Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook, a anuntat vineri dupa-amiaza un set de masuri pe care compania sa le va implementa in lupta pe care o duce impotriva difuzarii de ”stiri false” si de articole mincinoase pe aceasta retea de socializare, la o saptamana dupa ce antreprenorul american i-a asigurat pe internautii din lumea intreaga ca platforma Facebook nu a influentat rezultatul alegerilor prezidentiale din Statele Unite, informeaza Le Monde.

”Luam chestiunea dezinformarii foarte in serios”, a declarat Mark Zuckerberg, intr-o perioada in care polemicile din jurul Facebook inca nu s-au stins in Silicon Valley. ”Trebuie sa fim insa prudenti, pentru ca nu dorim sa fim arbitrii adevarului”, a adaugat CEO-ul companiei Facebook, potrivit News.ro.

Masurile detaliate de Mark Zuckerberg se afla inca in stadiul de proiecte. Ele nu vor fi aplicate imediat. Cea mai importanta dintre ele vizeaza afisarea unui mesaj cu rol de alerta, ce va insoti articolele care au fost semnalate ca fiind mincinoase. Pentru a distinge informatiile false, Facebook se va baza pe utilizatorii sai, cu ajutorul unor instrumente online mai usor de utilizat, dar si pe surse externe, specializate in ”fact checking” (”verificarea faptelor”). O alta masura anuntata se refera la afisarea unor link-uri catre companii mass-media recunoscute, sub articolele distribuite in fluxul de stiri difuzat de Facebook.

Mark Zuckerbeg vrea, de asemenea, sa atace ”economia informatiilor false”. Luni, 14 octombrie, Facebook a urmat exemplul Google si a anuntat ca falsele site-uri de actualitati nu vor mai avea acces la platforma sa de publicitate, Facebook Audience Network. Reteaua de socializare lucreaza deja in prezent pentru a asigura o detectare mai eficienta a site-urilor care abuzeaza de sistemul publicitar, iar accesul lor pe Facebook ar putea fi interzis. ”O parte a dezinformarii reprezinta fructul spam-ului motivat financiar”, a explicat Mark Zuckerberg.

A facilitat Facebook victoria lui Donald Trump?

Numerosi observatori au acuzat Facebook ca a facilitat victoria lui Donald Trump in alegerile prezidentiale de pe 8 noiembrie, permitand sustinatorilor acestuia sa distribuie articole mincinoase. Peste 1 milion de distribuiri au fost inregistrate pe Facebook asociate unor link-uri cu stiri false, precum, de exemplu, acela in care internautii erau asigurati, in mod eronat, ca papa Francisc sustinea candidatura politicianului republican sau acela potrivit caruia un agent FBI care investiga e-mailurile candidatei democrate Hillary Clinton a fost gasit decedat.

Aceasta dezbatere ilustreaza importanta dobandita de reteaua de socializare americana: potrivit Pew Research Center, aproape jumatate dintre americani se informeaza zi de zi consultand in exclusivitate stirile difuzate pe Facebook. Compania Facebook, cu sediul in Menlo Park, care are peste 150 de milioane de utilizatori in Statele Unite, a ales mai intai sa nege aceste probleme.

”E o nebunie sa crezi ca informatiile false publicate pe Facebook au putut sa influenteze rezultatul alegerilor”, afirma joi, 10 noiembrie, Mark Zuckerberg. ”99% din tot ceea ce oamenii vad pe Facebook este autentic. Articolele mincinoase reprezinta doar o parte foarte mica”, a adaugat CEO-ul Facebook dupa alte doua zile. Acest procent ramane insa imposibil de verificat.

Pozitia lui Mark Zuckerberg contrasteaza cu aceea a lui Sundar Pichai, directorul general al Google. Contactat marti, 15 noiembrie, de jurnalistii de la BBC, Sundar Pichai a recunoscut ca proliferarea de informatii false a putut deja sa joace un anumit rol in societatea actuala. Voci discordante se fac auzite chiar si in cadrul Facebook in aceasta chestiune. Potrivit BuzzFeed, mai multe zeci de angajati ai Facebook s-au reunit, intr-o maniera informala, pentru a discuta despre acest subiect si despre instrumentele online care ar putea fi implementate pentru a lupta eficient impotriva dezinformarii.

Google si Facebook vor stabilii singure adevarul

Problema nu este noua, dar ea pare ca a cunoscut o noua amploare pe durata campaniei electorale americane, in contextul in care ”sfidarea” internautilor fata de companiile mass-media traditionale nu a fost niciodata atat de importanta. Saptamana trecuta, BuzzFeed preciza ca o parte din acele site-uri (care publica informatii false, n.r.) sunt administrate dintr-un mic oras din Macedonia, avand unicul obiectiv de a genera incasari din publicitate. ”Se obtin pana la 3.000 de dolari pe zi”, explica unul dintre administratorii acelor site-uri.

Sanctiunile publicitare anuntate la inceputul acestei saptamani de Google si Facebook nu vor fi insa suficiente. Mai intai, pentru ca site-urile vizate dispun de alte platforme care ii ajuta sa obtina bani de pe urma cititorilor lor. Apoi, pentru ca articolele in cauza vor continua sa apara in rezultatele cautarilor pe Google si in fluxul de actualitati al Facebook. Alte masuri vor fi necesare, de exemplu implementarea unor algoritmi informatici sau crearea unor echipe de specialisti dedicati monitorizarii articolelor mincinoase.

Un astfel de scenariu ar deschide insa o noua dezbatere, deoarece ar indreptati Google si Facebook sa stabileasca singure ceea ce este adevarat si ceea ce este fals. ”Noi credem ca trebuie sa permitem intregii lumi sa se exprime, ceea ce inseamna sa ii lasam pe oamneni sa distribuie ceea ce doresc, in masura posibilului”, a adaugat Mark Zuckerberg. CEO-ul Facebook a inteles deja ca marja lui de manevra este stransa. In luna mai, reteaua de socializare Facebook a fost acuzata de reprezentantii Partidului Republican de parti-pris politic.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri