Astfel, Bursa de Valori Bucuresti (BVB), in parteneriat cu Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, Erste Group Bank AG si Depozitarul Central, a organizat un workshop pe tema derularii ofertelor publice prin Bursa.

Inceputul evenimentului era menit sa transmita un mesaj de stransa coordonare si colaborare intre Bursa de Valori si Ministerul Economiei. Astfel, presedintele BVB Lucian Anghel si-a inceput discursul subliniind profesionalismul sefului OPSPI, Remus Vulpescu si a echipei sale care a inregistrat mari reusite. Reprezentantul Ministerului Economiei a declarat, ulterior, ca este “usor jenat de aprecierile presedintelui Bursei” si ca este “o exagerare a meritelor, fiind mult spus ca s-au inregistrat mari reusite”.

Lucian Anghel a continuat prezentarea cu eternul exemplu al vecinilor care au stiut sa isi dezvolte piata de capital prin listari de succes ale gigantilor de stat. Producatorul polonez de cupru KGHM si CEZ Group – “povestea de succes a Republicii Cehe”, doua exemple de succes la care actorii pietei de capital tanjesc de ani buni.

Control versus beneficii

“Pentru ca statul sa aiba o economie crescanda, trebuie sa diferentize clar doua concepte: control si beneficii. Pe termen lung, este mai bine sa maximizeze beneficiile de la companiile detinute, decat sa aiba control. Evident, controlul nu trebuie sa fie in sens contrar intereselor economiei. Sa nu uitam ca aceste companii au fost construite in vremuri in care paradigmele economiei erau diferite. Aceste societati trebuie sa invete sa supravietuiasca singure, fara bani de la bugetul de stat, sa aiba manageri profesionisti. Vorbim de schimbari foarte mari, care nu se vor intampla imediat”, a declarat Remus Vulpescu, la seminarul organizat de BVB.

In opinia sa, listarile pe bursa ale gigantilor de stat nu trebuie sa devina un scop, ci trebuie sa fie o metoda de eficientizare a companiilor, de transparentizare si de aliniere la principiile de guvernanta corporativa.

“Avem procedura pe care trebuie sa le imbunatatim, speram sa formam o baza de date cu brokeri licentiati, sa nu mai fie nevoie sa aduca tot timpul toate documentele, ci doar eventualele modificari cerute. Ne indepartam si de costurile mari, statul nu trebuie sa faca profit din vanzarile de caiete de sarcini”, a mai spus Vulpescu.

Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) a redus de sapte ori pretul caietului de sarcini pentru intermedierea listarii la bursa a companiei de stat Nuclearelectrica, operatiune care a fost recent prelungita cu trei saptamani, pentru sfarsitul lunii septembrie.

Prezent in sala, Daniel Daianu, consilierul personal pe probleme economice al premierului Victor Ponta, a intervenit in discutie.

“ De ce vrem sa listam aceste companii? Ne intereseaza resuscitarea Bursei? Nu, listarea unor companii de stat are legatura cu insuficienta cronica a acestora, nu listam pentru ca statul are nevoie de bani, ci pentru ca aceste companii sunt conduse prost. Sectorul bancar este, de cativa ani, intr-o etapa de restrangere, finantarea prin banci va fi tot mai anevoioasa, asa ca piata de capital trebuie sa fie o alternativa. Dar sa nu uitam ca avem o piata subtire, firava, care este supusa vitregiei acestor timpuri. Trebuie sa facem ceva cu unele companii de stat si sa nu uitam ca in anumite zone cheie este bine pentru stat sa detina un control. Finanatarea prin piata de capital va deveni tot mai proeminenta, in toata Europa, pe masura de activitatea bancara va avea limite tot mai mari”, a explicat Daianu.

Citeste si:

Conferinta a continuat cu discutii teoretice despre IPO-uri si rolul acestora, completate de interventiile oficialilor CNVM si ai Depozitarului Central.

Principalele concluzii punctate

- Privatizarea prin bursa este esentiala pentru dezvoltarea economiei romanesti.

- Listarea participatiilor statului pe piata locala trebuie realizata astfel incat sa incurajeze atragerea de investitori de retail si institutionali, locali si internationali.

- Cresterea flexibilitatii in abordarea proceselor de privatizare a companiilor din portofoliul statului, prin simplificarea accesului consultantilor si intermediarilor la licitatiile desfasurate si prin
reducerea birocratiei in ceea ce priveste documentatia aferente unei oferte.

- Stabilirea structurii optime a ofertei publice de catre consortiul de intermediere, cunoscator atat al companiei, dar mai ales al publicului investitor – conditie necesara pentru succesul ofertei.

- Depunerea tuturor eforturilor, pentru implementarea celor mai bune practici in domeniu, de catre institutiile pietei de capital.

Codul BVB in materie de oferte publice – mai flexibil

Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) a aprobat modificarea reglementarilor la Cartea I a Codului BVB - operator de piata cu privire la ofertele publice.

Amendamentele prevederilor Codului BVB aliniaza cadrul de reglementare bursier la standardele internationale in materie, permitand modelarea ofertelor cu mecanisme diverse de derulare a acestora. Aplicarea noilor prevederi va asigura un grad ridicat de flexibilitate necesar acomodarii optiunilor specifice prevazute in prospectul de oferta pentru derularea si inregistrarea ofertelor publice.

„BVB considera ca diversitatea si flexibilitatea in cadrul derularii unei oferte reprezinta atributele care dau posibilitatea unui intermediar de a utiliza cele mai bune practici in materie. Se apreciaza ca aplicarea celor mai bune practici reprezinta premisele de atragere a investitorilor pe piata locala de capital”, se arata in comunicatul Bursei.

Brokerii vor flexibilitate si simplitate

De asemenea, in urma unui survey derulat de Bursa de Valori Bucuresti, au reiesit o serie de cerinte ale intermediarilor vizavi de imbunatatirea operatiunilor aferente caietelor de sarcini pentru ofertele viitoare administrate de OPSPI.

Astfel, brokerii vor simplificarea documentatiei care trebuie depusa de intermediar, acoperirea cheltuielilor intermediarului in situatia nerealizarii ofertei (denuntarea contractului, amanarea ofertei, schimbarea conditiilor), eliminarea/explicitarea restrictiilor cu privire la neparticiparea intermediarilor "care se afla in conflicte de interese". Legat de caietul de sarcini, intermediarii cer flexibilitate, incurajarea investitorilor de retail, aplicarea tranzactionarii prin conturi globale pentru intreaga piata si inlaturarea obligativitatii desemnarii unui reprezentant fiscal (de competenta Ministerului Finantelor Publice).