La scurt timp de la inchiderea cu succes a ofertei Transelectrica, l-am gasit pe Lucian Anghel entuziasmat si optimist. “Acum trecem de la vorbe la fapte”, spune presedintele Bursei de Valori Bucuresti, intr-un interviu acordat wall-street.ro.
Oferta de vanzare a 15% Transelectrica s-a incheiat cu succes, dupa ce a fost suprasubscrisa la 145,45% pe transa investitorilor mari si la aproape 230% pe transa investitorilor mici. Pretul de oferta a fost stabilit la 14,9 lei/actiune pentru institutionali si 15,71 lei pentru retail.

“Ma bucur foarte mult de interesul crescut de pe transa de retail, nimeni nu s-a asteptat. Inainte de anuntarea detaliilor, foarte putini oameni se asteptau sa aiba succes. Acum toti spun ca au anticipat. Faptul ca au venit atat de multe cereri de la persoane fizice este extraordinar. Inseamna ca romanii incep sa aiba incredere si este un semnal foarte bun pentru urmatoarele oferte”, explica Anghel.

Un indicator important al atingerii obiectivului de atragere a romanilor pe bursa prin aceasta oferta ar fi numarul de investitori noi atrasi. Deocamdata nu au fost publicate aceste date, dar presedintele Bursei pune rau in fata si considera ca oferta este tot un succes, chiar daca nu ar fi venit clienti noi.

“Bursa are rolul de a finanta companii de stat si private. Companiile private care au nevoie de cateva milioane de euro, mai greu se vor putea baza pe investitori mari internationali. Ai nevoie de o zona de investitori de retail si institutionali locali care sa aiba forta sa absoarba. Discutam de aproximativ 11 milioane de euro cerere de la retail, sunt multe IMM-uri care nu au nevoie de atatia bani, ci doar de cateva milioane. Este clar ca o companie buna, cu imagine, marketing si sprijin din parteta BVB se poate finanta prin piata de capital”.

Interesul investitorilor de retail a fost mult peste asteptarile tuturor. Cererea ridicata a determinat o crestere a pretului, astfel ca subscrierea a fost de aproape 230% iar pretul de oferta 15,71 lei/actiune. Acest lucru a nemultumit micii investitori.
In alte tari, la ofertele publice de acest gen, investitorii de retail vin cu maxim 5 milioane de euro. Si in cazul Transelectrica, estimarile facute au fost sub cererea reala, mai ales ca toata lumea astepta un interes mult mai mare din zona corporate.
“Investitorii locali asigura o zona tampon care este esentiala. Atragerea lor a fost unul din obiectivele noastre, pe care cred ca am reusit sa il atingem”, spune presedintele BVB.

Efortul din spatele unei oferte de succes


Oferta Transelectrica vine dupa mai mult de 4 ani in care statul a uitat parca de piata de capital si dupa esecul Petrom din vara anului trecut, care a dat o lovitura dura de imagine pietei financiare romanesti, deja sensibila si vulnerabila.

“Am trecut de la vorbe la fapte, am spus de la inceput ca are toate ingredientele unei retete de succes. De acum, succesul se poate construi mult mai usor”, afirma Lucian Anghel.

In spatele tranzactiei reusite se afla un efort foarte mare, din partea consortiului si a Bursei de Valori Bucuresti, dublat de intelegerea si colaborarea primita de la CNVM si OPSPI.

“Nimeni nu isi poate inchipui cat de mult a tras Florin Vladan (n.r. seful OPSPI) pentru ca Romania sa atraga interesul si atentia investitorilor. In road-show-ul de promovare ne-am vazut cu peste 30 de institutii financiare si de fiecare data povestea de oferte, de lucrurile care s-au facut pentru dezvoltarea guvernantei corporative”.

Multi dintre investitorii straini din road-show-ul de promovare al Transelectrica aflau pentru prima data de aceasta tranzactie.

Anghel este convins ca vor veni la celelalte oferte, chiar daca la TEL unii nu au subscris. Mai ales ca vor avea incredere, dupa creionarea povestii de succes de care Romania avea nevoie.

“Este un element esential de imagine. Aratam ca dupa Petrom am inteles, am invatat si acum avem niste ambitii mari. De ce Romania sa nu isi permita sa se vada Polonia Europei de Sud Est? De ce nu putem avea aceasta ambitie?”.

Care a fost rolul Bursei in succesul ofertei?


La prima vedere, rolul Bursei in oferta Transelectrica a fost doar de asigurare a functionalitatii platformei de derulare. Insa, de aceasta data, BVB s-a implicat la nivel de crestere a vizibilitatii, imbunatatire a dialogului cu autoritatile, campanii de promovare si implicare in road-show.

“A fost foarte bine ca ne-am implicat, multi investitori aveau inca senzatia ca multe lucruri sunt nefunctionale si le-am explicat imbunatatirile aduse, cum ar fi tranzactiile turnaround. Daca una dintre verigi este slaba, toata tranzactia poate pica. Si bursa este una dintre verigi”, a mai spus presedintele Bursei.

Inainte de inceperea ofertei, Presedintele Bursei a declarat ca fara un pret atractiv nu poate avea lor o oferta de succes si a anticipat reusita vanzarii TEL. Poate spune acelasi lucru si despre urmatoarele oferte?

“As vorbi in necunostinta de cauza despre Transgaz sau Romgaz. Dar probabilitatea de succes a crescut consistent dupa Transelectrica. S-a vazut ca se poate, ca exista putere de atragere, investitori de retail si institutionali. De exemplu, oferta Transgaz se poate pregati chiar mai bine, pentru ca invatam din experienta. Daca va fi cel putin la fel de bine pregatita, sunt sanse mari de succes”, a explicat Lucian Anghel.

Elementul esential ce va asigura continuitatea succesului este faptul ca investitorii internationali au aflat ca exista un program complet de privatizari si, mai important, ca s-a finalizat un prim pas. La nivel de credibilitatea, acest aspect face diferenta.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri