Cat de eficient este advertising-ul pe terminale mobile si care sunt tendintele pe acest segment? Ce efecte are adblock-ul asupra publicitatii online si, mai ales, ce efecte ar putea avea mutarea utilizatorilor catre smartphone-uri si tablete? Cum se pot adapta advertiserii unui nou mediu? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile la care raspunde, intr-un interviu exclusiv, Catalin Emilian, country manager la compania de digital RTB House.

WALL-STREET.ro: Daca ar fi sa estimezi, cam ce pondere din publicitatea din Romania din mediul online merge acum catre mobile vs desktop? Ce doresc, din ce in ce mai mult, clientii, in acest sens?

Catalin Emilian: In cazul nostru, 34% din volumul de click-uri vine din zona de mobile. Estimez ca si la nivel de piata procentele pentru zona de display sunt tot pe acolo, poate putin mai mici totusi, putine campanii au formate dedicate dispozitivelor mobile, majoritatea fiind creatiile facute pentru desktop afisate si in browserul de pe mobil. Observam insa ca lucrurile merg inainte, clientii evolueaza si incep sa trateze publicitatea pe mobil tot mai serios, asa ca vedem mult mai multe abordari dedicate acestui canal. Abordari diferite atat din punct de vedere strategice, cat si creatie.

W-S.ro: Unul dintre subiectele arzatoare ale ultimelor luni este acela al adblock-ing-ului. Deja exista adblock-uri si pentru mobile - am putea asista, in viitorul apropiat, la un scenariu similar cu desktop-ul, in care din ce in ce mai multi utilizatori vor instala adblockere pe smartphone-uri? Cum ar putea fi evitat un astfel de scenariu?

CE: Solutiile de tip Adblock nu reprezinta sfarsitul publicitatii online, cred ca mai degraba este un semnal de alarma tras pentru piata de publicitate sa nu mai furnizeze mesaje agresive, reclame intruzive. Aceste programe sunt folosite, in principal, pe desktop, pentru ca acolo publicitatea este mai agresiva, iar oamenii incearca sa contracareze acest fapt. Sper ca piata a invatat din ce s-a intamplat pe desktop si evolutia pe mobile o sa fie diferita. E foarte important ca mesajele publictitare sa fie relevante pentru utilizatori din punct de vedere continut si sa nu fie intruzive.

W-S.ro: De ce ar putea prefera companiile publicitatea pe mobile vs. cea traditionala?

CE: Cred ca cel mai important motiv este pentru ca acolo sunt din ce in ce mai mult consumatorii si este foarte important sa comunici cu ei in mediul lor. Companiile au evitat si inca evita acest mediu in special din cauza dimensiunilor mici ale ecranului, care atrag, dupa sine, o aboradare diferita cu alta creatie si, bineinteles, un landing page diferit gandit si optimizat pentru zona de mobil.

Bannerele cu 12 produse au avut o rata de click de 1,4% pe mobile comparativ cu bannerele in care aveam 6 si 3 produse pentru care rata de click este mai mica de 2,3 ori, respectiv 1,9 ori.

W-S.ro: Cum ar putea monetiza publisherii, mai eficient, publicitatea pe mobile, avand in vedere ca este un format diferit, rata de click este mai mica pe mobile decat pe desktop si exista mai putine formate disponibile decat publicitatea traditionala?

CE: As putea contrazice acest stereotip legat de CTR. Conteaza foarte mult cum sunt realizate si implementate bannerele, pentru ca, daca totul este facut cum trebuie, rata de click pe mobile poate fi mai mare decat cea de pe desktop.

W-S.ro: Poti sa imi dai un exemplu, in acest sens?
CE: Iti dau un exemplu in cazul nostru: rata de click medie pe mobile este de 0,84 % pe mobil, 0,87 % pe tablete in timp ce pe desktop este in jur de 0,73%. Trebuie sa luam in calcul ca vizibilitatea unui banner pe mobil este mult mai mare decat pe desktop. Informatia este mult mai concentrata pe mobil si incarcarea cu bannere este mai mica asa ca nu ai cum sa nu observi bannerul respectiv.

Ca sa monetizeze mai bine cred ca publisherii ar trebui sa sustina educarea pietei astfel incat clientii sa fie pregatiti pentru zona de mobil cu tot ce trebuie: strategie, creatie, landing page. Nu este suficient tu, ca publisher, sa te duci la client cu un proiect interesant, sa il implementezi ca la carte, daca clientul nu are site-ul pregatit pentru mobile. Si prin pregatit nu ma refer doar sa se vada bine pe mobil, ci sa fie si ajustat procesul de conversie, astfel incat sa ii permita utilizatorului o achizitie rapida.

W-S.ro: Ce tipuri de anunturi publicitare pe mobile livreaza cel mai bine?

CE: Uite, aici este un caz in care cele doua medii nu sunt atat de diferite. La fel ca pe desktop, conteaza foarte mult dimensiunea. Noi am evaluat 3 formate mobile: 300x250 pixeli, 320x100 pixeli si 320x50 pixeli. Am observat ca formatul de 300x250 pixeli a avut o rata medie de click de 1.04%. Aceasta este de 1,9 ori mai mare decat 320x100 si de 1,3 ori mai mare decat 320x50.

De asemenea, din experienta noastra, iti pot spune ca livreaza mai bine bannerele care afiseaza mai multe produse, mai ales pentru campaniile de perfomance. Astfel, bannerele cu 12 produse au avut o rata de click de 1,4% pe mobile comparativ cu bannerele in care aveam 6 si 3 produse pentru care rata de click este mai mica de 2,3 ori, respectiv 1,9 ori. O gama mai mare de produse atrage mai mult atentia utilizatorului, pentru ca poti include produse variate astfel incat utilizatorul sa aiba o imagine mai clara asupra ofertei magazinului.

W-S.ro: Ce 2-3 tendinte am putea vedea in viitorul apropiat si mediu in ceea ce priveste publicitatea pe mobile in .ro?

CE: Cred ca si in Romania va fi urmat trendul din restul lumii si vom vedea o crestere a cotei de piata pe care il are publicitatea pe mobil. Aceasta crestere o sa vina si de pe zona de performance, unde pana acum mobilul a avut o cota scazuta. O sa vedem o crestere pe zona de programatic buying si de utilizare a datelor pentru profilare si targetare. De asemenea, sunt convins ca o sa avem o crestere atat pe zona video bannere, cat si de formate premium interactive.

W-S.ro: Care sunt principalele diferente intre publicitatea pe mobile vs cea traditionala, din punct de vedere al design-ului/interactivitatii/pozitionarii si mai ales al performance-ului?

CE: Exista multe diferente intre mobile si desktop cu plusuri si minusuri pentru fiecare, dar diferenta de performanta dintre publicitatea pe mobil si pe desktop tine in principal de modalitatea de realizare a conversiei pe fiecare device, nu de eficienta display-ului propriu-zis.

Cand vine vorba de diferente, cele mai multe tin de partea de accesibilitate, unde mobilul are un dezavantaj din cauza dimensinuilor limitate ale ecranului si din cauza modalitatilor diferite de interactiune. Pe desktop folosesti tastatura, un mouse, uneori un touchpad, dar pe telefon ai doar atingerea ecranului. De asemenea, mai avem si diferentele pe partea tehnica, unde pe mobil avem platforme diferite si varietate mare a dimensiunii ecranelor. Pe zona unde mobilul are avantaj as putea sa mentionez ca telefonul este un device mult mai personal si vizibilitatea bannerelor este mult mai mare, de aici avem o interactiune mult mai buna cu brandul. Nu in ultimul rand, geo targetarea pe mobil este mult mai precisa, permitand abordari diferite brandurilor.

Cum ti se par reclamele pe mobile? Te poti gandi la o campanie mobile care ti-a atras atentia, in mod placut? Te incurajam sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri