Primul pas este acela de a crea o oportunitate de a vedea (ODV), usor de masurat pe Internet, datorita multiplelor instrumente, prevalent fiind Google Analytics sau cele ale Facebook.

Al doilea pas este acela de a atrage atentia privitorilor, pas care necesita implicarea partii stangi a creierului, responsabila de atentia axata, focusata.

Un ultim pas pe care trebuie sa il faca o reclama este sa stimuleze procesarea cognitiva suficient timp astfel incat sa construiasca o amintire; creierul uman filtreaza informatiile pe care le considera putin necesare, lasand sa creeze doar amintirile pe care le considera relevante si importante pentru existenta individului.

Deci, ce pasi trebuie sa parcurgi pentru a reusi sa evidentiezi tocmai reclama ta, dintre alte zeci si sute de mii? Iata 10 pasi pe care ii consideram necesari, fara sa uitam insa ca „regulile exista doar pentru a ghida oameni intelepti”, dupa cum spunea Harry Day, aviator din Al Doilea Razboi Mondial. Cu alte cuvinte, desi aceste sfaturi se aplica la nivel general, business-ul tau, in particular, ar putea beneficia si de alte integrari.

1. Fii stralucitor

Da, este esential astazi, sa construiesti reclame cu o executie perfecta. Nu mai functioneaza de mult principiul „lasa ma ca merge-asa”, reclamele Boni Bon din anii `90. Calitatea executiei trebuie sa ii lase pe privitori incantati – gandeste-te ca multi au vazut explozii extraordinare si efecte grafice fantastice in mega productiile americane, deci daca filmezi cu o camera veche de zece ani sau fotografiezi cu una la fel de vetusta, este posibil, indiferent de valoarea mesajului reclamei, sa nu reusesti sa iti tii aproape targetul.

Prea des, creatorii continutului comercial tintesc prea jos – si acolo se impotmolesc.

2. Ofera valoare

Daca printr-o reclama incerci doar sa vinzi, nu vei avea succes. Privitorul doreste sa capete ceva inapoi, pentru „timpul pierdut” cat timp vede o reclama – fie ea video, fie un simplu banner.

Ce ofera reclama ta? Asigura-te deci ca informatia, entertainment-ul sau, per total, valoarea adusa privitorului depaseste timpul pierdut de el, altfel nu va avea succes.

3. Fii relevant

„Relevanta (90%) este factorul principal care starneste interesul, in cea mai noua forma de digital advertising, nativa”, conform IAB/Edelman.

In online, stacheta este cu atat mai sus cu cat clientii pot afla extrem de multe despre brand si sunt mai mult greu impresionabili decat in trecut.

4. Continuitatea, esentiala

Continuitatea campaniilor este esentiala – inradacineaza in mintea utilizatorilor personaje, celebritati sau imprima un stil anume al exprimarii; toate acestea construiesc familiaritate si simpatie fata de brand.

Citeste si:

Gandeste-te la exemplele din telecom-ul romanesc – personajele Vodafone, persoane vii, sau ale Orange, imaginare, au reusit, in timp, sa starneasca simpatie devenind chiar celebritati pe Internet.

Marketerii si agentiile lor uneori se plictisesc de reclamele lor chiar inainte de consumatori – rezista tentatiei de a schimba, intrucat acest lucru ar putea dauna rezultatelor finale.

5. Nu complica lucrurile

Sau, mai usor, fii simplu. De aceea ne place Beatles – melodiile lor sunt simple, 3-5 acorduri, insa bine inlantuite si usor de fredonat.

Oamenii oricum au tendinta de a simplifica, uneori din lene, alteori din nevoie. Daca ideea principala nu este evidenta din primele secunde, reclama ta are sanse mari sa nu functioneze. Consumatorii nu vor sa decodeze reclamele.

La nivel de executie, evita situatii sau contexte care nu sunt imediat clare; nu supraincarca mesajul – prea multe cuvinte, imagini; evita elementele off-topic care ar putea distrage privitorul. Evita elementele audio care nu se potrivesc cu imaginile.

6. Fii amuzant

Umorul este ceea ce atrage, deseori, privitorii – cele mai de succes reclame de la Super Bowl, de exemplu, au ramas cele care te fac sa razi. Mai mult, umorul viralizeaza. Ai grija insa ca umorul sa nu fie in detrimentul brand-ului sau chiar in contradictie cu ceea ce incerci sa vinzi.

7. Ofera un brand memorabil

Conform companiei de cercetare Ipsos Research, „Jumatate din reclamele TV nu isi ating obiectivele din cauza branding-ului slab”. Cu alte cuvinte, oamenii nu isi aduc aminte ce brand au vazut in urma cu doar cateva secunde.

Pare simplu, dar este incredibil cat de des se intampla acest lucru. Ceea ce spunea Ipsos despre reclamele TV se aplica, fara indoiala, si in mediul digital.

Desi nu exista o formula universal valabila pentru a realiza un brand memorabil, cele mai de succes reclame includ urmatoarele:

  • Integrarea brand-ului – un rol integrat si relevant pentru brand, in interiorul scenariului;
  • Elemente si iconografie care ajuta privitorul sa identifice brandul si sa il asocieze cu serviciile pe care le ofera;
  • Prezenta brand-ului – imagini clare, vizibile, ale brandului, foarte vizuale.

Advertising-ul digital a ridicat considerabil stacheta considerabil; asistam la o avalansa de „mai mult” – mai mult continut, mai multa media, mai multe device-uri, mai mult multi-tasking, mai multe reclame si tipuri de reclame. Din pacate insa, creierul uman este acelasi si nu are o capacitate de atentie mai ridicata decat acum 10 ani.

In acelasi timp insa, digitalul ofera atat de multe posibilitati incat este greu sa le enumeri pe toate, intr-un singur spatiu; sfantul graal ramane insa posibilitatea ca reclama ta sa fie impartasita pe retele sociale si sa devina virala.

Sursa foto: Shutterstock: GaudiLab