Ordinele de vanzare in lipsa (short-selling) pentru actiunile companiilor auto au depasit maximele ultimelor doi ani in Europa.

Investitorii care fac short-selling mizeaza pe scaderea pretului unui anumit activ, in acest caz, actiunile producatorilor de autoturisme. Acestia vand actiuni pe care nu le detin, imprumutandu-le, si mizand pe faptul ca le vor putea cumpara peste cateva luni mai ieftin decat in prezent.
In general, cand o companie are peste 3% din totalul actiunilor vandute short, nivelul este considerat peste limitele normale. Cele mai mari companii auto de pe continent inregistreaza momentan un procent de 3,8% al actiunilor vandute in lipsa. Pentru comparatie, media tuturor companiilor din Europa este de 2,7%.

Investitorii se tem ca grupurile auto precum Peugeot sau Fiat, care se bazeaza pe masinile produse in serie, sunt cele mai expuse la criza din zona euro si, implicit, la scaderea marjelor profitabilitatii.

Citeste si:

Peugeot a inregistrat o dublare a ordinelor de vanzare in lipsa in ultimul an, procentul ajungand la 14,3% din totalul actiunilor. In aceeasi perioada, actiunile au scazut cu peste 50%.

Analistii spun ca incetinirea cresterii economice din China ar putea sa aiba un impact negativ asupra producatorilor auto din Europa.

„Ne temem de expunerea pe care anumite companii o au pe China. Daca ne uitam pe informatiile din ultimele luni, vedem ca producatorii auto ofera discounturi din ce in ce mai mari, iar acest lucru le va afecta marjele de profitabilitate”, a declarat un analist.

Producatorii de automobile de lux, precum Porsche sau BMW, sunt singurii care au reusit pana acum sa evite ordinele masive de vanzare ale investitorilor.