, Desenelecopilariei.com, a fost inceput in 2008, cu putin timp inainte de a iesi din alt proiect, www.monden.info (actualul www.urban.ro), pe care l-a vandut impreuna cu mai multi prieteni, povesteste ea.

„Fiind grafician de meserie, am fost intotdeauna pasionata si fascinata de domeniul animatiei si doream mult sa am un loc unde sa pot discuta despre aceasta pasiune. Am avut de alungul timpului mai multi colaboratori. In acest moment ma descurc aproape singura pentru ca au intervenit vietile de «oameni maturi» si desenele animate au picat pe locul doi. Toti cei care au participat la acest blog sunt ceea ce lumea numeste geeks. Suntem apropiati toti ca varsta si facem parte din generatia care a trait cu Sailor Moon pe TVR, cu Sandy Bell si Saber Rider si care a prins perioada de glorie a Cartoon Network sau Fox Kids”, spune tanara.

„Desenele sunt o parte a artei pe care am studiat-o atat in liceu, cat si in facultate. Desenele animate au avut o mare influenta in viata mea si mi-au deschis drumul spre arta. Cand eram mica obisnuiam sa ma uit la sarbi la desnele animate si apoi sa incerc sa desenez personajele preferate pe caiete sau diferite hartii. Inca am o intrega colectie de astfel de desene”, mai spune ea.

Papusile Barbie reprezinta o alta pasiune veche a ei. „Prima papusa am primit-o in 1986, de ziua mea, si, de atunci, am iubit aceste papusi. Avand experienta cu bloggingul, proiectul acesta aproape a venit de la sine”. Blogul se numeste PapusileMele.com si Ada l-a inceput in joaca, in 2009, pentru ca o alta prietena, colectionara si ea, incepuse o pagina Web unde publica poze cu papusile ei. „M-am gandit sa fac si eu la fel. Pe acest blog sunt singura. M-au ajutat putin doi prieteni, dar 99,9% dintre articolele sunt scrise de mine”.

Si cine citeste astfel de blog-uri?

Comunitatea colectionarilor de papusi din Romania e mica. „Din pacate, aici nu exista cultura pentru asa ceva. Inca pare ceva ciudat sau imatur. Sper ca se vor schimba lucrurile”.

Cu animatia e mai simplu. Aceasta nisa este strans legata de cea mai generala a geek-silor asa ca deschiderea e mai mare, spune ea. „Pasionatii de benzi desenate se uita si la desene animate iar comunitatea otaku (manga/anime) este bine dezvoltata si la noi. Pe langa asta, exista si generatia nostalgicilor, celor care isi aduc aminte de anii 90 si desenele de atunci. Din pacate, aceasta categorie nu apreciaza deloc animatia moderna si este strict axata pe cea de pana in anii 2000”.

Astfel, DeseneleCopilariei atrage lunar circa 15.000 de unici, in timp ce PapusileMele.com, aproximativ de patru ori mai mult. Interesant este ca, in ciuda numeului in limba romana a blog-ului, 90% din trafic vine din afara tarii, postarile fiind in engleza.

Citeste si:

„Blogurile, in principal cel de papusi, mi-au adus colaborari cu diverse firme, colaborari pe parte de grafica, recenzii, articole platite etc. Sumele nu sunt uriase, dar sunt mai mari decat salariul mediu lunar pe economie”, spune ea.

Romanii, mai practici si cu mai putine hobby-uri

Ada Soci nu poate compara piata colectionarilor din Romania cu cea din SUA sau chiar Marea Britanie, intrucat in aceste state exista conventii, targuri de vanzari, cluburi online si offline. „Efectiv, nu exista comparatie. La noi lumea da greu 100 euro sau mai mult pe o papusa de colectie. Nu avem veniturile din tarile unde se afla grosul colectionarilor si este normal sa fie mai putina lume pasionata de asa ceva. Romanii sunt mai practici, au putine hobby-uri”, considera ea.

Valoarea unei papusi este data, in primul rand, de cat de mult si-o doresc colectionarii. Asta e valabil cam in orice domeniul care implica colectionatul. Cele mai populare si mai scumpe papusi Barbie sunt cele vintage (1959 - 1973), cele realizate prin anii `80 exclusiv pentru piete precum Brazilia, Mexic sau India, prototipurile, editiile limitate (aici intra cele marcate ca Platinum Label, cele realizate doar pentru conventii, cele realizate doar pentru anumite evenimente) si asa numitele OOAK (One of a Kind) care sunt ori realizate de catre designeri Mattel, ori de catre artisti consacrati. Cel mai recent exemplu este o OOAK realizata de Robert Best, senior director product design de la Mattel.

Astfel, pretul unei papusi Barbie poate ajunge sau depasi zeci de mii de euro.

Continut exclusiv, cheia succesului

Scrierea de continut exclusiv, in limba engleza, i-au deschis granitele pasionatei de Barbie. „Am inceput sa postez stiri din lumea Barbie si, mai ales, lucruri exclusive. Nu ma intreba de unde am aceste exclusivitati. Si Mattel ar vrea sa stie”, spune, zambind, Ada. „Asa mi-am format reputatia de sursa sigura de stiri. Pe langa asta, imi place sa sustin creatorii de haine, accesorii sau papusi OOAK (one of a kind) si asta, de asemenea, a ajutat la promovarea blogului si distantarea sa de altele”, spune ea.

In 2016, tanara vrea, in mod clar, sa scrie mai mult. „Fiul meu a mai crescut si voi putea sa dedic macar o ora pe zi ambelor proiecte. Vreau sa lucrez si la design, iar pentru Desenele Copilariei continui sa caut un investitor, cineva care sa creada in necesitatea unui astfel de proiect pe piata din Romania. Sa speram ca acest an mi-l va aduce.”, incheie ea.

Cum ti se par proiectele Adei? Dar piata colectionarilor din Romania? Te invitam sa comentezi.