A fost lansat in anul 2011 si inca de atunci a crescut intr-un ritm fulminant. Este vorba despre conceptul Black Friday, care si-a facut rapid loc in cosul de cumparaturi al romanilor de pe finalul anului.

O “gaselnita” din Vest, cu priza fantastica la clientii romani, asa ar putea fi deschis in cateva cuvinte fenomenul Black Friday care a invadat magazinele din Romania. Diferenta dintre piata locala si cea educata din Occident este ca in tara noastra ideea unei campanii de reduceri a fost adaptata peisajului de comert autohton, iar ceea ce se numeste “Vinerea Neagra a reducerilor”, in care stocurile vechi sunt comercializate la reducere, pentru a face loc unor produse noi, s-a diluat intr-atat de mult incat campania de reduceri a ajuns sa inceapa cu mai mult de o luna inainte, iar tot mai multi retaileri au inceput sa fure acest start.

Retailerul online eMAG a introdus pentru prima data pe piata din Romania conceptul de Black Friday si inca de atunci intreaga piata de comert online, dar si retailerii traditionali au inceput sa se intreaca in oferte care mai de care mai atragatoare pentru castigarea de clienti si de volume vandute.

Nimic rau in acest lucru, insa problema intervine in momentul in care jucatorii din piata incep sa fure startul, iar aceasta strategie vine din partea unor concurenti, atat magazine mari, dar si retaileri mici.

In Statele Unite, piata care a introdus pentru prima data acest concept in comert, campania de reducere cu ocazia Black Friday are loc in ultima vineri din luna noiembrie, care, in acest an, ar fi trebuit si la nivel local sa se desfasoare pe data de 25 noiembrie.

Retailerul eMAG, alaturi de alte magazine partenere, asa cum este cazul Fashion Days, au anuntat organizarea evenimentului de reduceri cu o saptamana inainte, pe 18 noiembrie, insa retaileri si mai cunoscuti, asa cum este cazul grupului Altex – Media Galaxy si Flanco au inceput campania de reduceri cu o luna inainte de evenimentul local.

Acest lucru a condus la o diluare a fenomenului de reduceri, iar dintr-un eveniment care se dorea o zi de reduceri, s-a ca aceasta campanie sa dureze chiar si mai mult de o luna de zile.

Pe intreg parcursul anului cei mai mari retaileri din Romania au anuntat aproape saptamanal campanii de reduceri, ceea ce a facut ca potentialii clienti sa devina confuzi si sa nu mai inteleaga exact care este pretul corect al unui produs.

Ioan Mezei, fost executiv al Coca Cola in Rusia, dar care de circa 17 ani conduce operatiunile producatorului de motounelte agricole Stihl la nivel local, este de parere ca evenimentul Black Friday, pe care l-a sustinut in ultimii ani, prin negocieri cu distribuitorii Stihl la nivel local, s-a diluat si s-a transformat radical.

“S-a ajuns la fenomenul de <<everyday promotions>>. S-a abuzat de acest concept de Black Friday si s-a ajuns in asa fel incat ofertele sa nu mai fie atractive pentru clienti. Black Friday s-a pervertit! Am analizat cu atentie evolutia acestui concept si ce vad este ca ofertele s-au transformat in saptamani, chiar luni. Black Friday incepe sa se dilueze tot mai mult in Romania, iar un comert bazat doar pe impuls dat de reduceri nu este sanatos”, sustine Ioan Mezei (foto mai jos), directorul general Stihl Romania.

La randul sau, Mihai Patrascu (foto mai jos), fondator si proprietar al magazinului online evoMAG.ro, desi sustine ca, in teorie, fenomenul Black Friday s-a diluat, sunt milioane de clienti care nu au fost implicati in anii trecut in hora reducerilor si abia asteapta perioada imediat umatoarea.

“Black Friday este departe de a fi ajuns la apogeul sau. Sunt milioane de clienti care inca nu au avut ocazia sa simta fenomenul reducerilor de pe finalul de an. Black Friday este mai mult vazut drept o campanie online, iar impactul este din ce in ce mai mare. Faptul ca sunt retaileri care anunta campanii care vin in intampinarea Black Friday nu este cu nimic gresit – este doar o optiune de piata, pe care clientii o analizeaza si in care decid”, a precizat Mihai Patrascu.

Potrivit fondatorului evoMAG, retailer care a lansat deja o campanie pre-Black Friday, vanzarile din prima zi au fost de doua ori si jumatate mai mari fata de o zi normala performanta, iar de la intreaga campanie de reduceri cu ocazia evenimentului se asteapta sa fie similara vanzarilor din doua luni legate.

Mihai Patrascu a mai adaugat faptul ca pregatirile pentru Black Friday variaza intre 3 – 6 luni pentru a pune la punct toate detaliile unei bune desfasurari a acestuia.

Manager FAN Courier: “Nebunia de Black Friday incepe sa se stinga”

Invitat in cadrul evenimentului retailArena, organizat de catre wall-street.ro, Nadir Balasel, director adjunct la FAN Courier, sustine ca „nebunia de Black Friday incepe sa se stinga”, dupa ce a remarcat ca frenezia specifica acestei perioade scade considerabil.

„Cred ca aceasta nebunie de Black Friday se va stinge, nu mai este aceeasi frenezie. Poate si noi suntem mai bine pregatiti, poate si clientii au alte asteptari, dar vedem fenomentul altfel, isteria nu mai este la fel de accentuate. De exemplu, in primii ani retailerii promiteau inclusiv livrari in 24 de ore, in perioada Black Friday, un lucru efectiv imposibil. In primii ani am invatat sa mergem, in anii urmatori am invatat sa alergam si in continuare speram sa invatam sa zburam”, a declarat Nadir Balasel (foto mai jos).

Evenimentul Black Friday din acest an a inceput deja, cu mai multi retaileri care si-au anuntat campanii de reduceri, asa cum este cazul Altex, Flanco sau evoMAG.

eMAG, cel mai mare retailer online din Romania, organizeaza Black Friday pe 18 noiembrie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri