Romanii urmaresc stirile in special la TV (90%) si pe internet (89%), urmatoarele canale in topul preferintelor lor fiind radioul (58%), aplicatiile mobile de stiri (37%) si ziarele si revistele tiparite (30%). Barbatii, mai mult decat femeile, urmaresc stiri la radio (64% vs 52%) si prin aplicatii mobile (41% vs 32%), potrivit datelor iSense Solutions.

Pe internet, principalele surse de informare sunt Facebook (89%), site-urile de stiri (64%), e-mail (58%), Google (55%) si ziarele sau revistele online (47%). Cele care contin cele mai multe stiri false, in opinia romanilor, sunt Facebook (75%), blogurile (69%), Twitter (64%), forumurile (63%), ziarele/revistele tiparite sau online (61%) si TV-ul (59%).

Domeniile care prezinta cel mai mare interes pentru persoanele care urmaresc stiri sunt stirile nationale (93%), vreme (93%), educatie/sanatate (81%), stiri locale (87%) si divertisment (83%). In acelasi timp, domeniile cu cele mai multe stiri false sunt considerate: politica (87%), evenimente mondene/celebritati (83%), domeniul financiar/afaceri/economie (57%) si stirile nationale (54%).

„Desi romanii par constienti de expunerea lor la stiri false – 9 din 10 sustinand ca li se intampla sa descopere ca o stire pe care initial o considerau adevarata este falsa, doar jumatate dintre ei verifica veridicitatea informatiilor, chiar si inainte de a le impartasi altor persoane. Mai mult decat atat, majoritatea continua sa foloseasca aceleasi canale pe care au descoperit stiri false, insa le scade increderea in ele”, afirma Traian Nastase, managing partner, iSense Solutions.

Romanii considera ca, pentru a fi credibila, o stire trebuie sa respecte urmatoarele conditii: sa precizeze sursele de unde au fost preluate fotografiile si informatiile (82% dintre romani), sa nu apara intr-o publicatie sponsorizata de entitati cu interese – spre exemplu, stiri politice in publicatii / canale sponsorizate de partide politice (58%), sa contina fotografii drept dovezi (57%), sa includa multe detalii (56%) si sa apara intr-o publicatie prestigioasa, de incredere (52%).

In ceea ce priveste sursele pe care romanii verifica veridicitatea unei stiri, sunt preferate Google (62%), site-urile de stiri (46%), TV-ul (40%) si ziarele/revistele online (39%).

Citeste si:

Romanii considera ca cei responsabili sa se asigure ca in presa sau pe internet nu apar stiri false sunt conducatorii trusturilor de presa (65%), managerii companiilor care gestioneaza continutul online (60%) sau organizatiile profesionale (53%), precum si oamenii care obisnuiesc sa impartaseasca informatii cu ceilalti (32%).

Studiul mai arata ca 60% dintre romani sustin ca au primit stiri false chiar de la prietenii apropiati, 49% de la colegii de scoala sau serviciu, 39% de la cunoscuti si 31% de la persoane pe care nu le-au cunoscut decat online, iar aceste informatii au fost transmise in special pe Facebook (79%) si prin viu grai (68%), dar si pe email (31%) si messenger (26%).

„Cu acest studiu, ne-am propus sa analizam si modul in care romanii sunt expusi la stiri false chiar de catre cei apropiati. Astfel, ne-a surprins faptul ca majoritatea dintre ei spun ca si-au dat seama in ultimul an ca persoane din jurul lor au impartasit cu ei stiri false, primind astfel de informatii chiar de la prietenii apropiati. Totusi, acest comportament nu este cauzat de rea-vointa, ci de faptul ca nu obisnuim sa verificam veridicitatea stirilor, in special in contextul unui flux imens de informatii cu care suntem asaltati pe mai multe device-uri si canale”, adauga Andrei Canda, managing partner iSense Solutions.

Potrivit datelor iSense Solutions, 94% dintre cei care urmaresc stiri spun ca impartasesc stirile care ii intereseaza cu alte persoane, in mod direct – fata in fata (83%) sau la telefon (61%), precum si prin postari/distribuiri pe retelele de socializare (52%).

Studiul a fost realizat online de catre compania iSense Solutions pe un esantion de 800 de respondenti, membri ai Panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu varsta de peste 18 ani, din mediul urban din Romania, care urmaresc stirile, indiferent de domenii si canalele utilizate (adica 98% din totalul populatiei din mediul urban, +18 ani). Rezultatele au un grad de eroare de +/-3.46%, la un nivel de incredere de 95%.

iSense Solutions - The Modern Consumer Company foloseste cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din Romania si ofera servicii integrate de marketing: cercetare, consultanta in marketing si comunicare, digital si vanzari. Compania a fost fondata de Traian Nastase si Andrei Canda, specialisti cu peste 12 ani de experienta in domeniul cercetarii de piata si cu o expertiza academica solida, fiind doctori in Sociologie, respectiv Marketing.

Sursa foto: Rawpixel.com/Shutterstock