Menuo s-a lansat din luna aprilie a acestui an. In spatele acestui sistem al meniului digital se afla un alt proiect lansat pe piata de IT inca din 2006 - Active Design, companie specializata in crearea de software. „Din anul 2013, am deschis doua noi puncte de lucru, in Franta (Senlis) si in Anglia (Birmingham). Investitiile intiale, care s-au ridicat la aproximativ 80.000 de euro, au fost facute de catre fondatorii Menuo, sumele provenind din profitul Active Design, din imprumuturi si din economii”, spune Alexandru Cocindau, fondator al proiectului.

In afara de compania Active Design, echipa axata pe dezvoltarea Menuo este formata, in afara de Natalia, din inca 6 membri, dintre care doi tineri studenti ai Facultatii de Automatica si Calculatoare, ambii din Galati, avand varsta de 23 de ani, si care si-au inceput cariera de programatori in cadrul companiei Active Design.

Cati clienti a atras in trei luni proiectul

Pana in acest moment, sistemul meniului digital oferit prin Menuo a fost implementat in peste 10 restaurante de tara. „Purtam insa discutii cu mult mai multe localuri si chiar cautam sa ne extindem si la nivel european, motiv pentru care colaboram cu agentii de consultanta in business din Franta, Spania, Italia si Marea Britanie”, spune antreprenorul.

„Pe termen lung insa, respectiv pana la finele anului 2020, ne dorim sa implementam Menuo in mai bine de 10.000 de restaurante si localuri din Europa. Credem ca atat proprietarii, cat si clientii finali sunt pregatiti, atat ca mentalitate, dar si ca obisnuita, pentru acest nou tip de interactiune. Pentru ambele categorii pe care le-am mentionat, Menuo ar reprezenta, mai degraba, o prelungire a tehnologiei smart, de care se folosesc deja zilnic, in experienta dintr-un restaurant”.

Cat costa implementarea sistemului si…pretul meniurilor in format fizic

Costul initial pentru implementare depinde de numarul de tablete din fiecare restaurant. Daca un restaurant opteaza pentru un numar de 20 de tablete, costul estimat este de 1.400 euro plus TVA (la un cost mediu de 70 euro pe tableta).

In continuare va fi taxa lunara de 79,8 euro. „Din discutiile avute cu cateva restaurante meniurile pe hartie se printeaza o data la 4-5 luni, iar costul de tiparire variaza undeva intre 1,000 si 2,000 de euro, in functie de meniu”, explica Alexandru.

Prin renuntarea la modelul printat al meniului traditional dispar, in primul rand, sumele alocate graficienilor si tipografiei.

Ca durata, implementarea Menuo presupune un interval ce variaza intre 3 si 5 zile.

Costurile implementarii difera in functie de pachetul ales, dar si de numarul de mese de care dispune localul, suma finala fiind direct proportionala cu numarul tabletelor ce vor fi folosite. Menuo poate fi instalat intr-un local cu un pret lunar al licentei de utilizare de 4,99 euro, iar o tableta, desi variaza ca pret – in functie de tip si de performante – nu depaseste suma de 75 de euro.

„Cand am conceput aplicatia si sistemul Menuo, prioritatile noastre au fost flexibilitatea si, prin intermediul ei, costurile mici din partea clientului. Si, daca stam sa ne gandim bine, dincolo de cheltuelile inerente implementarii, Menuo reprezinta, de fapt, o sursa de reducere a costurilor localului. Si asta din mai multe motive. Prin renuntarea la modelul printat al meniului traditional dispar, in primul rand, sumele alocate graficienilor si tipografiei. Nu mai vorbim despre cazurile nefericite de eroare umana, cand meniurile ajung in fata clientului cu greseli, situatie ce presupune apoi alte costuri la care se adauga intarzierile aferente. Si daca tot vorbim despre timpul pe care il implica solutia Menuo, atunci marele avantaj de care beneficiaza clientul nostru este ca poate opera modificari in meniu aproape instanataneu. Nu trebuie decat sa intre in contul sau, sa schimbe preturile sau preparatele disponibile si sa apese update. Se comprima cateva zile chiar, in numai cateva minute, si asta fara costuri suplimentare”, spune antreprenorul.

In ceea ce priveste achizitionarea tabletelor, Menuo nu este un furnizor direct al acestor dispozitive dar compania a dezvoltat un parteneriat cu unul dintre cei mai mari distribuitori din tara, parteneriat prin care proprietarii oricarui local „beneficiaza de un discount consistent la achizitionarea tabletelor. Dintre toate tipurile disponibile pe piata, am selectat dispozitive de 8 inch, cu un display IPS care sa permita accesul la meniul digital afisat chiar daca lumina se reflecta din display”.

De asemenea, proprietarul restaurantului poate sa achizitioneze tabletele din alte surse, urmand sa plateasca apoi numai costul licentei pentru utilizarea aplicatiei Menuo.

„Noi ne-am gandit si la posibilitatea obtinerii gratuite a aplicatiei Menuo. De exemplu, daca un proprietar de restaurant sau de local are un parteneriat cu un mare producator de bauturi, meniul digital permite sa plasam reclama acestuia pe spatele tabletelor folosite in locatie. Iata, asadar, o varianta prin care se pot acoperi costurile lunare ale Menuo. Pe de alta parte, proprietarul ce implementeaza solutia meniului digital de la Menuo, o poate monetiza nu numai prin imbunatatirea imaginii localului si prin accesul la reteaua noastra – ambele fiind factori ce cresc numarul clientilor sai – dar si prin sistemul de gestionare a campaniilor publicitare afisate de noi in meniu. Astfel, proprietarul, proportional cu numarul de afisari generate, primeste 30% din sumele incasate de compania noastra ca urmare a acestor campanii. Un lucru este cert, anume ca noi vom gestiona publicitatea in asa fel incat sa nu intre in conflict cu interesele locatiilor in cauza”, promite fondatorul proiectului.

Echipa din spatele proiectului

Propriu-zis, echipa care dezvolta si implementeaza Menuo depaseste 10 membri. Mai exact, departamentul dedicat acestui proiect este compus dintr-un grafician, doi dezvoltatori web, trei dezvoltatori mobile si un project manager, la care se mai adauga si colaboratori ce contribuie la dezvoltarea retelei de parteneri. „Bineinteles, suntem dornici sa sporim numarul parteneriatelor si colaborarilor, de aceea cei care sunt interesati sa se alature proiectului Menuo, sunt bineveniti. Pe partea de vanzari am facut un parteneriat cu Macrina Vendlinger, unul din fondatorii www.pantofioriveseli.ro, cu o vasta experienta in vanzari si e-commerce. Rolul Macrinei va fi sa construiasca echipa de vanzari. Ca angajari, estimam sa crestem echipa anul acesta, dar inca nu avem detalii concrete asupra numarului de angajati noi”, spune Alexandru Cocindau.

Provocari la inceput de drum – teama de nou

Cea mai semnificatica provocare in implementarea Menuo este teama de noutate care o arata unii dintre proprietarii localurilor. „In acelasi timp, dupa ce testeaza solutia oferita de noi meniului digital, reactia lor este pozitiva si incurajatoare pentru noi. Sunt impresionati de instantaneitatea aplicarii modificarilor pe care le fac meniului, de faptul ca pot dezactiva pentru un anumit timp un produs, in fuctie de ora sau de zi, dar si ca nu sunt limitati – ca numar si calitate – de fotografiile introduse in meniu”, spune antreprenorul.

Citeste si:

O alta temere este ca digitalizeaza integral interactiunea cu clientii, ceea ce nu este cazul.

„Dorim sa avem personal in restaurante care sa interactioneze cu clientii, Menuo isi propune doar sa schimbe meniurile traditionale de pe hartie, si sa faciliteze o navigare usoara prin meniu. Fotografiile de la fiecare produs vor aduce un plus in alegerea unui fel de mancare. Meniul va fi disponibil in mai multe limbi, ceea ce reduce costul printarii mai multor meniuri”.

Restaurantele targetate in mod special de Menuo au un numar de 30 de mese, tocmai pentru ca numarul tabletelor pe care va fi instalat meniul digital sa presupuna o investitie avantajoasa pentru ei si afacerea lor.

„In schimb, dezvoltam aplicatia pentru telefoanele mobile, pe care o vom lansa pana la sfarsitul lunii august, tocmai in ideea facilitarii implementarii sistemului in restaurantele mai mari si care, prin urmare, au mai multe mese. Scenariul arata cam asa: clientul isi instaleaza aplicatia Menuo pe telefon si poate apoi descarca meniul prin scanarea unui QR code. In acest fel, are oricand acces la un meniu actualizat, fara erori si cu preparate despre care, vazandu-le acolo, stie ca sunt disponibile in bucataria restaurantului”.

Tinand cont de evolutia de pana acum a proiectului Menuo, antreprenorul estimeaza o cifra de afaceri de circa 300.000 de euro in primul an de activitate.

„Cat despre sursele veniturilor, acestea se bazeaza in principal pe abonamentele lunare pe care clientii nostri le platesc in schimbul licentei de utilizare a aplicatiei Menuo. Prin urmare, cifra de afaceri din urmatorii ani va creste pe masura ce si abonamentele se vor inmulti, odata cu implementarea solutiei noastre in mai multe restaurante. Dupa cum afirmam si la inceput, ne dorim ca, in 2 ani, Menuo sa devina inlocuitorul meniului clasic in 10.000 de localuri din Europa. Extinderea retelei de meniuri digitale va atrage, evident, si cresterea veniturilor provenite din reclamele afisate de noi in interiorul aplicatiei pentru tablete dar si al celei mobile”, explica Alexandru.

O alta sursa de venit pot fi si unele cerinte speciale venite din partea proprietarului de restaurant. De exemplu, pretul pachetului poate varia in functie de numarul limbilor straine in care se doreste redactat meniul. De asemenea, intretinerea aplicatiei poate presupune costuri suplimentare: orice abonament include in pret si cinci ore de mentenanta, pentru fiecare luna in care contractul este activ, dar daca proprietarul doreste sa aduca abonamentului modificari ulterioare, atunci implementarea acestora va fi taxata cu 30€ pe ora.

Cum ti se pare proiectul meniurilor digitale? Consideri ca va prinde pe scara larga si, in viitorul apropiat, restaurantele vor renunta la meniurile traditionale? Te invitam sa comentezi.